קרנות הפנסיה הותיקות יורשו להשקיע עד 22% מהנכסים במניות

הקרנות יורשו להשקיע 22% מכספי הפנסיה במניות החל משנת 2014, לעומת 10% היום ■ שריג ביקש להעלות את הרף ל-30%

לאחר שנים של דיונים וטיוטות, ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אישרה היום (ד') את מרבית תקנות ההשקעה החדשות, המגדירות את כללי ניהול ההשקעות בקופות הגמל, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח.

הליך האישור לא התנהל על מי מנוחות; האוצר לא הצליח לאשר כמבוקשו את התקנות הנוגעות למגבלות "לווה בודד" ו"קבוצת תאגידים לווים", ונאלץ גם להתפשר על שיעור הגדלת רכיב ההשקעות החופשיות בתיקי קרנות הפנסיה הוותיקות - הקרנות שבהסדר והקרנות המאוזנות - בעקבות לחץ מצד ח"כ חיים כץ (הליכוד).

בעקבות כך, הקרנות הוותיקות יגדילו את רכיב ההשקעות החופשיות שלהן, מ-10% ל-22% - ולא ל-30% כפי שרצה האוצר במקור. ההתפשרות הובילה לביקורת חריפה של ח"כ שי חרמש (קדימה), שטען כנגד האוצר כי "המאבק העיקרי של הקרנות, הוא להשיג את התשואה הנדרשת, על-מנת לעמוד ביעדים האקטואריים, מכיוון שתוחלת החיים רק הולכת וגדלה.

"הדבר מחייב ללכת על מוצרים ואפיקים בעלי סיכון. אחרת, הקופות לא יעמדו ביעדים האקטואריים שלהן. תשואה גדולה יותר אכן מגדילה את הסיכון, אך ברגע שיורדים ל-22%, הדבר יגרום לקופות ללכת על אפיקים עוד יותר מסוכנים, על-מנת לסגור את הגירעונות האקטואריים".

הגדלה הדרגתית

הגדלת שיעור ההשקעות החופשיות של הקרנות הוותיקות - שיזרימו בעקבות כך מיליארדי שקלים לבורסה - תעשה באופן הדרגתי. באפריל 2012, הרף המקסימלי יועלה מ-10% מהתיק ל-14%; באפריל 2013, השיעור האמור יגדל ל-18%; ובאפריל 2014, השינוי יסתיים ויגיע לרף של 22% מהתיק של הקרנות הוותיקות. נציין כי עיקר נכסי הקרנות הוותיקות מושקע באג"ח מיועדות ובאפיקים סולידיים, כגון אג"ח של מדינת ישראל, הלוואות ופיקדונות בישראל ובחו"ל בדירוג גבוה.

תקנות ההשקעה החדשות שאושרו בכנסת ברובן המכריע, מאחדות בראשונה את התקנות בין ביטוחי המנהלים לאלו של קרנות הפנסיה וקופות הגמל. בין היתר, התקנות מסדירות כללי השקעה מחוץ לישראל, תוך הגדלת מרחב התמרון בהיבט ניהול הסיכון בהשקעות - במדינות בדירוג השקעה, או מדינות ה-OECD. זאת, לצד הסדרת ההשקעה בצדדים קשורים, שליטה בתאגידים ספציפיים (עד 20% ממניות התאגיד שבו משקיעים בעבור התיק הכולל של הקבוצה), נושא ההשקעה בזכויות בנדל"ן וסוגיות נוספות.

לא כל התקנות אושרו; הצעת האוצר, לקביעת מגבלת לווה בודד של עד 5% מסך התיק המנוהל, ומגבלת קבוצת תאגידים לווים של עד 10% מהתיק המנוהל, לא אושרה. זאת, בעקבות לחץ מצד המערכת הבנקאית. כפי שנחשף בימים האחרונים ב"גלובס", גם באוצר הושמעו חששות כי מגבלות אלו עשויים להשפיע על יכולת הבנקים לגייס הון. נציין כי תקנות ההשקעה כבר מתייחסות באופן שונה לבנקים, כאשר הן מתירות למוסדיים להשקיע עד 2.5% מהתיק שלהן בפקדונות של תאגיד בנקאי, וזאת מעבר לרף 5% האמור.