"ההידרדרות הגדולה שהייתה ב-2011 לא תחזור על עצמה"

כך אומר אנליסט התקשורת ומנהל מחלקת המחקר של דש ברוקראז', ערן יעקובי, על רקע שנה חלשה של ירידה בהכנסות וברווחי החברות הסלולר בשנה שעברה

אין זה סוד ששנת 2011 הייתה שנה גרועה לחברות הסלולר, עם צניחה חדה ברווחיהן. יחד עם זאת, למרות הצניחה ברווחים, עדיין רשמו שלוש חברות הסלולר יחד רווח נאה של 2.75 מיליארד שקל, שחיקה של 23% לעומת שנת 2010.

אחרי סלקום ופרטנר, פרסמה שלשום פלאפון את תוצאותיה לשנת 2011, במסגרת פרסום הדוחות של בזק הציבורית. התוצאות הכספיות של פלאפון בולטות לחיוב ביחס לשתי מתחרותיה סלקום ופרטנר. אם רווחיהן של סלקום ופרטנר נשחקו בכ-30% בשנת 2011, הרי שרווחי פלאפון דווקא צמחו בכ-2% ל-1.05 מיליארד שקל.

נראה כי פלאפון ידעה לנצל טוב יותר מסלקום את החולשה של פרטנר , ואת העובדה כי נוסף למגבלות הרגולטוריות, היו שתי מתחרותיה עסוקות במהלך השנה במיזוג פעילות חברות האינטרנט סמייל (פרטנר) ונטוויז'ן (סלקום) שאותן רכשו. זאת בעוד שעיסוקיה של פלאפון היו בפעילות הסלולר בלבד.

פלאפון, שהצליחה לצמצם את הנזק שנגרם לה משינויי השוק ביחס למתחרות, גם הצליחה להשתוות, ובחלק מהמקרים לעבור את מתחרותיה בפרמטרים המרכזיים.

רבעון רביעי חלש לפלאפון

יחד עם זאת, גם פלאפון רשמה שחיקה, במיוחד ברבעון הרביעי. נראה כי ברבעון זה היא נאצלה להתאים את עצמה למתחרות בכל הקשור להצעות ללקוחות, ולהוריד מחירים באופן משמעותי יותר, שבא לידי ביטוי בשחיקה חדה יותר בתוצאות. פלאפון הרוויחה ברבעון הרביעי 204 מיליון שקל, ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל.

מספר לקוחותיה של פלאפון עמד בסוף 2011 על 2.84 מיליון, והיא עדיין החברה השלישית בגודלה בשוק. מספר הלקוחות של פלאפון נמוך בכ-15% מזה של סלקום (3.34 מיליון) וב-10% ממספר הלקוחות של פרטנר (3.17 מיליון).

למרות זאת, פלאפון הצליחה להציג את הרווח הנקי השנתי הגדול ביותר בענף - 1.05 מיליארד שקל, המהווה שיפור של 2.2% לעומת הרווח שהציגה ב-2010.

עלייה זו בולטת מול שתי מתחרותיה, שהרווח הנקי השנתי שהציגו ב-2011 נסוג בשיעורים של יותר מ-35% אצל כל אחת מהן, ועמד על 925 מיליון שקל בסלקום ועל 763 מיליון שקל בפרטנר.

צניחה ב-EBITDA של פרטנר

למרות הרווח הנמוך של פרטנר, נתוני ה-EBITDA שלה דומים לאלה שהציגה פלאפון ב-2011. אולם בעוד שפלאפון רושמת נסיגה שנתית של 3.2% ל-1.9 מיליארד שקל בנתון זה, פרטנר הציגה מספר דומה אחרי צניחה של כ-26%, ביחס ל-EBITDA של 2.5 מיליארד שקל שרשמה ב-2010. סלקום המשיכה להציג את ה-EBITDA הטוב ביותר, שעמד על 2.2 מיליארד שקל, אחרי צניחה של כ-19% ביחס ל-2010.

