פישר: "הישראלים מתלוננים על אובר-דראפט? בארה"ב קונסים"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל על הקריאות להוריד את עמלות הבנקים: "הכנסנו את עצמנו לאשליה הפופוליסטית שאפשר לקבל משהו בחינם בלי לשלם" ■ "הקבלנים צריכים להתחיל להוריד את מחירי הדירות - אך לא באופן חד"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר דוחה היום (ד') את הקריאות להורדת עמלות וריביות בבנקים, מזהיר מקשיי מימון בענף הנדל"ן וקורא לקבלנים להתחיל להוריד את מחירי הדירות - אך לא בחדות.

"הישראלים מתלוננים על אובר-דראפט, אבל בארה"ב אין אובר-דראפט. ברגע שאתה מגיע למינוס - מטילים עליך קנס, ואתה צריך ללכת לבקש לשלם את החוב דרך כרטיס אשראי", אמר פישר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא עמלות וריביות בבנקים. בדיון משתתף גם המפקח על הבנקים דודו זקן.

הריבית על אובר-דראפט בכרטיסי אשראי בארה"ב, לפי פישר, היא 19.99%. "זה מה שמשלמים עבור אובר-דראפט בארה"ב", ציין פישר. "מדובר במערכת שונה - וככה עושים את זה שם. אין לי ספק שזה שונה בכל מקרה. לכן, אי-אפשר פשוט להשוות את הנתונים בין המערכת בישראל למערכות אחרות, ולהתלונן".

פישר המשיך והתייחס לעלויות העמלות בבנקים: "אם אתה מונע מהבנקים להרוויח במקום אחד, הם ירצו להרוויח במקום אחר. אם נאסור להטיל עמלה על משהו, הם ימצאו דרך לקבל פיצוי עבור העלויות באמצעות שירות אחר".

"הבנקים בישראל לא רווחיים במיוחד"

כשמדברים על מונחי תשואה להון - קרי, כמה הבנקים מרוויחים על הכסף שמופקד בבנק, ציין פישר כי "אין מחלוקת שהתשואה להון במערכת הבנקאית בארץ נמוכה מממוצע מדינות ה-OECD. הבנקים שלנו לא רווחיים במיוחד".

"אי-אפשר להגיד כל הזמן שצריך להוריד את הריבית והעמלות ולצפות שהבנקים ימשיכו לספק אשראי במחיר שיורד כל הזמן", דברי פישר. "בנקים שלא מרוויחים, לא יכולים לספק אשראי בריביות נמוכות. הכנסנו את עצמנו לאשליה הפופוליסטית שאפשר לקבל משהו בחינם בלי לשלם".

פישר ציין כי אמנם "הבנקים יכולים להתייעל", אבל הבהיר כי הוא לא חושב שהבנקים בישראל לא יעילים באופן מיוחד: "אני מקבל שירות יותר טוב כאן מאשר מה שקיבלתי בארה"ב", ציין.

"על הקבלנים להוריד מחירים"

"אסור להיות פופוליסטים. פופוליזם - זו האשליה שניתן לקבל דברים בחינם, אבל אין דבר כזה", הבהיר. "אי-אפשר להגדיל את ההוצאות הציבוריות בתקציב מבלי לשלם - הגירעון יגדל, ואז נצטרך לגייס כסף".

מנגד, הבהיר פישר כי אכן יש בעיית אשראי בשני תחומים עיקריים - בכל הקשור לעסקים קטנים ובינוניים, וכן בענף הנדל"ן. "הנדל"ן - עניין מאד רגיש, הקבלנים צריכים להתחיל להוריד מחירים, ולא באופן חד. צריך לתת מספיק מימון כדי שיורידו מחירים, אבל לא כדי לגרום להם להפסיק לבנות", המשיך פישר.