"פוגרום אקדמי" בהרווארד: ישראל מדינה אחת לשני עמים

זעם בקרב יהודי ארה"ב על ועידה בביה"ס לממשל ע"ש קנדי בהארווארד שידון על "פרלמנט יהודי פלסטיני" בירושלים המאוחדת כפיתרון לסכסוך במזה"ת

סטודנטים בבית הספר לממשל ע"ש קנדי באוניבריסטת הארווארד, שמשמש חממה לפקידי ממשל ומחוקקים בארה"ב, יוזמים ועידה בת יומיים לקידום פיתרון עתיק יומין לסכסוך בין ישראל לפלסטינים: מדינה אחת לשני עמים, עם פרלמנט משותף בירושלים המאוחדת.

הרעיון הזה, שמרחף בשמי היקום הפלסטיני מאז קום מדינת ישראל, הוא תחליף שמיש לקריאה להשמדת ישראל. אין לו קונוטציות עקובות מדם והוא מושך תמיכה מחוגים מערביים, שלא יתנו יד לקמפיין פיזי לחיסולה של מדינת היהודים.

ההשקפה של שבת עמים גם יחד מקננת כל הזמן בחוגי השמאל הקיצוני באירופה ובמידה פחותה גם באלה שבארה"ב. מאמרים והתוועדויות על הנושא צצים ונעלמים כל הזמן, בלי לעורר תשומת לב מיוחדת בממסד היהודי או בישראל. אבל הכנס המתוכנן בהארווארד, בשבוע הבא, הצליח לעורר זעם בקרב יהודי ארה"ב בגלל אכסנייתו היוקרתית. האוניברסיטה אולי אינה תומכת ברעיון שביסוד הוועידה, אבל העובדה שהיא מתקיימת במתחם האוניברסיטה תעניק לכנס גושפנקא וחשיפה שמארגניו היו מתקשים להשיג באכסניה אחרת.

אתר אינטרט פרו-ישראלי, IranAware, הגדיר את הוועידה כ"פוגרום אקדמי להשמדת ישראל... כנס פסידו-אקדמי שמוקדש לקריאות לחיסולה של ישראל". אייב פוקסמן, ראש הליגה היהודית נגד השמצה, מחה על הסכמת הארווארד לארח ועידה שתקרא לביעור אופיה היהודי של ישראל, במכתב לנשיא האונירסיטה, דרו גילפין: "הוועידה היא חריגה חמורה ממסורת ביה"ס ע"ש קנדי ליושרה ולמצוינות אקדמית וחינוכית. הוועידה הזו קושרת את הארווארד ואת ביה"ס לתפיסה פושטת רגל שיכולה להוביל רק לתוצאה אחת: חיסולה של מדינת ישראל כביתו של העם היהודי".

מארגני הוועידה אומרים, כי מטרתה היא "להשכיל את עצמנו, ואחרים, לגבי התוואים האפשריים של פתרון מדינה אחת והאתגרים שניצבים בדרך למימוש הרעיון".

בין הנואמים המתוכננים לשאת דברים בטקס: ההיסטוריון הישראלי (לשעבר) אילן פפה, שהיה מרצה באוניברסיטת חיפה ושקנה לו אויבים רבים בישראל בגלל השקפותיו האנטי-ציוניות. הוא חי עתה בבריטניה ומשמש מרצה באוניברסיטת אקסטר. משתתפים אחרים: עלי אבו נאיימה, מייסד האתר הפרו-פלסטיני אלקטרוניק אינתיפאדה; פרופ' סטיוון וולט, מהארווארד, שחיבר, יחד עם ג'ון מירסהיימר, את "הלובי הישראלי", חיבור שיצא חוצץ נגד השפעת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, על החלטות הממשל והקונגרס בארה"ב; והרב ברנט רוזן, מראשי הארגון היהודי השמאלני "מועצת הרבנים של קול יהודי למען השלום".

בתגובה על הגינוי של הליגה נגד השמצה, פרסם הדיקן דייוויד אלווד, הודעה שבה נאמר, בין היתר: "לעולם לא ננקוט עמדה לגבי מדיניות זו או אחרת שעשויה להביא שלום למזה"ת ובודאי שלא נאמץ מדיניות כלשהי שלדעת אנשים מסוימים עלולה להביא לחיסולה של מדינת ישראל".

באתר האינטרנט של הכנס, מכריזים המארגנים שהמיזם מנוהל כולו אך ורק ע"י סטודנטים והם לבדם אחראים לכל היבטי התכנית; הוועידה אינה שקפת את דעות האוניברסיטה או ביה"ס קנדי.