בשורת ההכנסות, מגמת הירידה בחברות בסלולר הייתה מתונה יחסית. סך ההכנסות של החברות עמד על כ-19.1 מיליארד שקל, ירידה זניחה של 0.1% בלבד לעומת שנת 2010.

הסיבה לכך היא הזינוק בהכנסות שנרשם ממכירת ציוד קצה, וזאת בעקבות החדירה המסיבית של הסמארטפונים לשוק המקומי. סך המכירות מציוד קצה עמד בשנה החולפת על 5.4 מיליארד שקל, זינוק של עשרות אחוזים לעומת התקופה המקבילה. יחד עם זאת, ירידה של כ-20% בממוצע בהכנסות משירותים שחקה בסופו של דבר את ההכנסות של החברות, זאת מלבד פרטנר, שבה הזינוק ממכירת ציוד קצה זינק בשנה החולפת בכ-118%, והביא לעלייה של כ-5% בהכנסות פרטנר בשנת 2011.

שיעור צמיחת מכירת הציוד של פלאפון היה הנמוך ביותר מבין שלוש חברות הסלולר, ועמד על 61.7%, ל-1.9 מיליארד שקל, אולם בכך היא רשמה כ-150 מיליון שקל יותר מההכנסות מציוד שהשיגו פרטנר וסלקום, עם 1.75 מיליארד שקל כל אחת.

סלקום: ירידה חדה בהכנסה ללקוח

החולשה בתוצאות חברות הסלולר התבטאה גם בפרמטרים אחרים. ההכנסה החודשית הממוצעת בשקלים (ARPU) ירדה אצל שלוש החברות.

בסלקום הייתה זו הירידה החדה ביותר (26%) ואילו בפרטנר המתונה ביותר (9%). בפרטנר גם עומד ה-ARPU על המספר הגבוה ביותר - 111 שקל - לעומת 106-107 שקל אצל המתחרות.

למרות החולשה בתוצאות, הישראלים עדיין אוהבים מאוד לדבר בסלולרי וה-MOU (ממוצע דקות שימוש למנוי בחודש) עלה בכל שלוש החברות,

אם כי עלייה חד-ספרתית של 3%-8% בחברות השונות, כאשר שוב פרטנר הציגה את הצמיחה החדה יותר לעומת המתחרות.

במבט להמשך, ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז' לא אופטימי. יעקובי מעריך כי "בשנה הקרובה ילוו אותנו שתי מגמות מנוגדות: מחד, כניסת מתחרות ושחיקה נוספת של תעריפים. מנגד, נוכל לראות חלק גדול מהפירות של צמצום מבנה הפעילות וההתייעלות שביצעו החברות ב-2011".

יחד עם זאת, יעקובי מציין כי "הפיצוי על הצמצום וההתייעלות לא יהיה מלא, ואני מניח שאת שנת הפעילות הראשונה עם המתחרים החדשים יסכמו חברות הסלולר עם פגיעה נוספת ברווחיות. עם זאת, ההידרדרות הגדולה שהייתה ב-2011 לא תחזור על עצמה.

"השחקניות הפכו לרציונליות יותר, ולכן סביר להניח שיתמקדו בלקוחות האיכותיים על הבסיס הקיים, במקום להשתגע כמו שעשו ב-2011", מוסיף יעקובי.

לדברי יעקובי, "המחיר הנוכחי של מניות הסלולר כבר מגלם את הפגיעה הצפויה; אין הבדלים גדולים בכדאיות הרכישה בין המתחרות, והמכפילים הנוכחיים עדיין נמוכים. השוק מגלם קטסטרופה גדולה יותר ממה שצפויה להיות", אומר יעקובי, המחזיק בהמלצת "תשואת יתר" על מניות התקשורת.

באשר להתגברות התחרות, יעקובי סקפטי לגבי כניסת מתחרים רבים: "בישראל אין מקום לחמישה מפעילים, כי זה לא כלכלי, והניסיון הבינלאומי מראה זאת, עם הצטמצמות שמתרחשת גם באנגליה וגם בארה"ב", הוא אומר.

תוצאות חברות הסלולר
 תוצאות חברות הסלולר