בריטניה תפריט את הדואר המלכותי; הערכות השווי: 3-4 מיליארד ליש"ט

מקור בכיר: "רויאל מייל היא חברה חביבה מאוד על הציבור. זה יכול להיות מתורגם ל-IPO בקלות"

ממשלת הקואליציה בבריטניה מתכננת להתחיל את הפרטת חברת הדואר המלכותי (Royal Mail) בהנפקת לפחות חלק ממנה בסתיו 2013 אם מצבה הכספי ימשיך להשתפר. זו תהיה ההפרטה השאפתנית ביותר מאז שג'ון מייג'ור פיצל ומכר את חברות הרכבות בשנות ה-90. אנליסטים מעריכים שרויאל מייל תהיה שווה 3-4 מיליארד ליש"ט.

הממשלה נוטה להנפיק את חברת הדואר לשוק המניות אם אקלים ההנפקות הראשונות ימשיך להשתפר, לפי גורמים שמקורבים לתכנון. עם זאת, כל האופציות עדיין פתוחות, כולל מכירה לחברה או לקרן אקוויטי פרטית.

ההנפקה צפויה לכלול מכירת מניות לציבור ולמוסדות, ביחד עם מסע שיווק בסגנון "תספרו לסיד", סיסמת ההנפקה של בריטיש גז ב-1986.

"אנחנו לא רואים סיבה לכך שהחברה לא תוכל להיות מונפקת", אמר מקור בכיר. "רויאל מייל היא חברה שחביבה מאוד על הציבור. זה יכול בקלות להיות מתורגם ל-IPO".

ההפרטה תתחיל כנראה במכירה חלקית, ואחר-כך תמשיך במכירת יתר החברה, אך לא מוציאים מכלל חשבון גם מכירה כוללת. עובדי רויאל מייל יקבלו נתח של לפחות 10% מהחברה בהשלמת העסקה. רשת סניפי הדואר תישאר ציבורית, ואולי תהפוך לנאמנות בבעלות נומינלית של עובדיה.

הקואליציה כבר העבירה חקיקה להפרטת חברת הדואר, שממשלות שמרנים ולייבור ב-20 השנים האחרונות לא הצליחו להעביר. אך כיום החברה מאבדת תנועת מכתבים לטובת האי-מייל והמדיה החברתית.

ייקור של 50%

צעד חשוב נרשם בשבוע שעבר, כאשר הנציבות האירופית אישרה את העברת הגירעון הפנסיוני של רויאל מייל, 9.5 מיליארד ליש"ט, לידי ממשלת בריטניה, ואת מחיקת מיליארד ליש"ט מתוך חובותיה בסך 1.7 מיליארד ליש"ט.

בימים הקרובים צפויה Ofcom, רשות הפיקוח על התקשורת בבריטניה, לאשר מעבר למשטר פיקוח מקל יותר, שיאפשר לחברה לקבוע בעצמה את מרבית תעריפי שירותיה. Ofcom צפויה לאשר ייקור של עד 50% במחירי בולים רגילים וייקור לא מוגבל של בולים למשלוחים מיוחדים.

רויאל מייל מאיצה את מאמציה להשיק טכנולוגיה חדשה ומודרניזציה של נהלי העבודה, אך מקורות ממשלתיים מעריכים שהיא תצטרך להציג שנה של שיפורים פיננסיים במסגרת ההקלות הפיקוחיות, לפני שהמשקיעים ישתכנעו לקנות את מניותיה.

המחזור של רויאל מייל הוא 9 מיליארד ליש"ט בשנה, ורווחי התפעול בחצי השנה עד ספטמבר 2011 עלו מ-22 מיליון ל-67 מיליון ליש"ט, אך ורק הודות לתרומת חברת משלוחי החבילות האירופית שלה, GLS. עסקי המכתבים והחבילות בבריטניה צמצמו אשתקד את הפסדיהם מ-55 מיליון ל-41 מיליון ליש"ט.