בכיר בסיסקו על רכישת NDS: "אין תוכניות לשינויים כאן"

(עדכון) - העסקה שתבוצע לפי שווי של 5 מיליארד דולר משקפת פרמיה של 35% על המחיר ששולם עבור NDS לפני שנתיים ■ סגן נשיא בסיסקו: "לסיסקו יש עבר מפואר של פעילות בישראל. זו הזדמנות למצוא כאן כישרונות"

חברת סיסקו האמריקנית תרכוש את NDS תמורת 5 מיליארד דולר. החברה הנרכשת, שהפכה לחברה פרטית לפני שנתיים וחודש, היא ספקית של טכנולוגיות הצפנה לתוכן וידיאו. כבר במועד שבו נמחקה NDS נמחקה מהמסחר בוול סטריט נשמעו הערכות בנוגע לכך שתשוב לפעול כחברה ציבורית בקרוב ויו"ר NDS, אייב פלד, אף דיבר על כך במפורש בראיון ל"גלובס" (ראו מסגרת).

אחת ההערכות שצצו כאשר NDS הפכה לפרטית הייתה שהיא יכולה "להיבלע" בקרב אחת מענקיות הטכנולוגיה. מי שרכשו אז את החברה - קרן הפרייבט אקוויטי האירופית Permira וניוז קורפ, תאגיד המדיה שבשליטת רופרט מרדוק - מעבירות כעת את המקל.

היום כאמור הגיע השלב הבא בחייה של NDS. ענקית ציוד התקשורת סיסקו הודיעה בצהריים על רכישתה תמורת כ-5 מיליארד דולר, סכום שמשקף פרמיה של 35% מעל למחיר רכישתה לפני כשנתיים. הרכישה צפויה להיסגר בחצי השני של שנת 2012.

הגנה על שירותי לווין

NDS, שנוסדה במכון ויצמן בסוף שנות ה-80, הפכה עם השנים לחברה בבעלות בריטית, שמירב פעילותה בבריטניה, ותחת שליטה בריטית. קרן פרמירה מחזיקה בה כ-51% וניוז קורפ מחזיקה בכ-49% נוספים.

בתחילת דרכה הייתה NDS ישראלית. את החברה הקימו, בשנת 1988, פרופסור עדי שמיר ומספר מדענים במכון ויצמן. באותה שנה חיפשה ניוז קורפ דרך להגן על שידורי הלוויין שסיפקה ללקוחות. הפתרון שמצאה החברה התבסס על אלגוריתם הצפנה של פרופסור עדי שמיר. הפתרון היה מוצלח מספיק וניוז קורפ, אז הלקוחה המשמעותית ביותר של NDS, רכשה את הפעילות בשנת 1992 תמורת כ-15 מיליון דולר.

מכאן והלאה עברה החברה מספר גדול של גלגולים אסטרטגיים ותפעוליים כאשר מטה החברה עבר לבריטניה, ובישראל נשאר מרכז הפיתוח המקורי של החברה שמונה כיום כ-1,300 עובדים. נקודה ישראלית נוספת היא ההנהלה הבכירה, שבראשה תמיד עמדה דמות מקומית. עד לקיץ האחרון זה היה אייב פלד, המנכ"ל ברוב שנות הפעילות, ששמר על מרכז הפיתוח המקומי שעוסק בליבת מוצרי החברה בתחום אבטחת המידע. פלד, הפך בקיץ האחרון ליו"ר ואת מקומו כמנכ"ל תפס דייב האביגר. את הפעילות בישראל מנהל רפי קסטן, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל התפעול בחברה.

הדרמה של רופרט מרדוק

בצד הדרמה הגדולה שנגזרת מהסכום ומהמשמעות של המהלך עבור הרוכשת, מדובר גם במעין מיני-דרמה עבור מרדוק עצמו. למעשה בכל הגלגולים שעברו על NDS לאורך השנים, נשאר מרדוק בעל הבית המרכזי בחברה. זו הפעם הראשונה, מאז הוקמה ב-1988, שהוא ייפרד ממנה. לצד זה, בכירי NDS צפויים להישאר בחברה ובכללם אייב פלד, שימונה סגן נשיא בכיר ואסטרטג ראשי לקבוצת הוידיאו והשיתופיות בסיסקו.

