בחירתו של פוטין: מה צפוי בקרוב למשקיעים בכלכלת רוסיה?

בחירתו של נשיא רוסיה פוטין עלולה לייחד את כלכלת רוסיה בנוף כלכלות העולם, או לחילופין עשויה לדמותה לכלכלות היציבות ■ האם המשקיעים שם ימשיכו להיות תלויים במחירי הסחורות?

תוצאות הבחירות ברוסיה לפני שבועיים לא הפתיעו כמעט איש ברחבי העולם. ולדימיר פוטין, נשיא הפדרציה בין השנים 2000-2008, חוזר לכיסאו בקרמלין אחרי 4 שנות כהונה כראש הממשלה. אמנם אפשר להתווכח על טוהר המידות במערכת הבחירות הרוסית, אולם את הדיון הזה נשאיר לפרשנים הפוליטיים; תחת זאת נתמקד במישור הכלכלי של רוסיה, עם בחירתו המחודשת של פוטין לתפקיד הנשיא.

השאלה המרכזית העומדת כיום על הפרק, היא לאן מועדות פניו של הנשיא החדש-ישן, והאם יבחר לנצל את המנדט שקיבל במטרה לבצע צעדים דרמטיים לשיפור פניה של רוסיה. הבחירה שיבצע תכתיב את כיוונה של הכלכלה הרוסית בעשור הקרוב, את גורלם של קרוב ל-140 מיליון בני אדם, את תלותה המוחלטת של המדינה במחירי הסחורות, ואת האטרקטיביות של שוקי ההון שלה בעיני המשקיעים הזרים.

אתחיל בנקודה שמעניינת את המשקיעים ברוסיה. מבט חטוף על מדד המניות המרכזי של הבורסה במוסקבה, RTS, מגלה כי הרוב המוחלט של החברות בו פועלות בתחום הסחורות. למעט שני הבנקים הגדולים (VTB ו-Sberbank) ותאגיד התקשורת Rostelecom, כל יתר החברות במדד מתמחות בחומרי גלם ואנרגיה - מייצור כימיקלים, דרך כריית מתכות וכמובן הפקת גז ובנפט.

למעשה, אפשר לראות בהשקעה במניות ברוסיה סוג של מינוף על מחירי הסחורות. ב-5 השנים האחרונות נמצא מתאם גבוה מאוד בין מדד RTS לבין מדדי הסחורות ומחירי הנפט. מסיבה זו ולאור הממשל התאגידי הלוקה בקרב החברות הרוסיות, מכפיל רווח ממוצע של 6 בלבד במניות המקומיות, אינו מהווה מציאה כה גדולה.

רוסיה
 רוסיה

הקורלציה ההדוקה בין המניות לסחורות אינה מפתיעה, לאור העובדה שמרכיב האנרגיה ביצוא הרוסי מהווה כשני שלישים. בקדנציה הקודמת של פוטין הכלכלה הרוסית רכבה על העלייה החדה במחירי האנרגיה בעולם, ונהנתה מצמיחה מואצת. הבעיה היא שבשנים האחרונות שוק האנרגיה השתנה לרעתה - תגליות גז צצות במוקדים שונים בעולם, ביניהם בישראל, וגוררות את מחירי הגז כלפי מטה; בנוסף, צרכן האנרגיה המרכזי של רוסיה, אירופה, נאבק במשבר פיננסי ומצוי למעשה במיתון.

נדרש שחרור מהריכוזיות

לעומת זאת, רוסיה לא השכילה לנצל את התנופה שחוותה בעשור הקודם על מנת להפחית את תלותה במחירי הסחורות ולבנות מנועי צמיחה חדשים. כעת היא תלויה לחלוטין במחירי הנפט, כדי לא להיגרר לגירעון משמעותי בתמ"ג. בשנת 2007 רוסיה הציגה תקציב מאוזן, עם מחיר נפט של 30 דולר בלבד לחבית, אולם כיום היא נדרשת למחיר נפט ממוצע של 130 דולר על-מנת להגיע לאיזון תקציבי השנה.

אחת הסיבות לכך היא הגידול הפיסקלי שיצר פוטין במהלך קמפיין הבחירות האחרון שלו. הוא הבטיח העלאות שכר חדות לאנשי צבא, מורים ורופאים, והגדיל ב-33% את תקציב כוחות הביטחון והמשטרה. בסך-הכול, ההתחייבויות שיצר פוטין, צפויות להגדיל השנה את הוצאות הממשלה בכ-160 מיליארד דולר, כך שהשיעור הגבוה יחסית של 40% בחוב/תוצר למדינה מתפתחת כמו רוסיה, יטפס משמעותית בקרוב.

כעת, אחרי שהבחירות מאחוריו, פוטין צריך לבחור האם להמשיך בדרכו הקודמת או ללכת בדרך הרפורמות. השינוי המשמעותי ביותר שנדרש, הוא שחרור הכלכלה מאחיזתה הריכוזית של המדינה, אשר בדומה לסין, החברות הגדולות בה מוחזקות בידי הממשל או כפופות לדרג הפוליטי. הקשר ההדוק בין ההון והשלטון ברוסיה הוא המקור העיקרי לנגע השחיתות במדינה, והוא זה שהביא את אותם מאות אלפי מפגינים לרחובות מוסקבה גם בקור מקפיא של מינוס 22 מעלות.

מעמד הביניים ברוסיה, שהתרחב משמעותית מאז פוטין ייצב את הכלכלה עם עלייתו לשלטון בשנת 2000, צמא לתמורות כלכליות חדשות שיאפשרו לו להמשיך את השיפור במצבו. בעשור האחרון התמ"ג לנפש ברוסיה יותר מהכפיל עצמו, ההוצאה הצרכנית על מותגים גדלה ביותר מפי 10 (היקף הרכישות ברשת איקאה, למשל, גדל פי 14).

לפי התחזיות של ג'ים אוניל מגולדמן זאקס (האיש מאחורי המושג "BRIC", קבוצת המדינות ברזיל, רוסיה, הודו וסין), הגידול הצפוי בתמ"ג הרוסי בדולרים צפוי להיות גבוה יותר מזה של כל מדינות אירופה יחדיו. כדי שזו תתקיים בפועל, הרפורמות בכלכלה הרוסית צריכות לצאת לדרך מוקדם ככל שניתן.

הדרך שבה יבחר פוטין לפעול בתקופה הקרובה, תסמן את עתידה של רוסיה בעשור הנוכחי ומעבר לו. בדומה לאמירה המופתית של לב טולסטוי מתוך אנה קרנינה, "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. כל משפחה אומללה היא אומללה בדרכה שלה", בחירתו של פוטין עלולה לייחד את כלכלתה של רוסיה בנוף כלכלות העולם, או לחילופין עשויה לדמותה לכלכלות היציבות.

הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בפסגות קרנות נאמנות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