לאחר יומיים של שביתה: ת"א ננעלה בעליות במחזור נמוך

(עדכון) - מחזור המסחר הסתכם ב-720 מיליון שקל יום המסחר נפתח באיחור והסתיים ב-17:00 ■ אזהרת רווח לאלביט מערכות ■ לאומי הכריז על תוכנית התייעלות ■ עוד הסכם ב"תמר"

המסחר בבורסה בתל אביב התחדש היום (א') לאחר יומיים של שביתה במהלכן אירעו מספר אירועים, בעיקר בזירה האירופית - שם אושרו רפורמות הצנע ביוון, שהובילו היום לנעילה בעליות שערים קלות. המסחר התחיל באיחור של כשעה: המסחר באופציות מעו"ף התחיל ב-10:30, במניות ת"א 100 ב-10:45 ובמניות היתר ב-11:10. יום המסחר הסתיים ב-17:00, כאשר המדדים המובילים בבורסה פתחו בירידות אך עברו לעליות תוך שעה קלה. נציין כי מחזור המסחר היה נמוך והסתכם ב-720 מיליון שקל.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מציין כי אופטימיות באשר לנקודת השפל במשבר החובות באירופה וקצב ההתאוששות הכלכלית בארה"ב אינה הולכת יד ביד אם המשך ציפיות להפחתת הריבית במשק. הסיבה המרכזית אשר הביאה את הבנק המרכזי המקומי להפחית את הריבית במשק הינה חשש לפגיעה חמורה בייצוא, אם הבנק המרכזי המקומי יתרשם כי אירופה בדרכה להתייצבות הרי סבב הפחתות הריבית במשק יסתיים ופוטנציאל רווחי ההון בשוק אגרות החוב הממשלתיות יעלם כלא היה. אגרות החוב הממשלתיות הארוכות יורדות בחדות יחסית ומגיבות במסחר היום לרציונל כלכלי זה.

יוסי שווימר, כלכלן ראשי במגדל שוקי הון, מעריך שמדד ינואר צפוי להיות ללא שינוי. שווימר מסביר שישנו חשש שנחזור לריבית ריאלית שלילית בשנת 2012. לדבריו, "מדד המחירים לשנה הקרובה צפוי לעמוד סביב 2.4%, מעט גבוה מאמצע יעד האינפלציה. מנגד, על פי תחזיות בנק ישראל, ריבית בנק ישראל צפויה להמשיך ולרדת ככל שההאטה העולמית תמשיך ותחלחל למשק הישראלי כשהתחזיות הנוכחיות מדברות על כ-2.25% עד סוף השנה. המשמעות היא ריבית ריאלית אפסית ואף שלילית".

"השינוי הבא בריבית בנק ישראל עלול להיות כלפי מעלה. אולי מדובר באמירה מעט קיצונית, וברור שהרבה תלוי בהתפתחויות הגלובליות. בהנחה שהסכם חוב יושג עם יוון והשווקים יירגעו, נדמה שבנק ישראל יתרכז בנתונים הכלכליים בישראל ובעולם, אשר נמצאים במגמת שיפור - בפרט בארה"ב, אך גם באירופה". כך כותבים כלכלני לידר שוק הון בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

אושרה תוכנית הצנע ביוון

כאמור, השביתה במשק לא איפשרה לבורסה באחד העם להגיב לכמה אירועים שהתרחשו במהלך השבוע והיא צפויה להגיב עליהן כבר היום. האירוע המשמעותי הינו בנושא יוון, לפנות בוקר אישרה הממשלה פה אחד את טיוטת תוכנית הצנע שהממשלה היוונית מתכוונת ליישם על מנת לזכות בחבילת החילוץ מהאיחוד האירופי שעומדת על 130 מיליארד אירו.

ההצבעה עצמה עברה בצורה חלקה אבל הדרמה התרחשה עוד לפני ההצבעה כששישה שרים בממשלתו של לוקאס פפדימוס הודיעו על פרישתם מהממשלה בעקבות תוכניות הצנע הללו. הדרמה הזאת הינה האחרונה מיני רבות שהתרחשו במהלך השבוע האחרון, כששרי האוצר של האיחוד האירופי לא הסכימו לאשר ביום חמישי את חבילת הסיוע המיוחלת ליוון ודרשו ממנה קיצוצים נוספים ביקף של 325 מיליון אירו. הדחייה הזאת גרמה לעליית המתח בין ממשלת יוון והטרויקה המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, כשעל פי עדויות של אנשים שנכחו בישיבה שרי האוצר האירופים השפילו את עמיתם היווני, איוונגילוס ווניזילוס, והטיחו בו האשמות קשות. "זה היה נראה כמו 16 הורים מטיפים מוסר לילד אחד", אמר אחד הנוכחים בדיון.

