הממונה על הגבלים עסקיים יבדוק הסכמי הגז של "תמר"

מדובר בהסכמים הגדולים שנחתמו עם חברת החשמל, דליה אנרגיות, אשדוד אנרגיה, רמת נגב, משאב ונייר חדרה ■ רשות ההגבלים העסקיים: "ההסכמים מכילים, על פני הדברים, הסדרים כובלים" ■ יזמים: "הממונה עצר את כל שוק הגז"

תגובות קשות בשוק יזמות החשמל הפרטי להחלטת הממונה על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה, לחייב את יצרני החשמל להעביר לאישורו את הסכמי הגז שחתמו עם שותפויות תמר.

שחקנים מרכזיים בשוק הגז והחשמל הפרטי טוענים כי דרישת גילה עלולה לעכב, ואף לסכן, חלק ממיזמי תחנות הכוח הפרטיות שאמורות לקום בישראל בשנים הקרובות, וזאת דווקא בתקופה של מחסור חמור ביכולת ייצור החשמל. היזמים טוענים, כי גם אם הדרישה מוצדקת כשלעצמה, הרי שהעיתוי המפתיע שבו היא מתפרסמת פוגע קשות בוודאות בשוק, זאת לאחר שכללי המשחק כבר שונו מספר פעמים בשנים האחרונות על-ידי ועדת ששינסקי, רשות החשמל, ועדות התכנון וגורמים נוספים.

להערכתם, הדרישה תוביל להקפאה, הלכה למעשה, של כל הסכמי המימון הבנקאיים להקמת התחנות, עד שיתברר מה הם השינויים שהממונה ידרוש לבצע בהסכמים.

"כל רגולטור בא ותובע את ליטרת הבשר שלו, בעיתוי שמתאים לו, ומבלי להתחשב בשום דרישה של רגולטור אחר, גם כשהיא סותרת את דרישותיו-שלו", אמר ל"גלובס" יזם חשמל פרטי גדול. היזם הזהיר ש"אם ראש הממשלה לא יתערב, שוק ייצור חשמל פרטי לא יקום כאן".

סעיף בעייתי

הממונה על ההגבלים הודיע אתמול (א') לכל הלקוחות שחתמו על הסכמים לרכישת גז משותפויות תמר כי עליהם להעביר את ההסכמים לאישורו. מדובר בחברת החשמל, דליה אנרגיות, קבוצת אדלטק, נייר חדרה ומשאב - כולם זקוקים לגז מתמר לצורך ייצור חשמל או לתהליכים תעשייתיים.

הדרישה תחול גם על הסכמים שטרם נחתמו, בין היתר, עם יצרנית החשמל הפרטית דוראד וקבוצת החברה לישראל.

במכתב נאמר כי "מבחינה ראשונית של ההסכמים...עולה כי הם מכילים, על פני הדברים, הסדרים כובלים ומצריכים אפוא קבלת אישור ממערך הפיקוח".

במשרד הממונה מודאגים בעיקר מסעיף ה-Take or Pay בהסכמים, הקובע מהו השיעור המינימלי של גז שעבורו מתחייב הצרכן לשלם בכל מקרה. ה-Take or Pay המקובל עומד על 80%. החשש הוא כי יחס Take or Pay נמוך מדי יביא לתפיסת כל הקיבולת המוגבלת של צנרת ההולכה, תוך חסימת לקוחות עתידיים, כשבפועל כמות הגז שתירכש על-ידם תהיה קטנה בהרבה מזו שבהסכם.