הממשלה היוונית אישרה פה אחד את תוכנית הצנע

אישור הטיוטה בא לאחר שבוע מתוח בין הממשלה לבין ה"טרויקה" שהעלו דרישות חדשות "בדקה ה-90" ■ התוכנית כוללת קיצוצים בהיקף של 7% מהתמ"ג היווני למשך 3 שנים ■ צפו בהפגנות האלימות ברחבי אתונה במחאה על הקיצוצים

ראש ממשלת יוון לוקאס פפדימוס רשם לפנות בוקר ניצחון נוסף בדרך להשגת חבילת הסיוע המיוחלת מהאיחוד האירופי. הממשלה היוונית אישרה פה אחד את טיוטת תוכנית הצנע החדשה, והיא צפויה לעלות כבר מחר להצבעה בפרלמנט היווני, ובכך בעצם הוסר עוד מחסום בפני המדינה לקבלת חבילת הסיוע, לאחר שבוע מתוח בין המדינה לבין הטרויקה.

הטיוטה כוללת קיצוצים בהיקף השווה ל-7% מהתוצר המקומי הגולמי היווני במשך 3 שנים, וכוללת בין היתר הורדת שכר המינימום במדינה ב-22% ופיטוריהם של 150 אלף עובדים במגזר הציבורי, כך אמר גורם בכיר שהעדיף להישאר בעילום שם.

"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפשוט רגל", אמר פפדימוס לממשלה שלו לפני ההצבעה. "המטרה שלנו כרגע הינה אישור התוכנית הכלכלית החדשה על מנת להגיע להסדר עם האיחוד האירופי על הלוואה חדשה שתמנע את הנורא מכל".

ממשלת יוון זקוקה נואשות לחבית הסיוע הנוכחית בהיקף של 130 מיליארד אירו על מנת להימנע מחדלות פרעון כבר ב-20 במארס, מועד פרעון אגרות חוב בהיקף של 14.5 מיליארד אירו. השבוע שררה מתיחות גדולה בין יוון לבין הטרויקה המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לאחר שהאחרונים דרשו מיוון קיצוצים נוספים בהיקף של 325 מיליון אירו והתחייבות מצד ראשי המפלגות להוציא לפועל את תוכנית הקיצוצים גם אחרי הבחירות שיתקיימו במדינה בחודש אפריל.

היוונים זעמו מאוד על הדרישות החדשות מצד הטרויקה שהועלו "בדקה ה-90" זאת לאחר שבפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי שהתקיימה ביום חמישי בבריסל סירבו לאשר את תוכנית החילוץ כל עוד הממשלה לא תבצע את הקיצוצים הנוספים. שרי האוצר צפויים להיפגש שוב ב-15 בפברואר, עד אז קרוב לוודאי שתוכנית הצנע תהיה כבר מאושרת על ידי הפרלמנט היווני.

פפדימוס סובל גם מבעיות בגזרה המקומית, עם שביתות כלליות של ועדי העובדים החזקים במדינה במחאה על תוכניות הצנע שממשלות אירופה כופות על יוון. ההפגנות שהתחילו ביום שלישי בשביתה כוללת של המשק, גלשו בימים האחרונים לפסים אלימים כשהמפגינים מתעמתים עם המשטרה ושורפים דגלים של גרמניה וגרמניה הנאצית כמו גם תמונות של הקנצלרית אנגלה מרקל עם קריאות "נאצים החוצה". ועד עובדי המשטרה ביוון איימו שהם יוציאו צווי מעצר לכל הבכירים של הטרויקה במידה ויגיעו ליוון. בוועדי העובדים מרגישים שממשלות אירופה מנסות להשפיל בכוונה את הממשלה היוונית והם טוענים שהם "לא יתנו לזה לקרות".

"העלויות הסוציאליות של התוכנית הזאת יהיו מאוד מוגבלים יחסית לאלטרנטיבה שהיא חדלות פרעון של המדינה", אמר אתמול פפדימוס בנסיון להרגיע את המפגינים. "ביצוע תוכנית הצנע יחד עם קבל חבילת הסיוע יבטיחו את עתיד המדינה בגוש האירו".