לפיד: "חלומי להיות שר החינוך; לא רוצה להיות רה"מ"

(עדכון) - איש התקשורת לשעבר יאיר לפיד המשיך הערב בקמפיין הפוליטי שלו ■ נאם בפני אנשי היי-טק בפורום MIT ליזמות, שנערך באוניברסיטת תל-אביב

"יש אנשים שיודעים שהם ברשימה שלי כבר כיום, כולל נשים. יש רעב וצורך מתמשך במשהו אחר - כך שאין בעיה להגיד ל-120 חברים חדשים. מנהיגות זה לא עניין של סקרים, ואין דבר כזה מישהו שיכול להחליף אותי".

כך אמר הערב (ד') איש התקשורת לשעבר יאיר לפיד, שממשיך בקמפיין הפוליטי שלו לקראת הבחירות הכלליות לכנסת, כאשר הוא נאם בפני אנשי היי-טק בפורום MIT ליזמות, שנערך באוניברסיטת תל-אביב. נאום לפיד ניתן תחת הכותרת "איפה הכסף של אנשי ההיי-טק".

המפגש הינו חלק מסדרת מפגשים בשם "ההיי-טק הישראלי בגובה העיניים", ביוזמת קרן ההון סיכון קיינן פרטנרס בשיתוף פורום MIT ובית ההשקעות IBI. "מנהיגות לא בוחרים על פי סקרים, אלא על פי רעיונות, נחישות, והרצון שלי להיות במקום מסוים", דברי לפיד.

"לא רץ להיות ראש ממשלה"

"אני לא רץ להיות ממשלת ישראל, זה אבסורד. אני פוליטיקאי חודש וחצי. זה טוב לתוכניות בידור", דברי לפיד. "אני מנסה להגיע למצב בו תהיה לי מפלגה מספיק גדולה עם 15-20 מנדטים, בכדי לקבוע את סדר היום של הממשלה הבאה - כדי שתתרכז במה שחשוב לאזרחי ישראל". האם תהיה יום אחד ראש ממשלה, נשאל לפיד, והשיב: "לא יודע. אולי".

"אני לא יכול להיות שר האוצר ולא יכול להיות שר הביטחון - ראינו את הטעות הזו מתרחשת. אני לא כלכלן ואין לי רקע ביטחוני. חלומי הוא להיות שר החינוך, אבל אוכל לעשות עבודה טובה גם בתור שר חוץ - שעוסק כיום בעיקר בהסברה", פירט לפיד, כשנשאל לגבי תפקיד השר המועדף עליו באם ייכנס לממשלה.

לפיד: "לא יודע לנהל? להקים מפלגה זו אופרציה"

"אני לא יודע לנהל?", שאל לפיד. "כשאתה מקים מפלגה, וזה מה שאני עכשיו - ואתה מקים אופרציה מאד גדולה. מדובר במטריצה שפועלת בכל מדינת ישראל, ארגון ענק. יש 11 אלף קלפיות ואנחנו צריכים אדם מטעמנו בכל קלפי. אני צריך לשנע 30 אלף איש ביום בחירות - אז מי שרוצה לראות איזו תרבות ארגונית אני מקים עכשיו, מוזמן לבוא ולראות".

לגבי אי-פרסום הרשימה שלו, ציין לפיד: "אני לא פועל לפי חוסר הסבלנות של הסביבה שלי, אלא לפי התוכנית האסטרטגית שלי. הרשימה תפורסם לבסוף".

"אנחנו משתדלים להיות רציניים, ויושבים ערב-ערב כדי לכתוב מצעים שונים - ובסופו של דבר כל אחד יוכל למצוא בתוכה את המסרים המדויקים שלנו", הסביר לפיד. "אני מנסה להימנע ממצעים לא מדויקים שייראה 'בסדר' לכולם".

חוק טל בוטל? יופי

באשר לגיוס חרדים, ציין לפיד כי הוא "מברך על ההחלטה של בית המשפט העליון על ביטול ההארכה של חוק טל. אני עוכב אחר המערכת הפוליטית - כי הם ינסו לרמות אותנו, למצוא סעיף אחר, ולהעביר את החוק שוב כדי לא להסתבך לקראת הבחירות הקרובות".

לפיד הוסיף כי "זה לא אנטי חרדי. זה לא אמירה שהיא נגד דתיים. אף אחד לא מנסה להתנכל לחרדים, רק צריך לגרום להם להבין שהם צריכים להשתתף במשחק הישראלי. השנה הייתה שנת הקו האדום - בשנת 2012 50% מתלמידי כיתות א' למדו בחינוך החרדי או הערבי".

"אין לנו דבר נגדם, אבל אם המצב לא ישתנה באופן מהותי - בעוד 12 שנה מעכשיו, לפני המשתמטים והחולים, 50% מבני ה-18 לא יתגייסו לצבא ולא יגיעו לשוק העבודה. זה יהיה סופו של החלום הציוני", דברי לפיד. "צריך להסביר לחרדים שאנחנו לא נגדם, אנחנו פשוט לא עומדים בזה יותר".

"אפשר להזרים כסף להיי-טק הישראלי"

באשר לשוק ההיי-טק, ציין לפיד כי לדעתו מדינת ישראל צריכה להתערב יותר בשוק ההיי-טק. "בשביל ההיי-טק המדינה צריכה להשקיע יותר במדען הראשי, בחינוך ולעודד את הגופים המוסדיים להשקיע בהיי-טק הישראלי במקום בתספורות של טייקונים", דברי לפיד.

"אני יודע שאתם בקטע של אקזיטים, אבל אני בקטע של צ'ק פוינט - חברות ישראליות שפועלות בארץ", דברי לפיד. "אני חושב שההיי-טק הישראלי צריך לגדול פה ולעבוד פה, ושיהיו כאן חברות גדולות שיעבדו למען התעשייה".

להיזהר מלהיות כמו יוון

כשנשאל לגבי עובדי הקבלן, הבהיר לפיד כי "יש פופוליזם בעניין הזה. לא כל עובדי הקבלן הם אותו הדבר - עובדות ניקיון אינן באותה הסירה עם עובדי היי-טק. אף כלכלה מודרנית לא יכולה להתקיים בלי מיקור חוץ, ומי שטוען שכך הדבר מנסה להחזיר המדינה לימיה הסוציאליסטים, כמו יוון".

"אולם, על המדינה לבדוק את הסוגייה - ולעקוב אחר תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן", דברי לפיד.

על שלי יחמוביץ', אמר לפיד: "יש מעט מאד דברים שאני מסכים איתה עליהם, אבל מבחינה פרלמנטרית - אני מעריך אותה".