לראשונה: מזרחי טפחות הרוויח מעל מיליארד שקל בשנה

הבנק מכה את תחזיות האנליסטים בשוק: הרוויח 4.57 שקלים למניה בשנת 2011 - התחזיות בשוק היו ל-4.09 שקלים למניה ■ התשואה על ההון עמדה על 14.6% ■ עלות שכרו של אלי יונס: 10.2 מיליון שקל

רווחי שיא למזרחי טפחות בשנת 2011. הבנק, בניהולו של אלי יונס, הציג לראשונה בתולדותיו רווח של יותר ממיליארד שקל. רווחי מזרחי טפחות הסתכמו ב-1.04 מיליארד שקל, עלייה של 30% בהשוואה לשנת 2010. התשואה על ההון עמדה על 14.6%.

הבנק הרוויח 4.57 שקלים למניה בשנת 2011 - הרבה מעל לתחזיות בשוק. לפי קונצנזוס התחזיות של "גלובס" ופסגות, אנליסטים בשוק ציפו לרווח של 4.09 שקלים למניה. ברבעון הרביעי התחזיות היו ל-97 אגורות למניה ואילו בפועל הבנק הרוויח 1.32 שקלים למניה. (לדף קונצנזוס התחזיות של מזרחי טפחות - לחצו כאן)

יונס ממשיך לככב בטבלאות השכר, עם עלות שכר של 10.2 מיליון שקל, 6.4 מיליון שקל מתוכם בגין אופציות. בנוסף, יונס מחזיק ב-0.56% מהמניות, ששוויים כ-45 מיליון שקל.

"התשואה להון של מזרחי טפחות יציבה וגבוהה יותר מהמתחרים. נשיג בקלות את היעד האסטרטגי - תשואה על ההון של 15%. בניגוד לתפיסה האקדמית, שגורסת שתשואה גבוהה מושגת על ידי סיכון גבוה, יש לנו כיום את התשואה הגבוהה ביותר בסיכון הנמוך ביותר. הדברים לא קורים בעצמם, אנחנו מצליחים הודות לצמיחה מהירה והתייעלות", אמר יונס.

ברבעון הרביעי הציג מזרחי טפחות רווח של 299 מיליון שקל, בהשוואה ל-222 מיליון שקל ברבעון המקביל. רוב העלייה ברווח נבעה מהטבת מס של 45 מיליון שקל, כתוצאה מהפחתת מס חברות לאור מסקנות ועדת טרכטנברג.

"הטבלה לא משקרת. הבנק שובר את השיאים של עצמו שנה אחרי שנה", אמר יו*ר הבנק יעקב פרי, "היו מי שהטילו ספק ביכולת שלנו להוציא לפועל את התוכנית האסטרטגית, ועמדנו בה מעבר לציפיות".

ההון העצמי של מזרחי טפחות הגיע ל-7.7 מיליארד שקל, והלימות הון הליבה עמדה על 7.77%. על פי הנחיות בנק ישראל, על מזרחי טפחות להגיע להלימות הון של 9% עד שנת 2015, כלומר להגדיל את ההון בכ-1.5 מיליארד שקל. "נגיע ליעד הרבה לפני המועד שנקבע, ואז נוכל לחזור לחלק דיבידנדים", אמר יונס, והצהיר על כוונתו להעביר את הבנק לשימוש במודל הון מתקדם (IRB).

"נהיה ערוכים לשימוש ב-IRB החל בתחילת 2014. מודל IRB יתרום להלימות ההון בבנק בסביבות 1%. לבנק כמו מזרחי טפחות, שעובד מול משקי בית, שימוש במודל הסטנדרטי הוא עונש. מודל מתקדם נותן משקל לרמת הסיכון הנמוכה בה פועל הבנק", אמר יונס.

- לאור מסקנות ועדת הריכוזיות, על משפחת עופר להחליט אם למכור את מזרחי טפחות או את מליסרון. האם אינך מוטרד מאי הוודאות לגבי השליטה בבנק?

יונס: "אני מתרשם שבעלי השליטה מתכוונים להחזיק בבנק לאורך זמן. הם רואים בזה השקעה אסטרטגית. קוראים לי יונס ולא עופר, כך שאיני יודע מה בכוונתם לעשות. להערכתי יש יותר מפתרון אחד, ולא בהכרח תידרש מכירה".

עלייה במגזר משקי הבית

הרווח המימוני של הבנק הסתכם ב-3.24 מיליארד שקל, עלייה של 9.6% בהשוואה לשנת 2010. שני שליש מרווחי המימון הגיעו מהפעילות הקמעונאית של הבנק. בסקטור משקי הבית, הרווח הכולל עלה ב-82%, נתון המשקף את התרחבות הבנק וגיוס הלקוחות המוצלח בשנים האחרונות

אנחנו מתרחבים, וזה מתבטא בנתונים*, אמר יונס, "שנה שעברה קלטנו 46 אלף לקוחות חדשים. מאז השקת הבנקאות ההיברידית הקצב עלה ואנחנו מצפים לצרף בשנת 2012 עוד 60 אלף לקוחות חדשים. בעבר לקוחות התייחסו לשני הבנקים הגדולים כברירת מחדל, אך הם השתכנעו שיש חלופה".

משכנתאות ממשיכות להיות ליבת פעילות הבנק. הרווח ממשכנתאות עמד על 368 מיליון שקל, עלייה של 26% בהשוואה לשנה קודמת. תרומת המשכנתאות לרווח הכולל הבנק היא 35%. ההלוואות החדשות מכספי בנק הסתכמו ב-16.6 מיליארד שקל, ירידה של 0.9% בהשוואה לשנת 2010.

הרווחיות הגבוהה של מזרחי טפחות נגזרת גם משני פרמטרים: הראשון הוא הוצאות נמוכות להפסדי אשראי שעמדו על 338 מיליון שקל - ירידה של 29%. נתון זה משקף שיעור הפרשה של 0.28% שנגזר מהיות מזרחי טפחות בנק קמעונאי. הנתון השני הוא שליטה בצד ההוצאות, כאשר ההוצאות התפעוליות עלו ב-3.9% בלבד ויחס היעילות (הוצאות תפעוליות להכנסות) עומד על57.9%, הטוב במערכת.

תוצאות מזרחי טפחות
 תוצאות מזרחי טפחות