מניית אפל לא מפסיקה לעלות - האם זה הזמן לרדת מהעץ?

מניית אפל לא מפסיקה לעלות ועכשיו גם הדיבידנדים מתחילים לזרום, אבל דווקא כשהיא זוכה לסיקור אוהד מקיר לקיר, יש מי שמתריע שאולי ההשקעה בה הופכת למסוכנת מדי

שלושה שיאים חדשים תוך 96 שעות - זה ההספק האחרון של חברת אפל . אחרי שהפכה לחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, ולאחת מחמש בעלות שווי השוק הגבוה בהיסטוריה, ענקית הטכנולוגיה ממשיכה להאיץ קדימה. בתחילת השבוע הודיעה כי תחזור לחלק דיבידנד, לראשונה זה 17 שנה, וחשפה תוכנית לרכישה חוזרת של מניותיה בהיקף של 10 מיליארד דולר. זהו לא בדיוק סכום שמזיז לענקית כזו שיושבת על הר מזומנים של 100 מיליארד דולר ומייצרת מזומנים על בסיס יומי, כאשר רק בסוף השבוע האחרון הגיעו מכירות האייפד לשיא - 3 מיליון יחידות של "האייפד החדש" נמכרו מרגע השקתו.

מניית אפל שזינקה יותר מ-80% בעשרת החודשים האחרונים זוכה לאהדה גורפת בקרב מרבית האנליסטים, ולמעשה מתוך 53 אנליסטים בוול סטריט שמסקרים את המניה רק שניים העניקו לה "תשואת חסר" או "מכירה".

מרבית המשקיעים חשופים אליה ישירות או בעקיפין דרך מוצרים עוקבים, שכן מדובר במניה שנמצאת ברוב המדדים המובילים בוול סטריט ומהווה כ-18% מהנאסד"ק 100 וכ-4.5% ממדד ה-005P&S.

אך עוד כמה זמן יוכל הפלא הזה להימשך, כמה עוד יכולה אפל לעלות, והאם דווקא כשכולם כל כך חיוביים לגביה זוהי העת להתחיל לממש?

"חברת אופנה, לא טכנולוגיה"

"כולם משוגעים על אפל ומטורפים על המוצרים שלה, אבל הבעיה היא שכבר אין הבדל מהותי בין המוצרים שלה לשל המתחרות", מציין פרשן הוול סטריט ג'ורנל ברט ארנדס באתר smartmoney, ומוסיף כי "טאבלטים כמו סמסונג גלקסי לא בהכרח נופלים מהאייפד (שלא לדבר על העובדה שהם זולים יותר), סמארטפון האנדרואיד בהחלט משתווה לאייפון, ואפילו מיקרוסופט מתקדמת בצעדי ענק עם מערכת ההפעלה ווינדוס-פון 7".

לטענתו, אפל יצרה תופעה צרכנית של ממש, אותה הוא מכנה iMania. כדוגמה הוא מזכיר כיצד קיימת תמיד התגודדות סביב עמדות התצוגה של האייפד, בעוד שהטאבלטים האחרים, הזולים יותר, נותרים יתומים בצד. גם בחנויות הסלולר התמונה דומה. "כשאני נכנס לסניף של סטארבקס או נוסע ברכבת, רוב האנשים סביבי משתמשים במחשבים ניידים של אפל", מספר ארנדס ומתוודה כי הוא עצמו השתמש במקינטוש (מק) במשך שנים, אבל המחיר הגבוה שנאלץ לשלם לאחר שהמחשב הנייד שלו שבק חיים גרם לו להסתכל על הדברים אחרת: "מחירי הלפטופים של אפל נעים בין 1,000-1,400 דולר, בעוד שאפשר להשיג מחשבים ניידים טובים עם מערכת ווינדוס תמורת 350-400 דולר בלבד. אולי המק'ים טובים יותר, אבל פי 3 יותר? אני לא בטוח".

לדברי ארנדס, האנליסטים בוול סטריט סבורים כי המניה ממשיכה לשבור שיאים הודות לביקושים הגבוהים למוצרי החברה, אולם זוהי חשיבה עקומה. "אם הביקוש למוצרים של אפל נובע אך ורק משם המותג וההילה האופפת אותו, אז זו כבר לא חברת טכנולוגיה, זו חברת אופנה", הוא אומר, "וזה הרבה יותר מסוכן. חברות האופנה תמיד משתנות, ללא יוצא מן הכלל, והציבור תמיד מופתע כשזה קורה. זה רק עניין של זמן עד שאנשים ייזכרו בתקופת ה-iMania, ויצחקו".

