חוף התכלת למרות המיקום המנצח טובע בחול

2,200 דונם במערב הרצליה מחכים כבר עשרות שנים לייעוד חדש ובינתיים הקרקעות מחליפות ידיים בין ספקולנטים

מאות משפחות מחזיקות קרקעות בחוף התכלת, ומחכות שנים שעיריית הרצליה תקדם סוף סוף תוכנית שתגדיר את השימושים בו ותממש את הפוטנציאל העצום שטמון בו.

ההליך התכנוני מתנהל בעצלתיים. אמנם בפברואר 2010 כינסה עיריית הרצליה מועצה ציבורית במסגרת הליך שיתוף הציבור, אבל הישיבה השנייה, התקיימה רק בדצמבר 2011, כמעט שנתיים אחרי. מאז עדיין מרגישים בעלי הקרקעות ש"שום דבר לא זז".

המתחם משתרע על פני 2,200 דונם בין גבול השיפוט של הרצליה ות"א בדרום (מלון מנדרין), חוף הים והמרינה במערב, שדרות אבא אבן ואזור התעשייה מצפון וכביש החוף במזרח. רוב השטח נמצא בבעלות פרטית וכרבע ממנו בבעלות מינהל מקרקעי ישראל. ייעוד הקרקע מעורב: חקלאות, שטחי ציבור וקרקע שטרם נקבע לה ייעוד. "מאז המועצה הציבורית האחרונה בדצמבר 2011", אומר עזרא יחזקאל, יו"ר עמותת חוף התכלת, המייצגת 200 משפחות מבעלי הקרקע, "לא התקדם הרבה. המצב הוא 'במקום דרוך'".

לדברי גורם מענף הנדל"ן, שבקיא בעסקאות שנעשות במקום, "כל 10 שנים אומרים שם שהפיתוח של חוף התכלת יהיה בעוד 10 שנים. הוועדה המקומית כל כמה שנים מבקשת עוד 10 שנים לתכנון המתחם. עתודות הקרקע נגמרות וכאן יש מתחם גדול וקרוב לים, ולכן הציפייה היא שהמחירים יהיו בהתאם".

מה המחירים היום בחוף התכלת? "בחלק המערבי, שמיועד לתכנון עתידי", אומר אותו גורם שציטט דיווחי רשות המיסים, "המחיר נע בין 2,000 ל-2,600 שקל למ"ר. בחלק המזרחי, שמיועד לחקלאות, טווח העסקאות נמוך מזה. בחלק הצפוני יש עסקאות שמגיעות ל-2.7 מיליון שקל לדונם, שזה כ-3,000 שקל למ"ר".

לדברי צפריר ורטנפלד, בעל משרד התיווך תילן בהרצליה פיתוח, "עדיין התחושה היא שחוף התכלת הוא המקום הבא. יש שם אספני קרקעות שמחפשים מגרשים. הם יודעים שזה לא יקרה מחר בבוקר, אלא כנראה בטווח של 10 שנים, אבל זו עדיין מסומנת כעתודת הקרקע החמה של הרצליה".