ארה"ב: עלייה במדד המחירים לצרכן והאינדיקטורים המובילים

(עדכון) - מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2%, מחירי המזון עלו ב-0.2% בחודש השני ברציפות וגם מדד הליבה עלה ב-0.2% ■ מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים עלה בפעם הרביעית ברציפות

היום התפרסם מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים לחודש ינואר, אשר עלה בפעם הרביעית ברציפות, ב-0.4%, מעט פחות מהצפי - 0.5%. זאת, לאחר עלייה מעודכנת של 0.5% בדצמבר.

"העלייה הרביעית הרצופה במדד מסמנת חוזק יחסי בכל המרכיבים שלו, ומצביעה על תנאים כלכליים חיוביים יותר בתחילת 2012", אמר האנליסט אטאמן אוזילדירים.

מדד האינדיקטורים המובילים מהווה שקלול של 10 אינדיקטורים המראים את המחזור העסקי והאפיקים העסקיים. מתוך 10 האינדיקטורים, 7 סימנו עלייה בינואר, ורק 3 סימנו ירידה, ביניהם ציפיות הצרכנים לתנאים עסקיים.

עוד התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר אשר עלה ב-0.2%, הכי הרבה מאז חודש אוקטובר, בעיקר עקב העלייה הראשונה במחירי הדלק מאז ספטמבר. בכך עולה החשש כי העלייה בעלויות האנרגיה תאט את התאוששות הכלכלה האמריקנית.

מחירי המזון עלו ב-0.2% בחודש השני ברציפות. מדד הליבה עלה ב-0.2% גם הוא. צפי האנליסטים היה לעלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן, לאחר שנותר ללא שינוי בדצמבר. מדד הליבה עלה בהתאם לתחזיות, לאחר שעלה ב-0.1% בדצמבר.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין כי "בעקבות הנתונים החדשים, אין שינוי בקצב האינפלציה בארצות הברית ולא נחוץ שינוי במדיניות המוניטארית המרחיבה הכוללת. התרחיש המיוחל על ידי ה'פד', התאוששות כלכלית - תעסוקתית ללא לחצי מחירים, נמצא עד כה במסלול. עם זאת, לאחרונה מסתמנים לחצי מחירים מצד ההיצע. הלחצים הללו מרוסנים, עד כה, על ידי שיעור הבלתי מועסקים הגבוה בארה"ב (8.3%) וההאטה בסחר העולמי, שהוליכה להאטה בקצב העלייה במדד מחירי הייבוא (ללא דלקים) מ-5.5% באמצע השנה שעברה ל-3% כעת. אולם, שיעור הבלתי מועסקים פוחת בהתמדה זה חמישה חודשים; בנוסף, אם ההתאוששות המסתמנת בארה"ב תחלחל לאזורים אחרים ותחזק את השיפור האחרון בתיאבון הסיכון של משקיעים בעולם, יתמוך הדבר בירידה בשער הדולר, הנחשב מטבע חוף מבטחים, כך שהייבוא לארה"ב יתייקר. ה'פד' ישתדל לשדר אמינות בקשר לעמידה ביעד האינפלציה שלו - 2% - ולכן אם לחצי המחירים יחלחלו למדדי המחירים לצרכן, הוא יתחיל לאותת על עליית ריבית ויסתום את הגולל על תכנית הרכישות השלישית (QE3). להערכתנו, הסתברותו של תרחיש מעין זה תגדל, בחודשים הבאים".