קרן איטלקית תשקיע באורתופדיה בישראל

הערכות: מיזם VB של האחים ויסקוליאוזי יקצה עשרות מיליוני דולרים להשקעה בחברות ישראליות ■ הכסף יושקע ב-5-7 חברות ■ בשנים האחרונות גייסה VB כ-450 מיליון דולר

חברת ההשקעות בתחום האורתופדי, האחים ויסקוליאוזי, (Viscogliosy Brothers) מקימה את מיזם IOTA - Israel Orthopedic Technological Accelerator, שישקיע בחברות ישראליות בתחום האורתופדיה המורחב (כל מערכות השריר-שלד, וכן מערכת העצבים הקשורה אליהם). לפי הערכות שונות המיזם יגייס עשרות מיליוני דולרים להשקעה בחברות ישראליות, כך נודע ל"גלובס".

השותפים במיזם הם טוני ויסקוליאוזי, שותף ואחד המייסדים של חברת Viscogliosy Brothers ואילנה אודס, בעבר מייסדת חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בישראל וכן בכירה, מנכ"לית ויו"רית בחברות אמריקניות וישראליות גדולות וקטנות, ששימשה כיועצת לקרן השקעות פרטית בהיקף של כמה מיליארדי דולרים. ויסקוליאוזי ואודס סירבו להגיב לידיעה.

אודס צפויה להציג את המיזם ואת החזון שמאחוריו בכנס 2012Bioinvest Israel שייערך מחר ומחרתיים בחיפה בחסות חברת TBN בראשות סיגל וייסווסר, החברה הכלכלית חיפה ועיריית חיפה.

VB מורכבת מבנק השקעות שפועל לצד קרן השקעות וחברת אחזקות, שמתמחה בתחום האורתופדי, והיא החברה הראשונה בעולם שמציעה שילוב כזה. VB, מלווה חברות מיום הקמת, ייסדה עד כה 35 חברות ו-7 קרנות.

החברות ש-VB ייסדה או תמכה בהן הגיעו לאקזיטים של 1.2 מיליארד דולר והן מעסיקות כ-300 עובדים. VB גייסה מאז 2007 כ-450 מיליון דולר עבור חברות הפורטפוליו השונות שלה.

בנוסף להשקעה והקמה של חברות, בתחום בנקאות ההשקעה והייעוץ החברה תמכה בכ-90 חברות נוספות. בין החברות המובילות של VB נמצאות בין היתר Small Bone Innovation ו-Paradigm Spine.

החברה החליטה להפעיל את היכולות הממוקדות הללו בישראל ובכוונתה, כך נודע ל"גלובס", להשקיע בכ-5-7 חברות. עוד נודע כי IOTA יכלול סניף ישראלי וסניף אמריקני. הסניף הישראלי יעסוק במו"פ ואילו הפעילות בארה"ב, שתמוקד באזור גיאוגרפי אחד, תעסוק בשיווק ואולי גם בייצור ותהנה מתמיכה בעקבות יצירת מקומות העבודה באזור.

בראיון ל"גלובס" ב-2009 סיפר ויסקוליאוזי כי תאונת דרכים שעבר בילדותו הובילה אותו לראות בתחום האורתופדיה שליחות. "תוך כדי שיקום, הרביתי לשאול את עצמי מדוע נשארתי בחיים וכיצד. הבנתי שיש לי שליחות - להקים ולתמוך בהקמת עסקים בתחום האורתופדי".

משפחת ויסקוליאוזי שכוללת את טוני ושני אחיו מרק וג'ון, ייסדה את הפעילות של VB והשקיעה עשרות מיליוני דולרים מכיסה, לצד ההשקעות של גופים אחרים.

מדוע נשארתי בחיים?

באותו הראיון מ-2009 ציין ויסקוליאוזי לטובה את החברות הישראליות Active implants ו-Impliant, וכן הסביר כי VB מתעניינת לא רק במכשור רפואי אלא גם במוצרי פארמה שמאטים את תהליך ההתבלות של הגוף וגם מוצרים ביולוגיים שיכולים להחליף איברים קיימים.

על-פי נתוני חברת MarketResearch.com, שוק המכשירים לאורתופדיה מגלגל כ-28 מיליארד דולר. כאמור, VB מסתכלת על שוק רחב יותר מאשר השוק למכשירים לאורתופדיה. בין החברות הישראליות הבולטות בתחום זה נמצאות, על פי אתר IVC, שתי החברות שצוינו לעיל וכן מזור רובוטיקה, Expanding Orthopedics, אפוס, קולפלנט, מדיקל קומפריישן והמהקליר.