ב"י הותיר את הריבית ללא שינוי והעלה תחזית הצמיחה

כפי שנחשף ב"גלובס": בנק ישראל העלה את תחזית הצמיחה ל-2012, ואת התחזית ל-2013 קבע על 3.5% ■ ב"י: "הנתונים שהתווספו החודש מצביעים על התייצבות קצב התרחבות הפעילות ברמות שאפיינו את הרבעון האחרון של 2011"

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בראשות הנגיד, סטנלי פישר, הותירה היום (ב') כצפוי את הריבית במשק לחודש אפריל על כנה ברמה של 2.5%. במקביל החליטה חטיבת המחקר של בנק ישראל להעלות את תחזית הצמיחה ל-2012 לרמה של 3.1%, לעומת תחזית קודמת של 2.8%.

בבנק ישראל מסבירים את ההחלטה להשאיר את הריבית על כנה בהתפתחויות בכלכלה העולמית ובשוקי ההון העולמיים החודש, אשר הפחיתו את הסיכונים להידרדרות משמעותית בפעילות הכלכלית באירופה ובארה"ב בזמן הקרוב. נתוני המאקרו בארה"ב הפתיעו ברובם לטובה; כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון הרביעי ב-3%. בגוש האירו, לעומת זאת, נרשמה התכווצות בשיעור של 0.3%. נתוני המאקרו בשווקים המתעוררים מעורבים אך ממשיכים להעיד על האטה מתונה בצמיחתם. רמות הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכות והשווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה זו באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. ה'פד' והבנק המרכזי האירופי הותירו החודש, כצפוי, את הריבית ללא שינוי.

כפי שדווח ב"גלובס": תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מעלה

כפי שדווח ב"גלובס" ביום ה' האחרון, בנק ישראל העלה גם את תחזית הצמיחה למשק לשנת 2012, שעמדה על 2.8%, ל-3.1%. בארה"ב נרשם שיפור ניכר בכלכלה בחודשים האחרונים, בייחוד בשוק העבודה, וגם בישראל נתוני היבוא ממשיכים להצביע על ביקושים פנימיים חזקים מעבר לצפוי. גם הנתונים האחרונים סביב הייצור התעשייתי ופדיון המסחר והשירותים, המשתקפים היטב במדד המשולב של בנק ישראל, מחזקים את התחושה כי הערכות לגבי האטה הכלכלית היו מוגזמות במקצת.

"הנתונים שהתווספו החודש מצביעים על התייצבות קצב התרחבות הפעילות ברמות שאפיינו את הרביע האחרון של 2011", צויין בהודעת הריבית. "אומדני הציפיות השונים לגבי הפעילות הכלכלית חל שיפור והם מצביעים על שיפור מסוים בשיעור הצמיחה. על רקע זה, עדכנה חטיבת המחקר את תחזיותיה לצמיחה בשנת 2012 לרמה של 3.1% לעומת התחזית שפורסמה לפני 3 חודשים שעמדה על 2.8%; התחזית ל-2013 היא לצמיחה של 3.5%".

עדכון תחזית הצמיחה, מציינים בחטיבת המחקר, מגיעה "בעיקר בעקבות אינדיקטורים חיוביים יחסית ביחס לפעילות בישראל אשר התפרסמו בתקופה האחרונה (יבוא סחורות, ציפיות מסקר מגמות, יצוא שירותים). ההאטה של קצב צמיחת הביקושים בהשוואה לקצב צמיחתם ב-2011 היא תוצאה של ההתמתנות הצפויה בפעילות העולמית, המשפיעה על כל רכיבי הביקוש. התמתנות הביקושים המקומיים צפויה להתבטא גם בהאטה ניכרת של קצב צמיחת היבוא, אשר צפוי לעלות ב-2012 ב-0.7% בלבד. להאטה בצמיחת היבוא פועלים מספר גורמים: ראשית, ובדומה להערכות קודמות, אנו צופים התמתנות ניכרת בצמיחה של רכיבי ביקוש שהם עתירי יבוא, ושנית, פיחות אפקטיבי במחצית השנייה של 2011 פועל לייקור מחירי המוצרים המיובאים ביחס למחירי מוצרים מקומיים. חלק מהתמתנות ההשקעות נובע מסיומה של הקמת מפעל אינטל שהייתה לה השפעה ניכרת על קצב צמיחת ההשקעות ברביעים האחרונים".

"היצוא צפוי לצמוח ב-2012 ב-3% בלבד, עקב השפעה ישירה של מיתון באירופה ושל צמיחה מתונה של הסחר העולמי על הביקושים ליצוא", כך לפי החטיבה. "מנגד, השפעת התחלת הפעילות בקווי ייצור חדשים של חברת אינטל צפויה לתרום חיובית לייצוא. הצריכה הפרטית צפויה לצמוח ב-2012 בשיעור מתון של 2.1%. שיעור הצמיחה המתון של הצריכה הפרטית ב-2012 נובע בעיקרו מירידה צפויה ברכישות של מוצרים בני קיימא, לאחר עלייה ניכרת ברכישות אלה ב-2011. צמיחת ההשקעה בנכסים קבועים צפויה להתמתן ב-2012 בהשוואה ל-2011, והיא צפויה לצמוח ב-3.1%, בעיקר בשל התמתנות קצב הגידול של ההשקעה בענפי המשק".

