תביעה ב-150 מיליון שקל נגד התחנה המרכזית החדשה בת"א: "לא מסרה חזקה בחנויות ל-161 רוכשים"

ארגון בעלי עסקים בתחנה המרכזית בת"א (בת"ם) הגיש הבוקר (ב') לבית משפט המחוזי בעיר תביעת חוב בהיקף של כ-150 מיליון שקל נגד חברת התחנה המרכזית החדשה בת"א (התמח"ת) ונגד החברה לניהול התחנה המרכזית החדשה בת"א, בדרישה לפצות את 161 תובעים, שרכשו חנויות במתחם כבר לפני למעלה מ-40 שנה ועד היום טרם קיבלו חזקה בהן. זאת, בטענה כי החנויות עודן סגורות בשל מעשיהן ומחדליהן של הנתבעות.

תביעת החוב הוגשה לנאמנים - רו"ח חיים קמיל ורו"ח עליזה שרון, שמונו על-ידי בית המשפט במסגרת הליך הפירוק של הנתבעות ובעקבות החלטת בית המשפט המחוזי מרכז מינואר השנה, במסגרתה ניתן צו הקפאת הליכים לנתבעות ומונו להן נאמנים.

161 התובעים (הם או מורישיהם) רכשו בשנות ה-60 המאוחרות שטחים מסחריים בפרויקט התחנה המרכזית בת"א מהחברה שיזמה את הפרויקט, חברת כיכר לוינסקי בע"מ. התובעים, כחלק מקבוצה של כ-700 בעלי החנויות, רכשו את החנויות במיטב כספם בסכום כולל של למעלה מ-130 מיליון דולר.

במהלך שנות ה-70 נקלעה חברת כיכר לוינסקי לקשיים, ומונו לה מפרקים. התמח"ת רכשה את הפרויקט, תוך התחייבות להשלים את בניית החנויות עבור הרוכשים, ומסירתן כשהן מהוות חלק מאזור מסחרי כשיר להפעלה מסחרית.

פגיעה בקניין

עד לימים אלה עומדות חנויות הרוכשים בלתי גמורות, רובן באגפים שוממים סגורים ומסוגרים של הפרויקט, ללא כל גישה סבירה אליהן. בתביעה נטען כי תוכנית בניין העיר התקפה התירה בנייה של 40 אלף מ"ר בייעוד מסחרי, אך התמח"ת, בסדרת מהלכים להם נתנו יד גם עיריית ת"א וועדות התכנון, בנתה ושיווקה למעלה מ-35 אלף מ"ר של שטח מסחרי נוסף, תוך חריגה מהתוכנית ומההיתר שניתן, תוך שהיא הופכת שטחים שהיו מיועדים לרציפי תחבורה ציבורית, חניונים ושטחי ציבור לשטחים מסחריים.

פעולות אלה, נטען, הביאו לפגיעה קשה בקניינם של התובעים ורוכשי חנויות אחרים. בסופו של דבר, בפרויקט שאמור היה להכיל כ-750 בתי עסק, נבנו ושווקו למעלה מ-1,000 בתי עסק. התובעים מיוצגים בידי עו"ד צבי שוב.