מרק פאבר: "לאנשי הפדרל ריזרב אין מושג בכלכלה"

גורו ההשקעות והפרופ' לכלכלה מארק פאבר: "ה'פד' הוא החזאי הכלכלי הגרוע ביותר שניתן לדמיין" ■ "בנקים מרכזיים ידפיסו כסף לנצח"

"אני לא מאמין שבנקים מרכזיים בעולם יפסיקו אי-פעם, ואני חוזר על כך - אי-פעם, להדפיס כסף ולהגדיל את מאזניהם", כך כתב גורו ההשקעות והפרופ' לכלכלה מארק פאבר. לדברי פאבר, מהרגע בו הלכו הבנקים המרכזיים "בדרך הדפסת הכספים", אי-אפשר לסגת ממנה, והם יאלצו להמשיך לעשות כך.

"אם אתה מתחיל להדפיס כסף לראשונה, תהיה לכך השפעה גדולה. אבל אז אתה מדפיס עוד - ויש לך השפעה פוחתת, אז כדי להגדיל אותה, אתה מדפיס יותר ויותר", מסביר פאבר, שמוציא את הדוח "Gloom Boom & Doom", בהתייחסו בין היתר לתוכניות ההרחבה הכמותית של הפדרל ריזרב, שרכש משנת 2008 כ-2.3 טריליון דולר בשתי מהלכים נרחבים לרכישות אג"ח.

"ה'פד' הוא החזאי הכלכלי הגרוע ביותר שניתן לדמיין", המשיך פאבר לתקוף את הבנק המרכזי בארה"ב ואת מדיניותו. "הם אקדמיים, לעולם לא ילכו לפאב מקומי או לקניות. מדובר בחבורה של אנשים שלא עבדו במשך יום אחד בחייהם. הם מקבלים משכורת מהממשלה, ואין להם מושג לגבי הכלכלה".

כך, מסביר פאבר, נוצרה בין היתר בועת האשראי שהתפוצצה במשבר הנדל"ן ב-2008: "בשנים 2000 עד 2007 הגידול בהיקפי האשראי בשוק היה גדול פי 5 מהגידול הנומינלי בכלכלה. המשמעות היא שכדי לייצר צמיחה של דולר אחד, היה עליך ללוות 5 דולר", סיכם פאבר. "אולם, כל זה הגיע לידי סיום ב-2008".