עשרות צווי איסור יציאה מהארץ לחיילים שצברו חוב לחברות הסלולר

לא מעט חיילים בשירות חובה אינם עומדים בתשלומי הסלולר לנוכח משכורתם הנמוכה - כך התברר בדיון שקיימה ועדת המשנה לכוח-אדם בצה"ל בוועדת החוץ והביטחון ■ המועצה לצרכנות: להוזיל משמעותית את מחירי הסלולר לחיילים

עשרות חיילים שצברו חובות לחברות הסלולר קיבלו צווי איסור יציאה מהארץ - כך התברר היום (ד') בדיון שקיימה ועדת המשנה לכוח-אדם והכשרות בצה"ל בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ מירי רגב (ליכוד), לאחר שהתברר כי לא מעט חיילים בשירות חובה אינם מסוגלים לעמוד בגובה התשלומים לחברות הסלולר לנוכח משכורתם הנמוכה.

מנכ"לית עמותת "בית חם", שיפרה שחר, שהשתתפה בדיון, סיפרה כי עד היום טיפלה העמותה במאות מקרים של חיילים שנקלעו לחובות לחברות הסלולר. "רק בשנת 2011 עשרות חיילים קיבלו צווי עיקול וצווי איסור יציאה מהארץ בשל חובות שהצטברו לחברות התקשורת. רק בחלק קטן מהמקרים ניתן לומר שמדובר בחיילים שלא היו מספיק אחראיים. 90% מהחובות התחילו בסכומים קטנים מאוד שהתנפחו במהירות. כך, למשל, ישנם מקרים שחוב בסך 400 שקל תפח תוך 4 חודשים לחוב של 4,000 שקל", אמרה .

ראש ענף תנאי שירות בצה"ל, סא"ל חיה אלדר, הודתה כי מדובר בתופעה מדאיגה ואמרה כי צה"ל מצפה מחברות הסלולר לגלות רגישות כלפי חיילים שהשכר שלהם נמוך במיוחד.

"טלפון צבאי לשימוש אזרחי נגיש בעיקר בסיסים עורפיים ולא ביחידות הקרביות או במוצבים הרחוקים, ולכן נוצר מצב שחיילים קרביים יכולים לשמור על קשר בעיקר באמצעות הטלפון הפרטי שלהם, וחשבונות המתקבלים מתנפחים בהתאם לעיתים אף ללא ידיעתם. כך, למשל, קיבלנו דיווח על חיילת שביקשה לצאת לחו"ל ללוויה של אביה, אך היא נעצרה בנמל-התעופה משום שצברה חוב לחברת הסלולר בסך 8,000 שקל. אנחנו מבקשים להגיע להסדר עם חברות התקשורת, לפיו חייל שיתקרב למכסה שהוגדרה לו יקבל הודעה מוקדמת כי הוא על סף חריגה".

ח"כ ישראל חסון (קדימה) טען כי אם אכן יתברר כי הריבית שחברות הסלולר מטילות על חובות שהצטברו גדולה כפי שתואר - "הרי שמדובר בכשל בקנה-מידה קטסטרופלי. אין שום סיבה שחייל קרבי ייאלץ להשתמש בטלפון הפרטי שלו מבלי שצה"ל יספק לו חלופה הולמת".

יו"ר הוועדה, מירי רגב, סיכמה את הדיון ואמרה כי גם לצה"ל יש אחריות כלפי אותם חיילים שנכנסים לחובות ובעיקר החיילים הקרביים. "עלולה להתפתח כאן תופעה של חיילים שיברחו מהשרות רק כדי למצוא עבודה שתעזור להם לכסות את החובות. לא יאוחר היום שחיילים ימשכנו את עצמם או שהם יפנו לשוק האפור כדי לקבל הלוואה", אמרה רגב.

"חברות הסלולר מנצלות באופן ציני את החיילים הקרביים, שאין להם ברירה אלא לדבר בטלפון הנייד. צה"ל הוא הלקוח הגדול ביותר במשק, ובכוחו לקבל מחברות הסלולר הצעות אטרקטיביות בדומה לאלה שהוא נותן לאנשי הקבע. יש להגיע להסדר של צה"ל עם משרד התקשורת וחברות הסלולר, שכאשר חייל שחורג - הטלפון שלו ינותק באופן אוטומטי לפני שייכנס לחוב", הוסיפה.

המועצה לצרכנות: למנוע קיפוח

המועצה לצרכנות קראה בדיון להכניס את חוזי הסלולר של החיילים למתכונת של מכרז קבוצתי. על-פי המועצה, קיים צורך דחוף לאפשר פיקוח, למנוע קיפוח ולהוזיל משמעותית את מחירי הסלולר עבור קהל החיילים.

לדברי נציגת המועצה בדיון, מיטל בשארי, "למועצה לצרכנות מגיעות לא מעט תלונות של חיילים בנוגע לחשבונות הסלולר, מהן עולה תמונה עגומה: חיילים מלינים כי נכנסו לכלא בשל חובות סלולר, או נאלצו לעבוד בעבודה נוספת לתשלום החוב. עוד נטען כי החשבונות הסלולריים גבוהים לאין ערוך ממשכורתם.

"מכיוון שבאחריות צה"ל להגן על חייליו, ושמדובר בצעירים חסרי ניסיון בתחום החוזים, על הצבא לנקוט ב-3 פתרונות: מכרז קבוצתי לחיילי צה"ל, שיאפשר פיקוח על תנאי החוזה ויביא להוזלה משמעותית בתעריפים; תיקון חוק הוצאה לפועל בעניין הליכים נגד חיילי צה"ל - כדי למנוע הליכי גבייה אגרסיביים מול חיילים - כשלעמדת המועצה יש לאסור על חברות הסלולר לפתוח בהליכים משפטיים נגד חיילים שלא דרך משקי"ית הת"ש או אכ"א; וכן חובת מתן הודעה על ניצול חבילות שירות".

תיקון חוק התקשורת, נטען, יוכל לחייב את חברות הסלולר לשלוח מסרון על ניצול החבילה אם נוצלו 75%-90% מחבילת השירות - עבור חיילים ועבור כלל האוכלוסייה.