אובמה: ישראל לא תסבול נשק גרעיני במשטר מכחיש שואה

כך אמר הערב נשיא ארה"ב בנאום בוועידת איפא"ק בוושינגטון ■ "איראן חמושה בנשק גרעיני נמצאת בניגוד גמור לאינטרסים הביטחוניים של ישראל"

"אף ממשלה ישראלית לא תוכל לסבול נשק גרעיני בידי משטר שמכחיש את השואה, שמאיים למחוק את ישראל מעל המפה ושיוזם ארגוני טרור שמחוייבים להשמדת ישראל. אני מבין אפוא את המחויבות ההיסטורית העמוקה שמוטלת על כתפי ביבי נתניהו, אהוד ברק וכל המנהיגים האחרים בישראל". כך אמר הערב (א') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בנאום בוועידת איפא"ק בוושינגטון. אבל הוא הדגיש, שטרם הגיע הזמן להפעיל כוח נגד איראן. נשתמש בכוח רק כשתהיה הצדקה לכך, אמר.

בביקורת מרומזת על ישראל, קבל אובמה, שהתבטאויות בלתי אחראיות על מלחמה משחקות לידי איראן מפני שהן גורמות לעליות במחירי הנפט, והכנסות מנפט מזינות את תכנית הגרעין האירנית.

בתחילת נאומו הודיע אובמה, שיזמין את נשיא המדינה, שמעון פרס, שנאם לפניו, לביקור בבית הלבן באביב כדי להעניק לו את אות ההצטיינות האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב - מדליית החירות.

"איראן חמושה בנשק גרעיני נמצאת בניגוד גמור לאינטרסים הביטחוניים של ישראל", הכריז אובמה. "אבל היא נמצאת גם בניגוד לאינטורסים של הביטחון הלאומי האמריקני. למעשה, לעולם כולו יש אינטרס למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. איראן חמושה בנשק גרעיני תערער לגמרי את המשטר למניעת הפצתו של נשק גרעיני, שעמלנו כה קשה כדי להקימו. יש סכנה שנשקים גרעיניים של איראן יפלו לידיהם של ארגוני טרור. אין כמעט ספק שהמזה"ת כולו ירגיש עצמו מחויב להצטייד בנשק גרעיני משלו, ובכך יוצת מירוץ חימוש באחד מהאזורים הנפיצים ביותר בעולם. התפתחות כזו תחזק את המשטר בעאיראן שמתאכזר לעמו שלו, והיא תעודד את שלוחיה של איראן, שביצעו פיגועי טרור מהמזה"ת ועד לדרום מערב אסיה".

אולם אובמה הדגיש כי בשלב זה אין בדעתו לנקוט פעולה צבאית נגד איראן וכי יפעיל כוח רק אם הנסיבות והעיתוי יצדיקו זאת. טרם הגיע הזמן לוותר על המאמצים הדיפלומטיים והסנקציות שנועדו לשכנע את טהראן לזנוח את שאיפותיה הגרעיניות.

כדבריו: "אני מאמין באמונה שלמה שיש עדיין הזדמנות שבה הדיפלומטיה, יחד עם לחצים, תוכל להצליח. גם ישראל וגם ארה"ב מעריכות שלאיראן אין עדיין נשק גרעיני ואנו מנטרים בקפידה יוצאת דופן את תכניתה הגרעינית".

"בהתחשב בהיסטוריה של איראן, אין כמובן כל ערובה שהמשטר באיראן יקבל את ההחלטה הנכונה", הוסיף הנשיא. "אך הן לישראל והן לארה"ב יש אינטרס שהאתגר הזה ייפתר באופן דיפלומטי. לאחר הכל, הדרך היחידה לפתור באמת את הבעיה הזו היא החלטה של ממשלת איראן לוותר על נשק גרעיני. זה מה שההיסטוריה מלמדת אותנו".

