יעקב אבינו

הפרויקט האמנותי Good listeners מקפיץ לכם כומר לדפדפן בכל פעם שהוא מזהה טראקר

"בכל דף שבו אתה מבקר מישהו שואב את המידע הזה ואוסף עליך תיקים", אומר מושון זר-אביב, מעצב ומרצה בבצלאל ובשנקר. זר-אביב מכוון ל-web trackers, אפליקציות שעוקבות אחרי הגלישה שלנו ומעבירות את המידע לבעלי האתרים, למפרסמים ומי יודע למי עוד. זר-אביב מבקש להעלות את המודעות לסוגיות הפרטיות שעולות מכך באמצעות תוסף לדפדפן כרום שהוא פרויקט אמנותי, Good Listeners, שנוצר בהזמנת מוזיאון העיצוב בחולון כחלק מתערוכת "די-קוד".

"גוגל חולשת על 90%-80% מכל דפי האינטרנט מבחינת טראקינג", אומר זר-אביב, "היא לא צריכה לבקש את אישורך, כי דפי האינטרנט האלה עושים שימוש בשירותי גוגל בתמורה לפרטיות הגולשים. השאלה שאני רוצה להעלות דרך הפרויקט, כמובן בצורה מוזרה ומגוחכת, היא על איזה בסיס אנחנו נותנים את האמון העיוור הזה בכוחות העל-טבעיים האלה, שנמצאים בכל מקום בו-זמנית ואנחנו לא יכולים לראות אותם".

כוחות על-טבעיים שנמצאים בכל מקום? אלוהים אדירים. בכל פעם שהתוסף מזהה טראקר הוא מקפיץ דמות של כומר שמשמיע אמרת שפר דתית. "אחד הדברים שהכומר החביב שלי אומר זה שכשאתה נוהג במכונית אתה לא צריך להבין מה קורה במנוע כדי לנהוג. זה ממש ציטוט של אמירה לגבי דת - אתה לא אמור להבין, אתה אמור להאמין", מסביר זר-אביב. "אני מנסה לשאול: האם באמת אתה לא צריך להבין? יש אמירה מאוד רלוונטית, שלפני האינטרנט הכל היה פרטי והיית צריך להתאמץ כדי להפוך משהו לפומבי. היום זה הפוך: הכל פומבי כברירת מחדל, ואתה צריך להתאמץ כדי שזה יהיה פרטי. אנחנו עדיין לא מבינים מה זה אומר לגבי איך שאנחנו פועלים".

התוסף זמין להורדה באתר mushon.com/gl