עוד מעריכים בחטיבה כי קצב עליית סעיף הדיור במדד (מחירי השכירות) בשנה הקרובה צפוי להתמתן בהשוואה לשנה האחרונה, אולם הוא עדיין צפוי לעלות בשיעור גבוה ממרכז תחום יעד האינפלציה.

תחזית האינפלציה לארבעת הרבעונים הבאים: 2.6%

כמו כן צופה החטיבה עליה של שיעור האבטלה לרמה של 5.9% בסוף שנת 2012. התחזית צופה בארבעת הרבעונים הבאים אינפלציה של 2.6%, ושיעור הריבית הממוצע הצפוי לרביע הראשון של 2013 הוא 2.5%. חטיבת המחקר ציינה בהערכתה שהסיכונים העיקריים לתחזית הם החרפת המצב הגיאו-פוליטי ועליית מחירי האנרגיה, שצפויה להביא לעלייה באינפלציה ולהאטה בפעילות, והחרפה של משבר החוב באירופה, שצפויה להביא לירידה באינפלציה ולהאטה בפעילות.

ממוצע תחזיות האינפלציה של החזאים ל-12 המדדים הקרובים עלה החודש ל-2.5%, לעומת 2.3% בחודש הקודם. האינפלציה הצפויה ל-12 המדדים הקרובים על פי החוזים העתידיים על מדד המחירים לצרכן המוצעים על ידי הבנקים מעבר לדלפק עמדה החודש בממוצע על 2.5%, לעומת 2% בחודש שעבר. העלייה בציפיות נובעת ככל הנראה מגורמים מצד ההיצע, בעיקר עליית מחירי האנרגיה בעולם. הציפיות לאינפלציה לטווח של שנה על פי שוק ההון (break even inflation) היו בחודש מארס, בממוצע, 2.9%, עלייה של 0.3 נקודת אחוז ביחס לחודש הקודם. ואולם סדרה זו מושפעת מעונתיות, בשל העדר רצף סדרות אג"ח צמודות, ולכן אומדן הציפיות מוטה גם החודש כלפי מעלה.

הציפיות לטווחים הבינוניים שמרו על יציבות ברמה של 2.6%, והציפיות לטווחים הארוכים ירדו בכ-0.2%, לרמה של 2.4%. שיעורה הצפוי של ריבית בנק ישראל לפי שוק התלבור ולפי עקום המק"מ מגלם ריבית של 2.7% ו-2.6% בעוד שנה, בהתאמה. שיעור הריבית בעוד שנה לפי תחזיות החזאים, יהיה, בממוצע, 2.6%, לעומת שיעור של 2.4% שהם חזו, בממוצע, בחודש שעבר. החזאים צופים שריבית בנק ישראל לשלושת החודשים הקרובים תישאר ללא שינוי.

נתוני תקציב הממשלה

סך גביית המסים בחודשיים הראשונים של השנה היה גבוה בכ-1.3 מיליארדי שקל מהתוואי העונתי המתאים לתחזית השנתית של ההכנסות ממסים, שעידכן האוצר בראשית השנה ומתיישבת עם גירעון של 3.4 אחוזי תוצר. זאת בזכות הכנסה חד-פעמית חריגה בחודש ינואר. בניכוי הכנסה זו תקבולי המסים תואמים את התחזית המעודכנת. מנתוני המגמה (בניכוי גורמי עונתיות ובמחירים קבועים) נראה כי גביית המסים העקיפים בחודש פברואר נותרה ללא שינוי משמעותי לעומת החודש הקודם. העודף התקציבי של הממשלה מראשית השנה הסתכם בכ-3.3 מיליארדי שקל, ובניכוי ההכנסות החד-פעמיות החריגות גודלו תואם בקירוב את תחזית הגירעון המעודכנת מראשית השנה.

תחזית עולמית

ההנחות לגבי הסביבה העולמית מתבססות בעיקרן על תחזיות של בתי השקעות ושל גופים בין-לאומיים (קרן המטבע הבין-לאומית, ה-OECD). ההערכות לגבי הצמיחה הצפויה בעולם נותרו דומות לאלו ששררו במועד עריכת התחזית המקרו-כלכלית הקודמת (בחודש דצמבר 2011): צמיחה איטית ב-2012, והתאוששות ב- 2013 - כך שיבוא מדינות ה-OECD יצמח ב-2.5% ב-2012, וב-5.5% ב-2013. במקביל, צפוי כי הריביות במדינות המפותחות יישארו בשנה הקרובה ברמתן הנמוכה.

שינוי ניכר בסביבה העולמית הוא עליית מחירי הנפט, בשיעור של כ-14% (מ-110 דולר לחבית נפט מסוג Brent בעת עריכת התחזית הקודמת לכ-125 דולר בשבועות האחרונים). בנוסף, גם מחירי הסחורות האחרות עלו בשיעור ניכר. לאור כך מעריכים בבנק כי האינפלציה בעולם תהיה מעט גבוהה יותר מההערכה הקודמת. לפי תחזית ה-OECD שפורסמה בנובמבר האינפלציה במדינות ה-OECD במהלך 2012 תהיה 1.7%. מאז פרסום תחזית זו עלו מחירי הנפט והסחורות בשיעור שצפוי לתרום להערכתנו (על בסיס פרסומים נפרדים של ה-OECD), כ-0.3% לאינפלציה ב-2012.