רכיב, סורוס וג'ודי שלום-ניר-מוזס משקיעים בברזיל

לצורך ההשקעה הקימו קרן ההשקעות של רכיב וג'ודי שלום-ניר-מוזס והקרן של סורוס חברה משותפת ■ בשלב ראשון ישקיעו 180 מיליון דולר בחברת הסלולר שתיקרא קוואטרו ■ בסאו פאולו, שם תוקם רשת הסלולר, חיים כ-40 מיליון איש

לאחר שנטש את ההשקעה ב"מעריב" וחבר לג'ודי שלום-ניר-מוזס, אחותו של נוני מוזס, בעלי "ידיעות אחרונות", מצא מיליונר ההיי-טק זקי רכיב היכן להשקיע את ההון שצבר. ל"גלובס" נודע כי רכיב ומוזס, יחד עם קרן הפרייבט אקוויטי של ג'ורג' סורוס, ישקיעו לפחות חצי מיליארד דולר בהקמת רשת סלולרית, דור רביעי (4G), במדינת סאו פאולו שבברזיל.

רכיב ומוזס, נזכיר, הקימו כבר לפני כשנתיים קרן השקעות שמטרתה הייתה להשקיע בתחומי הפנאי והבריאות. הקרן, שנקראת JZ (ראשי תיבות של השמות הפרטיים של השניים), עדיין לא ביצעה השקעה משמעותית וכפי הנראה כניסתה לשוק התקשורת הברזילאי תהיה ההשקעה המשמעותית ביותר שביצעה עד כה. הליווי המשפטי של רכיב להשקעה זו נעשה על ידי משרד עו"ד ברנע ושות'.

בשלב ראשון, ככל הידוע, ישקיעו רכיב, מוזס וסורוס 180 מיליון דולר, מתוך השקעה כוללת מתוכננת של כחצי מיליארד דולר. סורוס (81) הוא אחד ממשקיעי הערך הדומיננטיים בוול סטריט, לצד וורן באפט, ואחד מעשירי עולם. לפי דירוג "פורבס" האחרון, שפורסם לפני כמה ימים, סורוס במקום 22 ברשימת עשירי העולם, עם הון של 20 מיליארד דולר.

הפוטנציאל של ברזיל

החברה של השלושה, קוואטרו (Quattro), שהוקמה לצורך ההשקעה, תתנהל תחת שליטה משותפת של השותפים בה. לפי הידוע, החברה כבר מחזיקה ברישיונות להקמת רשת סלולרית מדור רביעי במרכז סאו פאולו, בשטח שמכסה אוכלוסייה המונה 10 מיליון תושבים לפחות.

הבחירה של רכיב ומוזס בברזיל אינה מפתיעה. ברזיל נחשבת אחת המדינות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר ביבשת דרום אמריקה. אם סין נחשבת מנוע הצמיחה של אסיה, ברזיל היא כנראה מקבילתה בדרום אמריקה. העובדה שבשנת 2014 תארח ברזיל את המונדיאל ובשנת 2016 את האולימפיאדה רק מחזקת את הגדרתה כמנוע צמיחה. שני אירועי הספורט הללו יגדילו את הביקוש לתקשורת אלחוטית ברחבי המדינה, ולא רק בסאו פאולו, ומכאן הפוטנציאל הענק שטמון בהשקעה של רכיב ומוזס.

לפי הידוע, קוואטרו לא תסתפק ברישיונות שיש בידיה ותרכוש בעתיד רישיונות נוספים כדי להרחיב את פריסת הרשת לכמה שיותר בתי אב.

ברזיל, המדינה הגדולה ביותר בשטחה ובאוכלוסייתה בדרום אמריקה, מונה כיום 203 מיליון איש, ובסאו פאולו, העיר הגדולה ביותר במדינה, חיים לפחות 40 מיליון איש. סאו פאולו נחשבת המרכז העסקי והפיננסי של ברזיל, ולמרות היותה כזו, תשתיות התקשורת בה עדיין רחוקות מאלו של מדינות מערב אירופה וארה"ב. מכאן, הפוטנציאל הענק הטמון בבניית רשתות תקשורת אלחוטיות במדינה כולה, ובסאו פאולו במיוחד. לפי הידוע, האזור שבו החלה קוואטרו את פעילותה הוא בעל התל"ג (תוצר לאומי גולמי) לנפש הגבוה ביותר בברזיל.

הון של עשרות מיליוני דולרים

ובחזרה לרכיב. עולם התקשורת אינו זר לו. רכיב (53), עשה את עיקר הונו בחברת ההיי-טק טריון, שסיפקה פתרונות תקשורת על גבי רשת כבלים והייתה לחלוצה בתחומה. טריון נמכרה לפני חמש שנים לענקית התקשורת מוטורולה תמורת 140 מיליון דולר, ורכיב צבר דרך המכירה הון של עשרות מיליוני דולרים.

ההון שצבר סייע לו לרכוש את אחד הבתים היקרים בארץ, ברחוב התכלת בהרצליה פיתוח, מאיל ההימורים היהודי-אוסטרי מרטין שלאף. רכיב שילם תמורתו 105 מיליון שקל, ולפני קצת יותר משנה מכר אותו לטדי שגיא, מיליארדר ההימורים המקוונים, תמורת 145 מיליון שקל, וכך הרוויח 40 מיליון שקל.