מדוע אסתר לבנון מסרבת לקחת אחריות ולהתפטר?

היא משתכרת 100 אלף שקל בחודש וגרפה מיליונים ב-6 שנות כהונתה כמנכ"ל הבורסה ■ אם לא די בכך, לאחרונה יצרה 3 משרות סמנכ"ל חדשות בעלויות שכר גבוהות ■ ומי אשם בהתייבשות הבורסה? כולם, חוץ ממנה ■ דעה / עירן פאר

מה היה קורה למנכ"ל של חברה עסקית אם מדדי הביצוע של החברה היו מצביעים על ירידה דרסטית? באיזו מהירות הוא היה נקרא לדירקטוריון לתת הסברים? האם מישהו היה שוקל ברצינות לתת לו בונוס על ביצועי השנה החולפת? כמה זמן הוא בכלל היה שורד בתפקידו אחרי שהיה מסביר לדירקטורים שבאמת יש בעיה קשה אבל היא לחלוטין לא באשמתו, וחוץ מזה הוא באמת "מוטרד מהמצב ומחפש פתרון"?

מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון אוהבת לראות את עצמה כמנהלת של חברה עסקית. אנשי שלומה הסבירו לנו בשנה האחרונה כי "הבנצ'מארק הראוי לשכר בכירי הבורסה הוא השכר בסקטור העסקי", תוך רמיזה עבה לשכר בכירי המערכת הבנקאית. בראיון ל"גלובס" בו ניסתה להגן על שכרה (העומד על 100 אלף שקל בחודש, ובמצטבר על 6.3 מיליון שקל בשלוש שנים, כולל מענק של 600 אלף שקל בכל שנה), היא הסבירה שאסור למדוד אותה בקנה מידה של רגולטור, שמקבל שכר נמוך משמעותית. "אני לא חושבת שאני רגולטור. מישהו עשה שטיפת מוח והחליט שאני רגולטור, זה עדיין לא הופך אותי לכזה", אמרה.

הבעיה היא שכמנהלת של גוף עסקי כישלונה של לבנון ברור: הבורסה בתל אביב מתייבשת - כפי שניתן היה להיווכח מפרויקט מיוחד של "גלובס" שפורסם באחרונה. מספר החברות הנסחרות חזר שש שנים לאחור, ובמחזורי המסחר יש ירידה של עשרות אחוזים בשנים האחרונות, וקריסה טוטאלית ברבעון הראשון של 2012.

הבורסה צולעת, ההנהלה מתרחבת

כך שלבנון מנסה לאחוז את המקל משני קצותיו. כשמדובר בתנאי השכר היא לא רגולטור וזכאית לשכר של מנהל בנק. אבל את הדרישה הבסיסית ממנהל גוף עסקי - לקבל אחריות על ביצועים גרועים ולהתפטר או לכל הפחות לוותר על הבונוס השנתי - היא לא מקיימת. במדדים המהותיים הבורסה מפגינה ביצועים עלובים, אבל זה לא מפריע ללבנון לדרוש בונוס שמן ולהתרעם על מי שטוען כי שכרה אינו ראוי. זה גם לא מפריע לה להגדיל את הנהלת הבורסה וליצור שלוש משרות סמנכ"ל חדשות בעלויות שכר גבוהות.

מבחינת לבנון האחריות למצב הבורסה היא ממנה והלאה. המשבר העולמי אשם, המצב הגיאו-פוליטי אשם, הרגולציה על יועצי השקעות וגופים מוסדיים אשמה, ובכלל יש צרות בכל הבורסות בעולם. "אין נפט בישראל ואין שלום במזרח התיכון", היא התריסה בראיון ל"גלובס" כשנשאלה איך אפשר להחזיר את המשקיעים הזרים. בקיצור, כולם אשמים במצב העגום של הבורסה חוץ ממנה, הנושאת בתפקיד מנכ"ל הבורסה בשש השנים האחרונות.

נאמר זאת, אם כך, בצורה ישירה: אם אסתר לבנון חושבת שהרגולציה בישראל לא מאפשרת לבורסה להתפתח, עליה לפעול לשנותה בכל כוחותיה או להודיע ליו"ר רשות ניירות ערך שהיא לא מוכנה לקחת אחריות, ולהתפטר. אחרי שש שנים בתפקיד, לא ייתכן שבראש הבורסה יעמוד מנהל שלא מתמודד בצורה אפקטיבית עם הפגיעה הקשה בה, לוקח הביתה שכר של מיליוני שקלים בשנה, ומסביר שכולם אשמים חוץ ממנו.