NDS של היום היא אחת החברות הבולטות בעולם התוכן הדיגיטלי. לחברה מגוון מוצרים שנמכרים לחברות הגדולות בעולם - בתחום הכבלים והלווין, הפקת התוכן וספקיות שירותי טלקום - שמעורבות בהעברת התוכן שמיועד לצפייה. NDS מספקת פתרונות תוכנה שמיועדים להגנה וניהול של התכנים שבהם צופים הלקוחות, באמצעות כרטיס שממוקם בממיר. על-פי החברה מעל לשליש מבתי האב בעולם שמשתמשים בשירותי טלוויזיה בתשלום, כגון VOD, נעזרים בטכנולוגיה שלה.

מכירות NDS עמדו בשנה האחרונה על קרוב למיליארד דולר, גידול של כ-15% לעומת הדוח הפומבי האחרון שפרסמה כאשר הייתה חברה ציבורית לפיו סיימה את שנת 2008 עם מכירות של כ-850 מיליון דולר. מחיר הרכישה, מציינת סיסקו, אינו יוצא דופן, והמכפיל על הרווח התפעולי דומה לזה ששולם על NDS כאשר הפכה לפרטית.

סיסקו, ספקית ציוד התקשורת הגדולה בעולם, נסחרת כיום בנאסד"ק לפי כ-108 מיליארד דולר. החברה מתרכזת בעיקר באספקת ציוד לניתוב והעברת הביטים הדיגיטליים ברשתות שמקשרות לאינטרנט. מכונות המיתוג והנתבים הגדולים, הן אלו שגם מספקים את עיקר הכנסותיה של החברה והיא שולטת כמעט ללא עוררין בשוק הזה, עם קרוב ל-70% ממנו למרות התחרות הגוברת. "אנחנו השרברבים של האינטרנט", כך כינה המנכ"ל, ג'ון צ'יימברס, את פעילות החברה לא פעם.

הכניסה של סיסקו לתחום שידורי הטלוויזיה התבצעה כחלק מההחלטה של החברה להיכנס לתחום הצרכנות הדיגיטלית באמצעות סבב רכישות. ב-2005 שילמה החברה כ-6.9 מיליארד דולר עבור יצרנית הממירים סיינטיפיק אטלנטה. הפעילות במרחב הצרכני לא הצליחה כמצופה, ולפני כשנה, לצד פיטורי הענק שביצעה החברה שכללו את סגירת הפעילות של יצרנית המצלמות פליפ, העריכו אנליסטים בוול סטריט כי הפעילות של סיינטפיק אטלנטה היא הבאה בתור.

לסיסקו יש מגוון פעילויות בתחום הווידיאו והיא מספקת כמעט כל רכיב ציוד שנוגע להעברת התוכן, עם דגש על שינוע התוכן באופן דיגיטלי על-גבי האינטרנט. NDS תשתלב כחלק מפעילות סיסקו בתחומי התוכן ולדברי החברה תרחיב את ההזדמנויות של סיסקו בשוק ספקיות הטלקום וכן תסייע בפעילות בשווקים מתעוררים. זוהי הרכישה הגדולה הראשונה הגדולה שמבצעת סיסקו מאז רכישת Tandberg לפני שנתיים. הרכישה הזו תשפיע על סיסקו העולמית אבל גם על היקפי הפעילות המקומית, שהצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות (ראו פרשנות).

לדברי יספר אנדרסן (Jesper Andersen) מסיסקו, סגן נשיא בכיר לתחום ספקית השירותים בקבוצת הווידיאו, שיהיה אחראי על הפעילות של NDS, התהליך עם סיסקו היה מהיר יחסית, ויצא לדרך במקביל להכנות שביצעה NDS להנפקה חוזרת. לגבי התוכניות של החברה בישראל אמר אנדרסן כי "לסיסקו יש עבר מפואר של פעילות בישראל, ואנחנו רואים את הרכישה כהזדמנות לגשת לכישרונות שיש בישראל, ואין לנו תוכניות לשינויים כאן".

יו"ר NDS: "הלב של החברה הוא בארץ"

ד"ר אייב פלד, יו"ר NDS, התכונן לאקזיט כבר לפני מספר חודשים. בראיון שהעניק ל"גלובס" בנובמבר אשתקד אמר פלד: "אני מתאר לעצמי שברגע שיהיה חלון הזדמנויות, ננפיק את החברה. הכרזנו שזה יעד החל מפברואר 2012. כשהעולם יירגע, אני מקווה שתהיה הזדמנות".