"קנייה לטווח ארוך? נראה שלא"

בדומה לארנדס, גם רוני יונסיאן, מנהל מחלקת מחקר חו"ל בלאומי שוקי הון, אינו אופטימי במיוחד בנוגע לעתידה של ענקית הטכנולוגיה. "אפל חברה נהדרת, אבל היא נשענת על חדשנות ועל היכולת להמציא את עצמה מחדש, כך שהסיכוי שהיא תמשיך לעשות זאת שנה אחר שנה הולך ופוחת עם הזמן", מציין יונסיאן. לדבריו, "המשקיעים פסימיים מתמיד לגבי עתיד החברה, ובצדק. הרווח למניה צמח בשיעור של 115% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, קצב שמזכיר חברת סטארט-אפ צעירה ולא חברה שמתחרה ראש בראש עם אקסון מובייל על תואר החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק".

יונסיאן מציין כי השוק מתמחר את אפל במכפיל רווח של 12.9 בלבד, כמעט הנמוך ביותר של החברה זה עשור, ואם מנכים את המזומנים משווי השוק שלה, המכפיל יורד מתחת ל-10. "משקיעים מוכנים לשלם פחות מעשר פעמים על רווחי החברה המוערכת ביותר בעולם, השולטת הכמעט בלעדית בשוק שלה, חברה הצומחת בקצב מעורר פליאה בשוק שנמצא בעצמו בצמיחה מהירה", הוא מדגים. "הציון שהמשקיעים נותנים לאפל הוא 'כמעט טוב', אבל אם לוקחים בחשבון את כל ההישגים אליהם הגיעה, שאת חלקם מנינו, הציון הוא 'נכשל'".

אם כן, מדוע המשקיעים לא מעניקים לחברה המוצלחת קרדיט בהתאם? לטענת יונסיאן, התשובה פשוטה - המשקיעים לא מאמינים שהצמיחה הפנומנלית הזאת יכולה להימשך לאורך זמן. "אפל צומחת כבר 10 שנים ברציפות. האם הצמיחה הגבוהה הזאת תמשיך גם בטווח הארוך?", הוא משוכנע שלא.

יונסיאן רואה בהודעת החברה בדבר חלוקת דיבידנד וקנייה חוזרת של מניותיה הודעה חיובית, מכיוון שהשימוש שנעשה בקופת המזומנים האדירה הינו מאוזן, וההיקף נמוך מקצב יצירת המזומנים של החברה. "בסופו של דבר, קופת המזומנים של אפל תגדל, רק בקצב מתון יותר", הוא אומר.

"ההודעה חיובית גם מההיבט המסחרי, כיוון שאפל תיכנס למדדים, לקרנות וגופי השקעה שמוגבלים בקניית מניות המחלקות דיבידנד. עם זאת, האפקט החיובי מוגבל להערכתי לטווח הקצר, ובטווח הארוך יותר האיומים עומדים בעינם. קנייה לטווח של שנה? יכול מאוד להיות, אבל קנייה לטווח הארוך - כנראה שלא. עוד מוקדם להספיד את אפל, אבל כדאי להתייחס אליה בזהירות", הוא מציין.

בדומה לאופנה, גם טכנולוגיות הן בנות חלוף, ובהיסטוריה של החברה המודרנית פזורים טרנדים צרכניים רבים שאבד זוהרם. ספק אם מישהו זוכר שפעם היה זה הווקמן של חברת סוני שהגדיר את השוק, או שלפני עשור חברת נוקיה הייתה אימפריה בשוק המכשירים הניידים. כך או אחרת, נכון לעכשיו אפל היא השליטה הבלתי מעורערת, וימים יגידו האם מדובר בעוד כוכבת לרגע. בינתיים, המשקיעים יכולים להיזכר בעבר, בימים בהם הייתה זו מיקרוסופט עם שווי שוק של 600 מיליארד דולר - כמעט פי 2.5 משוויה הנוכחי.

מניית אפל
 מניית אפל