לאחר רבע שעה - התפוצצה הפגישה בין כץ לעיני על הרכבת; עיני: "כץ יצר משבר ולא אנהל מו"מ כך"

(עדכון) - פיצוץ הפגישה - עקב ניסיון של שר התחבורה ישראל כץ לכפות הסכם מיקור חוץ תוך שבועיים, סוגיה שמהווה את ליבת המשבר עם ועד העובדים ■ עיני: "אני לא עובד תחת אולטימטום" ■ כץ: "זה מאבק על מי ישלוט ברכבת"

רבע שעה בלבד לאחר תחילת הפגישה בין שר התחבורה ישראל כץ לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני, התפוצצה הפגישה. עיני הודיע כי לא יקבל את האולטימטום שהציב השר כץ, והודיע כי ההסתדרות מתנגדת למיקור חוץ ולהחלפת עובדים מאורגנים בעובדי קבלן. עיני: "השר יצר משבר ואני לא אנהל מו"מ בתנאים כאלה".

מוקדם יותר היום כינס שר התחבורה כץ מסיבת עיתונאים והודיע כי הוא הנחה את הנהלת רכבת ישראל לחתום בתוך שבועיים ובאופן חד צדדי על הסכם למיקור חוץ של מערך התחבורה בחברה - זאת אלא אם עובדי הרכבת וההסתדרות יסכימו לגיבוש פשרה בעניין.

גורמים בהסתדרות ובוועד העובדים אמרו ל"גלובס" כי מדובר בצעד שנועד להביך את עיני ואת הוועד, ולהראות להם "מי מנהל את העניינים ברכבת".

למעשה, זה בדיוק המסר שכץ ביקש להעביר: "מצטייר הרושם בימים האחרונים שכל המאבק הזה הוא לא על מי יתחזק את הקרונות, אלא על מי יהיה אחראי על החברה הזאת. מבחינתי זה ברור - אני והממשלה אחראים בצד המיניסטריאלי, וההנהלה אחראית לצד המקצועי. הוועד לעומת זאת אחראי לזכויות העובדים והוא לא יכל לקבוע מי ינהג ומי יעשה כך או אחרת. זה מאבק על מי ישלוט ברכבת".

כץ הזכיר את אירועי השבוע האחרון, והגדיר אותם כחציית קווים: "השבוע ראינו שבירה מוחלטת של הכלים. אי התייצבות לדיוני בית המשפט ותקיפה פיזית של מנכ"ל החברה הם שבירת הכללים. מדובר בארגון שמחזיק את הנוסעים כבני ערובה, ואני מזכיר לכם שעד שחתמנו על הסכם בטיחות הם סירבו להכניס GPS לקטרים".

כשנשאל האם בדבריו הוא למעשה לא משאיר פתח למו"מ ורק מזמין עיצומים נוספים, הבהיר כץ: "אני לא רואה שום סיבה לפגיעה חוזרת בעובדים. יש עדיין שבועיים שאפשר לנהל בזמן הזה מו"מ והוועד יוכל לדבר על כל הזכויות שלו. אני מקווה שעופר עיני יוביל את הוועד למדיניות יותר נכונה ויותר מתחשבת".

עיני אמר בתגובה להודעת כץ כי "מקווה שהשר לא התכוון לדברים. אם התכוון הרי שאין כאן מו"מ בתום לב ואני לא עובד תחת אולטימטום".

מה שעומד ככל הנראה כסלע המחלוקת בין ועד עובדי הרכבת לבין הנהלת החברה ומשרד האוצר הוא מה שמכונה "חשמול הרכבת". ל"גלובס" נודע כי ועד עובדי הרכבת הסכים עוד לפני השביתה האחרונה להצעת הפשרה של הנהלת הרכבת שפורסמה כאן אתמול, ולפיה החברה הקנדית בומברדיה תקבל לידה רק את הקרונות הקיימים כיום בשירות פעיל ואילו מערך התחזוקה של הרכבת יקבל לידיו את הקרונות החדישים שיגיעו מעתה לארץ. ואולם, בוועד התנו את המהלך, שכולל לראשונה הקמה של מוסך בידיים פרטיות, בכך שגם הקרונות שיותאמו בעתיד לפרויקט החשמול של הרכבת, יתוחזקו בידי עובדי הרכבת.

כפי הנראה, בהנהלת הרכבת ובמשרד האוצר הסכימו באופן חלקי בלבד: שעובדי הרכבת יתחזקו את הציוד הקיים שיותאם לפרויקט החשמול, ולא את הציוד העתידי. אלא שבעיני ועד העובדים, "החשמול הוא העתיד".

מדובר בפרויקט שירשת את כל נתיבי הקווים של הרכבת בתשתית חשמלית כפי שנהוג בעולם, ובוועד חוששים כי אם הם לא יורשו לתחזק את הציוד החדיש שקשור לפרויקט למעשה מערך התחזוקה של הרכבת יחל בגסיסה טבעית עם השנים.

מהנהלת הרכבת נמסר כי "על פי הנחיית השר, תפעל הנהלת רכבת ישראל מול נציגי העובדים, על מנת לקיים משא ומתן אינטנסיבי עד לסוף החודש, באשר לחבילת האחזקה של הקרונות החדשים. חשוב לציין כי משא ומתן מול ועד העובדים, בנוגע לחבילת אחזקת הקרונות החדשים, מתקיים למעלה משנה וחצי. בכל תקופת המו"מ הנהלת הרכבת ניסתה להגיע להסכמות כאשר ועד העובדים מנע כל התקדמות בנושא, למרות התחייבות ההנהלה לביטחון תעסוקתי, גיוס מאות עובדים נוספים בחוזה קיבוצי ותגמול נדיב של 12% על המהלך".

"יש לזכור כי חברת רכבת ישראל נמצאת בצמיחה מתמדת כאשר המדינה משקיעה מיליארדי שקלים ברכש קרונות וקטרים חדישים, לטובת שיפור השירות לנוסעים. העיכוב בחתימה על ההסכם מול הוועד, פוגע כאמור, בראש ובראשונה בשירות לנוסעים והתפתחותה של הרכבת. במקביל להגעת קרונות וקטרים במהלך החודשים האחרונים גייסה רכבת ישראל קרוב ל-300 עובדי חוזה קיבוצי, מתוכם עשרות עובדים לתחזוקת רכבות. יחד עם זאת, ההשקעה המאסיבית, שלא הייתה כדוגמתה ברכבת ישראל, במאות הקרונות ועשרות הקטרים הצפויים להגיע בשנתיים הקרובות, מחייבת את חברת הרכבת להתקשר עם חברה חיצונית לתחזוקת רכבות, מודל הקיים במדינות רבות. יש להדגיש כי רכבת ישראל זקוקה לביצוע רפורמה משמעותית, כדי להתמודד עם הצמיחה הצפויה לה בשנים הקרובות. הרפורמה, לא רק שלא תפגע במקום עבודתו של איש מעובדי הרכבת, אלא תהפוך את חברת הרכבת לחברה גדולה, חזקה ושירותית יותר".