רוביני: החשש מתקיפה ישראלית עלול להוביל למיתון עולמי

"נביא הזעם" מזהיר בטור אישי, כי החשש מתקיפה ישראלית ועליית מחירי הנפט - עלול לבדו להוביל להמשך עליית המחירים ולגרור את המערכת הפיננסית למיתון גלובלי

הסיכון שמציבה עליית מחירי הנפט בפני הכלכלה העולמית, הוא גדול יותר מהסיכונים הפוטנציאליים שמגיעים מכיוון משבר החוב באירופה, ההאטה בסין, והתאוששות "מקרטעת" מכיוון ארה"ב - כך מעריך היום (א') "נביא הזעם", פרופ' נוריאל רוביני.

"הסיבה היא פחד", מסביר רוביני את הטריגר לעליית מחירה של חבית נפט לכ-125 דולר לחבית - מרמה של 100 דולר לחבית בממוצע, במהלך שנת 2011. "החשש מעימות צבאי מתפתח בין ישראל לאיראן הוביל ליצירת 'פרמיית פחד' על מחיר הנפט", ציין.

רוביני מזכיר כי להוציא את המשבר הפיננסי של 2008 - שלוש תקופות של מיתון כבד היכו את המערכת הפיננסית בעשורים האחרונים, לאחר טלטלות גיאופוליטיות במזרח התיכון: מלחמת יום כיפור (1973), המהפיכה האיראנית (1979) ופלישת עיראק לכווית.

"גם את המשבר של 2008 - למרות שנוצר בנסיבות פיננסיות - הקדימה נסיקה במחיר הנפט לרמה של 145 דולר לחבית, ביולי באותה השנה", כותב רוביני.

הפרופ' לכלכלה, שהתפרסם כאשר חזה את משבר המשכנתאות האחרון, סבור כי הסיכון להתרחשותה של מלחמה כוללת בעקבות תקיפה ישראלית על מתקני הגרעין האיראניים הינו "נמוך, אך הולך וגדל".

"איראן נמצאת עם הגב לקיר", התייחס רוביני למהלך במסגרתו נותקה המערכת הפיננסית באיראן ממערכת ה-SWIFT, האחראית לכ-80% מהעסקאות הפיננסיות האלקטרוניות בעולם. "היא בקלות עלולה לחתום את מיצרי הורמוז, או להפעיל את נאמניה בעיראק, בחריין, כווית, ערב הסעודית, חזבאללה, חמאס והג'האד האסלאמי", מזהיר.

"יש הסכמה בין ישראל וארה"ב כי במוקדם או במאוחר, יש להפעיל כוח נגד איראן", דברי רוביני, שמציין כי בעוד הממשל הישראלי מעוניין לבצע תקיפה כבר השנה, ממשלו של אובמה מתנגד למהלך.

אם סימנים של מלחמה יעשו יותר ויותר ברורים השנה, מזהיר רוביני, מחירי הנפט יכולים לעלות "עד לרמה שתפגע בצמיחה העולמית", לדבריו. אולם, רוביני מוסיף ומדגיש כי גם הפחד לבדו מתקיפה באיראן "עלול להמשיך ולהוביל לעליות - ולגרור את המערכת הפיננסית למיתון עולמי".