הרחוב היווני לא מקבל בהבנה, בלשון המעטה, את הקיצוצים הללו, ומה שהתחיל ביום שלישי כשביתה כללית במשק מתפתח בשעות ובימים האחרונים לזירת קרב של ממש בין המפגינים לבין המשטרה היוונית, עדיין לא דווח על הרוגים או פצועים בהפגנות הללו.

תוכנית הצנע תועבר לאישור הפרלמנט והיא צפויה לעבור ללא שום עיכובים מיוחדים, ובכך יוסר עוד מכשול בפני יוון לקבל חבילת החילוץ המיוחלת. נזכיר שיוון עומד בפני חדלות פרעון כבר בחודש הבא כשיגיע מועד פרעון של אגרות חוב בהיקף של 14.5 מיליארד אירו כך שתוכנית החילוץ האירופית הינה מבחינת חמצן עבור המדינה מוכת החובות.

השותפות ב"לוויתן" מעדכנות; תוכנית התייעלות בלאומי

אלביט מערכות פרסמה היום אזהרת רווח: החברה דיווחה לבורסה כי היא עשויה לרשום ירידה ברווח הנקי ברבעון הרביעי בהיקף של 60-65 מיליון דולר, זאת בעקבות ביטול יצוא מערכת הצילום של חברת אל-אופ שבבעלות אלביט מערכות לטורקיה, היקף הירידה ברווח נובע ממחיקת מלאים ובשל עלויות אחרות הנובעות מעצירת ייצוא הפרויקט. אלביט מערכות צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנת 2011 במהלך חודש מארס. אנליסטים מצפים מהחברה לרווח נקי של 1.23 דולר למניה (כ-55 מיליון דולר) על הכנסות של 793 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

מניות טבע , פריגו ופרטנר רשמו ירידות חדות עקב פערים שליליים מול ניו-יורק. מנגד, טאואר רשמה עלייה עקב פער חיובי. ביום חמישי דיווחה טאואר כי חברת Nujira בחרה בטאואר כיצרנית השבבים המועדפת לייצור שבבים מסוג ET עבור טלפונים ניידים.

מניית לאומי ריכזה עניין, לאחר שדירקטוריון הבנק אישר את תוכנית ההתייעלות של הבנק לשנים 2012-2014, שאמורה להביא לחיסכון של 350-400 מיליון שקל בשנה לבנק. במסגרת התוכנית, יפטר הבנק 800 עובדים עד שנת 2014, יצמצם את שטח הסניפים ב-10%, יצמצם את התשתיות התפעוליות גם כן ב-10% וקטין את ההוצאות השוטפות בפעילויות אחרות (כמו למשל צמצום השימוש ביועצים חיצוניים או הקטנת הוצאות משרדתיות).

גם קבוצת אידיבי וכלל תעשיות עמדה במוקד. כפי שנחשף ב"גלובס" כלל תעשיות הודיעה ביום שישי כי משפחת לבנת, השותפה הוותיקה של נוחי דנקנר באי.די.בי, תרכוש 55% ממניות חברת משאב המוחזקת כיום על ידי כלל תעשיות (בשיעור של 75%), תמורת 1.32 מיליארד שקל, לפי שווי שוק של 2.4 מיליארד שקל. העיסקה תניב רווח של כ-750-850 מיליון שקל לכלל תעשיות, רווח של 450-540 מיליון שקל לאי.די.בי פיתוח, ו-400-500 מיליון שקל לאי.די.בי אחזקות.

השותפות בפרוייקט "תמר", אבנר , דלק קידוחים וישראמקו , הודיעו הבוקר על חתימת חוזה נוסף, הפעם מול משאב של כלל תעשיות. מדובר על אספקת 0.2 מיליארד מטר מעוקב לשנה, למשך תקופה של 15 שנים הצפויה להתחיל במחצית השניה של שנת 2013 , או עד אשר משאב תצרוך את הכמות החוזית הכוללת הקבועה בהסכם האספקה, לפי המוקדם.

השותפות בפרוייקט "לוויתן" פרסמו היום הערכות מעודכנות לגבי כמויות הגז הטבעי שנמצאו ב"לוויתן 3". בשורה התחתונה: אין שינוי משמעותי לעומת ההערכות הקודמות. כלומר, מדובר ברזרבות של כ-17 TCF (טריליון רגל מעוקב) במאגר הגז (לפי האומדן הטוב ביותר). בפרוייקט לוויתן שותפות נובל אנרג'י עם 39.66%, רציו עם 15%, דלק קידוחים ואבנר (22.25% כל אחת).

האנליסט דייוויד קפלן מברקליס קפיטל ממשיך להמליץ בחום על מניית רציו וטוען כי מדובר במניה היחידה בסקטור הגז הישראלי ששווה קנייה. בסקירה שהוציא קפלן בסוף השבוע ללקוחותיו, בעקבות פרסום הדוחות הכספיים של נובל אנרג'י, הוא טוען כי הזרז הטווח הקצר לסקטור הגז הוא מכל אפסייד שעשוי להגיע ממאגר "לוויתן".

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]