הזרים נטשו את הבורסה עם המעבר למדד השווקים המפותחים

חיים ישראל: "במדינות המתפתחות, לא היה לנו משקל גבוה, אבל היה קשה להתעלם מאיתנו. במדינות המפותחות, המשקל קטן בהרבה ומאוד פשוט להתעלם מאיתנו"

16.4 מיליארד שקל. זהו מחזור השיא בבורסה בת"א, שנרשם ב-26 במאי 2010, אז עברה ישראל ממדד המדינות המתפתחות לרשימת המדינות המפותחות של מורגן סטנלי (MSCI). באותו יום, תנועה מאסיבית של כספים השוכבים בקרנות העוקבות אחר השווקים המפותחים והמתפתחים, נכנסה ויצאה מהשוק. "זה מטורף מה שהיה היום בבורסה", סיפר אז בועז שוורץ, מנכ"ל דויטשה בנק ישראל, "דויטשה בנק סחר ב-35% מסך המחזור בשוק".

תיאור יום המסחר ההוא נראה היום כמו חלום רחוק מבחינת בתי ההשקעות הזרים הפועלים בישראל, וזאת למרות שמאז אותו אירוע מכונן חלפו פחות משנתיים. כיום חלקם של המשקיעים הזרים בשוק המניות המקומי מוערך בכ-7%-8% בלבד מסך הפעילות.

"המעבר של ישראל לרשימת השווקים המפותחים, יצר שרשרת של אירועים שהאפקט שלה היה הרבה יותר חזק ממה שצפינו, ואני לא חושב שמקבלי ההחלטות הבינו את הגודל והמשמעות של האירוע", אומר ל"גלובס" חיים ישראל, סגן מנהל המחקר שווקים מתעוררים של בנק ההשקעות מריל לינץ'.

לפני השינוי, כשנכללה במדד המדינות המתפתחות, עמד משקלה של ישראל על 2.87% מהמדד. כעת, כשהיא חלק ממדד המפותחות, הוא ירד ל-0.37%. ואם לא די בירידה הזו, 50% מהמשקל של ישראל במדד מורכב ממניית טבע, ש-90% מהמסחר בה מתנהל בחו"ל.

וכמובן שגם אי היציבות האזורית שבאה לידי ביטוי ב"אביב הערבי" ובחשש מהתלקחות בחזית עם איראן, לצד גזירות רגולטוריות המונחתות חדשות לבקרים על השוק המקומי - אינן מוסיפות לאטרקטיביות שלו בעיני הזרים.

"במדינות המתפתחות, לא היה לנו משקל גבוה, אבל היה קשה להתעלם מאיתנו", מסביר ישראל את משמעות המעבר. "במדינות המפותחות, המשקל קטן בהרבה ומאוד פשוט להתעלם מאיתנו. זה גם מצב טכני - אם ישראל מכפילה את עצמה, יצרת לעצמך תשואה של 0.37%; לעומת זאת, אם מניית אפל עולה 10%, עשית הרבה יותר כסף".

לימבו שיהיה קשה להיחלץ ממנו

גם מצבה המאקרו הכלכלי המשופר של ישראל, לא עזר להפוך אותה לאטרקטיבית בעיני המשקיעים הזרים בחצי השנה האחרונה, שבה סערו השווקים בעולם. "בעבר, כל פעם שהיה משבר עולמי, ראינו פה קניות מאסיביות של זרים מהעולם. הכלכלה כאן יציבה, יש עודף בחשבון השוטף והמטבע יציב יחסית, מה שגרם לישראל להיות בעלת מתאם נמוך לשוק העולמי. היום, חלקה של ישראל במדד כל כך קטן, שהיא לא תיתן שום הגנה למשקיע זר, ולכן רואים שבמשבר הנוכחי לא נכנס לכאן כסף זר חדש. רוב הכסף הזר שנמצא היום בשוק הוא פאסיבי, שלא מעניין אותו התחזיות של טבע ואיך היה הרבעון של כיל", אומר ישראל.

לעובדה שרוב הכסף הזר היום לא "עובד" באופן אקטיבי בבורסה, יש חלק נכבד בירידה במחזורי המסחר בה. כך, אם בשנת 2010 המחזור היומי הממוצע עמד על 2.04 מיליארד שקל, ב-2011 הוא ירד ל-1.77 מיליארד שקל, ובחודש ינואר השנה כבר נרשמה צניחה להיקף מסחר יומי ממוצע של 1.2 מיליארד שקל - רמה דומה לזו שנרשמה בשנת 2005.

זאת ועוד: ביטול הפטור ממס על השקעות תושבי חוץ במק"מ, ביולי אשתקד, גרם לירידה משמעותית של חלקם גם בשוק זה, וכך אם בינואר 2011 הגיע מחזור המסחר במק"מ לשיא של כ-1.8 מיליארד שקל ליום, הרי שבינואר 2012 הוא צנח ל-665 מיליון שקל ביום - היקף מסחר דומה לזה שידענו בשנים 2003-2004.

ישראל, מה ניתן לעשות על מנת להגדיל את מעורבות הזרים במסחר?

"לצערי, אי אפשר לעשות הרבה. ישראל נמצאת באיזשהו 'לימבו' מבחינה טכנית, וירידת מחזורי המסחר יצרה מצב של ביצה ותרנגולת: ככל שהמחזורים יורדים השוק הופך לעוד פחות אטרקטיבי מבחינת הזרים - כי הם דורשים נזילות גדולה - ואז היכולת שלהם לחזור לשוק יורדת".

22
 22