פלד, שמתגורר בלונדון, דיבר על הזיקה של NDS לישראל. "הרבה מאוד מהבסיס של NDS הוא בארץ, וגם חלק גדול מהמו"פ ומההנהלה. הלב של החברה, שזה אבטחת המידע - נעשה רק בארץ".

בראיון התייחס פלד גם לכך שחברות ישראליות מגיעות בדרך כלל לתקרת זכוכית ונמכרות. "במבחן התוצאה", אמר, "יש את צ'ק פוינט, אמדוקס, נייס ואת קומברס שגם היא הייתה גדולה - אלה כמה הצלחות, אבל ביחס להתחלות שיש בישראל וליכולת להצמיח חברות - זה סיפור שהיה יכול להיות הרבה יותר משמעותי".

"יש מקום להימכר רק אם אתה חושב שהחברה תצליח יותר בתוך חברה גדולה", הוא קבע. "בתחום התקשורת, לישראל יש רקורד יוצא מהכלל. יש חדשנות, רעיונות וטכנולוגיה, אבל איכשהו, לא השכילו לבנות פה חברות גדולות".

פלד התייחס בראיון גם לעתיד של NDS. "מנועי הצמיחה שלנו הם השווקים המתפתחים, בעיקר במזרח הרחוק", אמר, "בהודו חגגנו 20 מיליון בתי אב שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו - 40% מהשוק, וזו רק ההתחלה".

פרשנות / שמוליק שלח: סיסקו ישראל בדרך לקאמבק

יום סוער עבר על מרכז הפעילות של סיסקו ישראל בנתניה. הסערה לא קשורה למזג האוויר אלא למהלכים אסטרטגיים משמעותיים. סיסקו - שמעסיקה כיום כ-500 עובדים בישראל, מעל ל-80% מהם במרכז הפיתוח שמנוהל על-ידי בועז מעוז - הורידה הילוך בכל הנוגע למרכז הישראלי.

מספר העובדים בפעילות הישראלית התדרדר בשנים 2009-2010 מ-700, והמנהלים הבכירים של הפעילות נטשו אחד אחרי השני. רובם הגיעו לחברה בעקבות גל הרכישות שביצעה סיסקו בשנים 2000-2005 (ראו טבלה). בדיעבד, הרכישות הללו לא הוכיחו את עצמן בחברת. בשנת 2008 ביקר בישראל ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו העולמית. לרגע היה נדמה כי שההיסטוריה של החצי הראשון של העשור עשויה לחזור על עצמה.

המשבר הכלכלי ושינויים באסטרטגיה הביאו את סיסקו לנקוט גישה אחרת. החברה צמצמה את הפעילות, ההנהלה המנוסה בעלת המהלכים במטה החברה התאדתה, והיה ברור שהמרכז המקומי, שהתבסס בעיקר על טכנולוגיות שהיו רלוונטיות לתקופת רכישתן, דועך. לפני כחצי שנה עבר יואב סאמט לפעילות סיסקו בעמק הסיליקון, ומונה כמנהל בכיר לפיתוח תאגידי בסיסקו. סאמט, שהיה אחראי על הפיתוח העסקי האזורי, נותר הבכיר האחרון שנשאר בישראל מהתקופה ההיא. סאמט היה מעורב בעסקה הנוכחית מתוקף תפקידו.

עכשיו, אולי, הגיע המפנה. שיהיה ברור, סיסקו לא רוכשת היום חברה ישראלית. אבל לפעילות הנרחבת של NDS בישראל יש חלק מכובד בהצלחת החברה. בסיסקו מודעים לכך. שורה של מנהלים חדשים ייכנסו לסיסקו, שמחפשת את הדרך הנכונה להתרומם בעולם התוכן הדיגיטלי. המנהלים האלה יביאו איתם יגיעו מסקנות חדשות לגבי הפעילות בישראל, השקעות שיש לבצע כאן (השקעות, שדרך אגב, סיסקו מעולם לא חדלה לבצע). אפשר לשער שהם ימליצו לחברה על רכישות נוספות . אולי בסיבוב החדש של סיסקו, זה יצליח יותר.

פרס
 פרס