25 מדינות האיחוד האירופי חתמו על האמנה החדשה

רק בריטניה וצ'כיה סרבו לחתום על האמנה שאמורה להביא לאינטגרציה פוליטית וכלכלית חזקה יותר, ולהציב משמעת תקציבית נוקשה יותר ■ השלב הבא: העברת האמנה בבתי המחוקקים במדינות השונות, אירלנד תקיים משאל עם

במסגרת פסגת האיחוד האירופי שהתקיימה היום (ו') בבריסל חתמו מרבית מדינות האיחוד על האמנה הפיסקלית החדשה, מה שמהווה הישג עבור גרמניה, מי שחתרה לקידום האמנה, על מנת להמנע מהישנות של מצב דומה למה שהביא למשבר הפיננסי הנוכחי - תקציבים מנופחים ובלתי נשלטים של מדינות ביבשת.

25 מבין 27 חברות האיחוד האירופי חתמו על האמנה, שתפקידה הידוק המשמעת התקציבית. במסגרת האמנה החדשה התחייבו המדינות שחתמו להכניס לחוקותיהן סעיף המחייב שמירה על איזון תקציבי. רק בריטניה וצ'כיה לא חתמו על האמנה.

מנהיגי האיחוד האירופי מקווים גם שהכללים החדשים יביאו לאינטגרציה פוליטית וכלכלית חזקה יותר בגוש האירו. עם זאת, בשל העובדה כי בריטניה וצ'כיה סרבו לחתום על האמנה, נאלצו יתר המדינות להחיל אמנה נפרדת, ולא לשלבה כחלק מאמנת האיחוד האירופי הקיימת.

מדינות רבות בגוש האירו מאסו בתנאים הנוכחיים בשווקים ובתנאים הפוליטיים - הן המדינות החזקות כמו גרמניה, שעליה מבוססת למעשה כלכלת האיזור, והן מדינות חלשות כמו יוון ופורטוגל, שצעדי צנע קשים שנכפו עליהן על מנת לקבל סיוע כלכלי גורמות לאנשים ברחוב לנהוג בחשדנות כלפי גוש האירו.

על אף שהפסגה נערכה על רקע תקופה רגועה בשווקים יחסית, התחזית הכלכלית אינה מבשרת טובות. האבטלה בגוש האירו נמצאת בשיא ונראה כי מספר מדינות ייכנסו למיתון השנה. יחד עם זאת, מנהיגי האיחוד האירופי לא ממהרים להסיר את דרישות הצנע מהמדינות המתקשות. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, סיכמה זאת באומרה כי "המצב עדיין שברירי. המשבר רחוק מלהסתיים".

כעת על המדינות שחתמו על האמנה להעביר אותה בבתי המחוקקים המקומיים שלהן, מה שלא צפוי לעבור ללא התנגדות. האתגר הגדול טמון באירלנד, שהחליטה להעביר משאל עם על מנת לאשרר את האמנה. בעבר העם האירי דחה שתי הצעות לשינויים באמנה במשאלי עם במדינה. אולם הפעם, מנהיגי האיחוד האירופי הבטיחו כי המצביעים האירים לא יוכלו לחסום את השינויים. בניגוד לשינויים הקודמים, אמנה זו לא מצריכה אישור פה אחד - רק 12 מתוך 17 החברות בגוש האירו צריכות לאשר אותה.

אם תדחה אירלנד את האמנה, זה יציב אותה בקשיים לממן את חובותיה, שכן האמנה הפיסקלית החדשה מבקשת למנוע ממדינות שיתנגדו לה מלקבל הלוואות מקרן הייצוב הקבועה של גוש האירו (ESM). המצב עלול להסתבך עבור המדינה הקטנה, שכן אנליסטים מאמינים כי היא תזדקק לסיוע נוסף ב-2013.