"יתר על כן, כנשיא וכמפקד העליון של הצבא, אני מאמין מעומק לבי שיש עדיפות לשלום על פני מלחמה", אמר אובמה. "שלחתי גברים ונשים למשימות מסוכנות. ראיתי את התוצאות של החלטות אלה בעיניהם של

אלה שחזרו פצועים אנושות ובהיעדרם של אלה שלא חזרו. זמן רב לאחר שאעזוב את הבית הלבן אזכור רגעים כאלה כחוויות הצורבות והמכאיבות ביותר בתקופת נשיאותי.".

"בגלל סיבה זו, כחלק ממחויבותי לעם בארה"ב, אשתמש בכוח רק אם העיתוי והנסיבות יצדיקו זאת; ואני מאמין שגם מנהיגי ישראל מודעים היטב לתוצאות ועלויות של מלחמות, בד בבד עם מודעותם למחויבות שלהם להגן על ישראל", אמר הנשיא.

אך, לדברי אובמה, למנהיגי איראן לא צריך להיות שום ספק לגבי נחישותה של ארה"ב, כפי שלא צריך להיות להם שום ספק לגבי זכותה הריבונית של ישראל לקבל את ההחלטות שמתחייבות מצרכי הביטחון שלה. "אמרתי, שכאשר מדובר במאמצים למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, לא אסיר שום אופציה מעל השולחן, ואני מתכוון למה שאני אומר. האופציות האלה כוללות את כל רכיבי הכוח של ארה"ב - מאמץ פוליטי לבודד את איראן; מאמץ דיפלומטי שתכליתו לשמר את קואליציית המדינות נגד איראן ולקים מעקב אחר תכנית הגרעין האיראנית; מאמץ כלכלי שנועד לאכוף סנקציות משתקות על טהראן; וכן, גם מאמץ צבאי שיוכן לשעת חירום".

"מנהיגי איראן צריכים לדעת, שאין לי מדיניות לריסון (של איראן עם נשק גרעיני)" המשיך הנשיא. "יש לי מדיניות שתכליתה למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, וכפי שהבהרתי חזור והבהר במהלך נשיאותי, לא אהסס להשתמש בכוח אם הדבר יהיה נחוץ כדי להגן על האינטרסים של ארה"ב".

בביקורת מרומזת על ישראל ועל מחוקקים רפובליקניים בעלי דעות ניציות, אמר אובמה: "הייתי מבקש שכולנו נזכור את כובד משקלם של הנושאים האלה ואת המשמעות שלהם מבחינת ישראל, ארה"ב והעולם כולו. כבר עכשיו יש יותר מדי התבטאויות בלתי אחראיות על מלחמה. בשבועות שחלפו, דיבורים כאלה רק הטיבו עם ממשלת איראן. הם גרמו להעלאות במחירי הנפט, והכנסות מנפט מזינות את התכנית הגרעינית של איראן".

הוא הכריז: "למען ביטחון ישראל, ביטחונה של ארה"ב, ולמען השלום והביטחון בעולם כולו, צריך לזכור שעכשיו לא הזמן להתרברבות ולאיומי סרק. עכשיו הזמן להניח ללחצים הגוברים שלנו להטביע את רישומם... עכשיו הזמן לנהוג על פי עצתו בת האלמוות של הנשיא לשעבר, טדי רוזוולט: 'דבר בשקט ושא עמך מקל גדול'. כאשר נעשה זאת, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים, שממשלת איראן תהיה מודעת לנחישותנו, ושהתיאום עם ישראל יימשך".

הנשיא נסיה להרגיע את אלה שחוששים מחילוקי דעות בין וושינגטון לירושלים: "אלה זמנים מאתגרים. אך עברנו זמנים מאתגרים בעבר, וארה"ב וישראל יצאו מהם מאוחדות.... ייתכן שאיננו מסכימים על כל נושא ונושא. אין מדינות בלי חילוקי דעות... אך אנו מסכימים על הנושאים הגדולים, על הנושאים החשובים".