ההאטה כבר כאן: המשק צמח ב-3.6% בלבד במחצית 2011

היצוא והצריכה הפרטית רשמו ירידות של ממש ■ הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "רכיבי הצמיחה החשובים נמצאים במגמת הצטמקות"

עכשיו זה רשמי: ההאטה כבר כאן. במחצית השנייה של 2011 צמח התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) ב-3.6% בלבד, לעומת 5.3% במחצית הראשונה ו-5.8% במחצית השנייה של 2010 - כך דיווחה היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. החישוב הוא שנתי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות. שיעור הצמיחה הנוכחי דומה מאוד לזה שנרשם במחצית השנייה של 2009, מיד לאחר המיתון. ניתוח הנתונים לפי רבעונים מעלה תמונה דומה: הצמיחה הואטה מאוד וברבעון האחרון של 2011 הגיעה ל-3.2%, לאחר עלייה של 3.8% ברבעון השלישי ועלייה של 3.9% ברבעון השני.

עוד יותר מהירידה בצמיחה, מטרידים הנתונים הקשורים להרכב הצמיחה. לפי הנתונים המעודכנים, נרשמו ירידות של ממש בהוצאה לצריכה פרטית (1.1%-) וביצוא הסחורות והשירותים (7.3%-) - שני הקטרים המרכזיים של הכלכלה הישראלית. מנגד, נרשמה עלייה בהוצאה לצריכה ציבורית (5.1%) ובהשקעה בנכסים קבועים (9.0%), לרבות בבנייה למגורים.

ירידה ברמת החיים

הצריכה הפרטית לנפש, מה שנקרא "רמת חיים", ירדה בכ-3%, לעומת כ-4% במחצית הראשונה. עוד נרשמה צניחה של כ-17%

בהוצאה על מוצרים בני קיימא לנפש, לעומת עלייה של 17.5% במחצית הראשונה של 2011. בולטת במיוחד הירידה ברכישות כלי רכב - 24.3% לנפש במחצית השנייה, לעומת עלייה של 11.7% במחצית הראשונה. רכישות ציוד למשקי הבית (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכדומה) ירדו גם הם ב-16.6% לנפש, לעומת זינוק של 42% במחצית הראשונה.

מרכיב ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים ובענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה), אשר בלט מאוד בהרכב הצמיחה בשנתיים האחרונות, ממשיך לעלות, גם אם בקצב איטי במיוחד: 9% לעומת כ-20% במחצית הראשונה של 2011. גם ההשקעה בבנייה למגורים התמתנה ועלתה בשיעור של 10.7%, לעומת 14.0% במחצית הראשונה של 2011.

"הרכב צמיחה מדאיג"

"זה הרכב צמיחה שלילי מאוד. רכיבי הצמיחה החשובים נמצאים במגמת הצטמקות. נראה איך זה ישפיע על המדיניות המוניטארית, כי חומרת הנתונים אכן מרשימה ועשויה להשפיע על מקבלי ההחלטות", אמר ד''ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי.

ד"ר מיכאל שראל, כלכלן ראשי של קבוצת הראל, אופטימי קצת יותר. "הסקטור העסקי נראה טוב וגדל לא רע גם ברבעון הרביעי וגם בשנה כולה",

אמר, אך לדבריו, "ההרכב מדאיג כי רואים ירידה בצריכה הפרטית, ביצוא, וגם בהשקעות יש עלייה די מזערית ושייכת לפרויקטי נדל''ן ישנים בעיקר". לדעתו, "המדיניות המוניטארית נראית סבירה, ולגבי המדיניות הפיסקלית מאוחר מדי לעשות שינויים גדולים השנה ואין להגדיל באופן יזום את הגירעון שכבר עתה נמצא ברמה מדאיגה. אם יהיו זעזועים, הוא עלול לגדול לממדים לא בריאים. כרגע, קשה לראות שהממשלה או הכנסת יחליטו על קיצוצים נוספים, ולא הגיוני לבצע אותם. עם זאת, אסור להגדיל את ההוצאה. היא כבר ברמה מסוכנת במקרה של משבר".

לדברי אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו של פסגות, "במחצית הראשונה נרשם זינוק בהוצאה למוצרים בני קיימא, מוצרים שמגיבים בצורה ניכרת לשינויים במחזור העסקים (האטה), וזו הסיבה לירידה במחצית השנייה. בהסתכלות קדימה, נראה שיפור ביצוא כי המפעל החדש של אינטל יתחיל לפעול, לייצא ולגלגל כ-2 מיליארד דולר בשנה".

גרינפלד סבור כי "מרכיב ההשקעות שהוביל את הצמיחה ועלה מאוד מהר ב-2011 יואט, לרבות הבנייה למגורים, בגלל הקבלנים שמתקשים לקבל מימון".