יעקב פרי על 10 מיליון שקל בשנה שקיבל יונס: "שכר סביר"

‎‎יו"ר מזרחי טפחות הגן על עלות השכר שלו ושל המנכ"ל, אלי יונס, שמצדו תקף את הרגולציה המגבילה בנקים‏

‎‎יו"ר מזרחי טפחות , יעקב פרי, התייחס היום (ב') במסיבת העיתונאים להצגת הדוחות הכספיים של הבנק, לסוגיית שכר בכירים: "הוקמה ועדת נאמן. לא ראיתי תוצאות ממנה. איפה עובר הקו האדום בשכר בכירים? איני יודע. יש במקרים מסוימים הגזמות בין שכר המנהלים שאינו תואם לביצועי העסק. תפקידם של הדירקטורים לטפל בכך".

עלות שכרו של המנכ"ל, אלי יונס, עמדה על 10.2 מיליון שקל, מתוכם 6.4 מיליון שקל בגין אופציות שקיבל. עלות שכרו של פרי, שמכהן כיו"ר ב-60% משרה, הייתה 2.64 מיליון שקל, מתוכם מענק של 1.1 מיליון שקל. מזרחי טפחות דיווח לשנת 2011 על רווחי שיא של 1.04 מיליארד שקל, עלייה של 30% בהשוואה ל-2010.

פרי יצא להגנת יונס, ואמר כי "שכר בכירי מזרחי טפחות משקף את התוצאות שמדברות בעד עצמן. יונס הוא מנהל ראוי, שהצעיד את הבנק לתוצאות בלתי רגילות. הבעלים של הבנק החליטו להפוך את אלי לשותף, ו-60% משכרו הוא אופציות. מ-2004, הרווח של בנק עלה פי שלושה, והמנייה עלתה ב-183%, כשכל מניות הבנקים עלו ב-77%. וזה בזכות כישורי הניהול של יונס. כשהבנק מצליח, הבכיר זוכה לשכר נאות".

לגבי שכרו, וחלקיות המשרה שבה הוא עובד, אמר פרי כי "שכר בכירי הבנק סביר ברמה המשקית. חלקיות המשרה לא פוגעת בתפקודי כיו״ר, והיקף המשרה נאות ועונה על הצרכים. אני משקיע בבנק הרבה יותר מ-60% מזמני".

‎‎‏"טעות גדולה"

‎‎יונס תקף את ועדת בכר ואת הרגולציה המגבילה בנקים בפעילותם העסקית. "דורשים מאיתנו להגדיל את האשראי במשק ולצמוח, ולעמוד בדרישות הון כמו של בנקים בחו"ל, אבל צריך לאמץ את הסטנדרטים האלו לא רק בהון, אלא בכל תחומי הפעילות הבנקאית. יש פעילות שמותרת בכל ארצות העולם - ועלינו היא אסורה. אז איך נעמוד בסטנדרטים של רווחיות והלימות ההון?

‏‏"אחרי ועדת בכר, אמרו שירשו לבנקים לעסוק בתחומים חדשים, כמו ייעוץ פנסיוני ושיווק ביטוח חיים. אף אחד מהדברים האלו לא קרה. האוצר הודיע לפני שנה, שיתיר לבנקים לתת ייעוץ במקומות העבודה. כלום לא קרה. אמרו שיקימו מסלקה פנסיונית - אבל אין מסלקה פנסיונית. אנחנו לא מצליחים לשבור את החומה בינינו לייעוץ פנסיוני. ומי נהנה? סוכני הביטוח וחברות הביטוח, וזה על חשבון הציבור. זה תחום בעל פוטנציאל, אבל שלא מאפשרים לנו בפועל לעסוק בו. זו טעות גדולה".

יונס התייחס לסוגיית העלות הבנקאית, ותקף את אמינות הנתונים שהוצגו בשבוע שעבר בכנסת לגבי ריביות הבנקים. "נתוני מחלקת המחקר של הכנסת תלושים מהמציאות; נתוני מזרחי טפחות שונים לחלוטין" אמר מנכ"ל הבנק.

לגבי העמלות, אמר יונס כי העמלות בישראל בהשוואה למדינות ‏‏OECD‏ אינן גבוהות. "לא מדובר בסכומים גבוהים, ויש ירידה בעמלות לאורך זמן, וגם יש תמורה. סניף עולה כסף, ארנונה עולה כסף, צריך להכשיר אנשים ולבנות מערכות מחשב. הפתרון לעלויות גבוהות הוא תחרות, כשלקוחות יתחילו לעבור בין בנקים". ‏‎‎‏