אדלסון מפסיק את התמיכה בגינגריץ': הוא הגיע לסוף הדרך

איל ההימורים מלאס-וגאס, שהיה המממן העיקרי של ניוט גינגריץ', מודה שההימור שלו נכשל ■ משתלח במתמודד הרפובליקני המוביל: "רומני – כמו אובמה"

אחרי שהזרים מיליוני דולרים לארגון שמסייע לקמפיין של ניוט גינגריץ' להיבחר למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, מודה עתה איל ההימורים שלדון אדלסון, שהוא הימר, קרוב לוודאי, על הסוס המפסיד.

אדלסון, שנכח בכנס של ארגון הפדרציות היהודיות באמריקה הצפונית, במלון "ונישן" שבבעלותו, בלאס-וגאס, ניהל שיחה בלתי פורמלית עם כמה מהנוכחים, שהוקלטה ע"י כתב של "ג'ואיש ג'רנל", מגזין יהודי שרואה אור בלוס-אנג'לס.

המיליארדר, שענד על דש מעילו כפתור עם המשפט "אובמה אוי-ויי", אמר לנוכחים שניוט גינגריץ', ידידו משכבר הימים, "הגיע לסוף הדרך, מפני שמבחינה מתמטית הוא אינו יכול להגיע לקרבת המספר (הנחוץ של צירים כדי לזכות במועמדות) וקרוב לוודאי שלא תהיה ועידת ברוקרים (כלומר מצב שבו לאף מתמודד אין מספיק צירים והמועמד הרפובליקני לנשיאות נבחר בעקבות סחר בסוסים בוועידה הארצית של המפלגה)".

אדלסון לא אמר האם יפסיק להזרים כספים לארגון שתומך בגינגריץ', אך סביר להניח שהארגון, "לזכות בעתידנו", לא יראה יותר המחאות בחתימתו. ככל הידוע תרמו אדלסון ואשתו, מרים, כ-16.5 מיליון דולר לארגון, ואלה נוצלו בעיקר לקניית תשדירי בחירות בסבבי הפריימריז שנערכו עד עתה.

גינגריץ' זכה רק בשני סבבים, מתוך 26: בג'ורג'יה, מדינת הבית שלו, ובקרוליינה הדרומית. תקוותיו לרשום נצחונות נוספים בדרום העמוק נופצו לאחר שריק סאנטורום, הנוצרי האדוק, שמתחרה עם גינגריץ' על הפלח האולטרה-שמרני במפלגה, זכה ברוב משמעותי באלבמה, מיסיסיפי ולואיזיאנה. על רקע זה, גוברות הקריאות מפעילים רפובליקניים שגינגריץ' יפרוש מהמירוץ לטובת המפלגה. גינגריץ' נפגש בשבת עם המתמודד המוביל, מיט רומני, אך הכחיש כאילו הושג ביניהם הסכם. הוא חוזר ומצהיר שימשיך עד הסוף, אם כי הוא פיטר בימים האחרונים עובדים רבים במטה הבחירות שלו.

גינגריץ' ואדלסון חולקים אהדה עמוקה לישראל וטינה עמוקה לנשיא ארה"ב, ברק אובמה. גינגריץ' עשה כותרות בתחילת הפריימריז כאשר הכריז שהפלסטינים הם "עם מומצא". הוא אמר שאם ייבחר לנשיא, פעולתו הראשונה תהיה הוצאת צו נשיאותי שמורה על העברת השגרירות האמריקנית מתל-אביב לירושלים.

בהתבטאויותו בכנס היהודי, לא הסתיר אדלסון שאהדתו עדיין נתונה לגינגריץ'. על שני המתמודדים האחרים, רומני וסאנטורום, הוא דיבר בזלזול. "הבעיה עם רומני היא, שהוא אינו יודע לקבל החלטות נועזות כמו ניוט גיניגריץ'", אמר אלדסון. "כל פעם שדיברתי אתו, הוא אמר, 'אוקיי, תן לי לחשוב על כך'... הוא כמו אובמה. כשאובמה היה מחוקק בסנט של מדינת אילינוי, הוא הצביע 186 פעמים כ'נוכח' מפני שהוא לא רצה להותיר עקבות ברקורד שלו".

על ריק סאנטורום הוא אמר: "אני מחבב אותו. אנחנו בידידות, אבל לא הייתי רוצה שהוא ינהל את המדינה הזו".