כחלון: "יש חינוך לעשירים ולעניים ואותו דבר עם רפואה"

שר התקשורת והרווחה דיבר הבוקר בכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ■ יהודה זיסאפל: "היי טק הוא שרשרת מזון שכולל חינוך, חדשנות ותעשייה"

"יעד הייצוא שלנו הוא 40 מיליארד דולר בתוך חמש שנים", כך אמר הבוקר (ג') אלישע ינאי, יו"ר ונשיא איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה במהלך הכנס השנתי של האיגוד. ינאי התייחס בנאומו במושב הפתיחה למצב התעשייה ואמר כי "ברור לחלוטין שיש הבדל בין חברה מלאה שמפתחת, מייצרת ומוכרת למודל הרווח של סטארט אפ שמטרתו היא אחת - למכור את החברה".

ינאי אמר כי "החבר'ה הצעירים מעדיפים ללכת לסטארט אפים כיוון שמה שקובע הוא חבריהם שמפתים אותם עם התנאים והכסף הגדול, מכאן נוצרת מגמה המחלישה את התעשיה, כיוון שחברות סטארט אפ לא יוצרות מקומות עבודה כמו שחברה מלאה, יצרנית ובעלת ותק יוצרת".

ינאי פרס את משנתו לקידום התעשייה, לדבריו יש לעשות שלושה דברים עיקריים: "להכפיל את מספר החברות הגדולות, גיוס ותיקי תעשיית ההיי-טק לסיוע ועזרה בנושא שיווק וניהול וגיוס המערכת הפיננסית הממשלתית לתכנית יזומה".

אחרי ינאי עלה קודמו בתפקיד, יהודה זיסאפל, שאף קיבל תשורה מידי יו"ר האיגוד שלמה וקס. זיסאפל סיכם את כהונתו ואמר "אחד הדברים הראשונים שהיינו צריכים להתמודד איתם בכניסתי לתפקיד הוא התרסקותו של הדולר".

במקביל אמר הנשיא היוצא: "אחד הדברים הראשונים שפעלתי למענו הוא יחסי ציבור לאיגוד על מנת לעודד שיח ציבורי רחב ככל הניתן על התעשייה. הדבר השני הוא יחסי עובדים ומעסקים בהיי טק, קרי, דאגנו לוועדי עובדים, שעות גמישות, חוזים גלובליים ושותפות מלאה של העובדים בכל הרמות".

לדבריו, "הגענו למספר הישגים כמו הכרה בהון האנושי, חוק עידוד השקעות הון ומס לחברות מייצאות. היום יש סינרגיה שיתופית בין תעשיית היי-טק לתעשייה המסורתית".

זיסאפל הוסיף: "היי טק הוא שרשרת מזון שכולל חינוך, חדשנות ותעשייה. ברגע שלא נשמור על איזון בכל הדברים העסק לא יעבוד. כדי להשאיר אנשים ולגייסם לתעשיית ההיי טק גייסנו מקורות לפרויקטים בתחום החינוך ולצורך כך גייסנו עשרות מיליוני שקלים". בנוסף הוסיף הנשיא היוצא, "אחד הדברים הבולטים שעשינו הוא חוק האנג'לים, כעת במקביל אנו צריכים להיאבק על תקציב המדען הראשי".

אחרי זיסאפל דיבר צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים ששמר על אופטימיות ואמר כי "אני צופה שנה מורכבת ובעלת אתגרים רבים, עליהם נתגבר וזאת בתנאי שנשלב ידיים. ההתאחדות הקימה יחידת סטארטאפים, שתפקידה לטפח ולחנוך כל רעיון חדש שיש".

נשיא רד-בינת, זוהר זיספאל, התייחס הבוקר בכנס לתעסוקת החרדים ולעתיד ילדיהם ואמר כי "עלינו לדרוש שכל ילד במדינת ישראל יילמד את לימודי הליבה".

לדבריו, "חוק טל יפתור בסוף, בדרך עקומה את תעסוקת החרדים, גם לחרדים נמאס שיש כאלו שמסתובבים ולכאורה תורתם אמונתם. הבעיה הזאת תיפתר אך ורק כשזה ייקרה ונפסיק למצוא את עצמנו עם צעירים שיודעים חשבון ברמה של כיתה ו' והם אינם מסוגלים למצוא עבודה".

מושב המליאה של כנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ננעל בדבריו של שר התקשורת והרווחה משה כחלון: "התפקיד המרכזי של משרד התקשורת הוא רגולציה ופתיחת חסמים. שוק הסלולר יקבל תנופה בזכות וועדת המכרזים לדור 4 שאנו עומדים בפתחה. הצלחנו לפתוח את השוק. קודמי בתפקיד, פתח לנו את הדרך בזכות ניוד המספרים וכעת עלינו להמשיך ביתר שאת".

"כשנכנסתי לתפקיד היה כבל תת ימי אחד, היום יש שלושה ובזכותם חברות התקשורת שיפרו את התשתיות", הוסיף כחלון. "התשתיות של הסיבים האופטיים הן דבר מחויב על מנת שישראל תגיע לקדמת הבמה הבינלאומית. נדאג לחבר את הפריפריה למרכז. תקשורת מאפשרת חציית גבולות".

בהתייחס לנושא הרווחה אמר כחלון: "זה לא סוד שחינוך ורפואה קונים בכסף, אנחנו רוצים מדינה שוויונית אבל אין מה לעשות. יש חינוך לעשירים ולעניים ואותו דבר עם רפואה. אני מודע לפערים, מודע לכך שיש המון עובדים עניים ומאמין שחינוך נכון יוציא מהמעגל הזה ובמקום שהילד ירצה לעבוד במפעל השימורים הוא ירצה ויוכל לעבוד בהיי-טק".