ימים של מתח בשווקים: האם הבורסות יקפצו בקרוב?

אנליסטים: הפרוטוקולים של הפד שיפורסמו הערב חשובים מאוד לשווקים ■ ברננקי שיגר מסרים סותרים בחודש האחרון וייתכן שהערב יתקבל רמז עבה באשר לתוכנית QE3 שעשויה לתמוך בשוקי המניות ■ S&P 500 זינק בכ-30% מתחילת אוקטובר

29.1% - זהו שיעור העלייה של מדד S&P 500 מהשפל אליו הגיע ב-3 באוקטובר, אז החל ראלי גדול בשווקים. ההקלה במשבר החוב באירופה, בשילוב עם שיפור בכלכלה האמריקנית, תדלקו את הראלי, כאשר ברקע הפדרל ריזרב רמז על אפשרות של השקת תוכנית הקלה מוניטארית שלישית ולמעשה שיגר מסר ברור למשקיעים: הפד עם האצבע על הדופק ויתערב במידת הצורך כדי לתמוך בכלכלה.

היום, אנליסטים בוול סטריט מעריכים שרגע האמת קרב והפד יצטרך להכריע בסוגיית תוכנית התמרוץ. לפי הערכות בשוק, אם הפד, בראשות היו"ר בן ברננקי, יחליט להשיק תוכנית רכישות אג"ח נוספת (QE3), הוא יתמקד באג"ח מגובות משכנתאות בניגוד לתוכניות הקודמות בהן רכש אג"ח ממשלתיות. ההערכות מדברות על רכישות בהיקף של כחצי טריליון דולר. המטרה ברורה: להוריד את הריביות ובכך להקל על נטילת הלוואות ולתמרץ את הכלכלה.

שתי תוכניות התמרוץ שהשיק הפד מאז שנת 2008 הצליחו להצית גלי עליות בשווקים. לפני 3 שבועות רמז ברננקי כי אין צורך בתוכנית תמרוץ נוספת בשל השיפור בכלכלה, אולם מאז פורסמו מספר נתונים מאקרו-כלכליים מעט מאכזבים, ובשבוע שעבר אותת ברננקי כי הוא שוקל שוב השקת תוכנית רכישות. מנגד, חברים אחרים בפד מתנגדים לכך וטוענים כי הכלכלה לא זקוקה לתוכנית זו. הם כמובן חוששים מהתפרצות אינפלציונית בעתיד כתוצאה מהדפסות הכספים.

הערב (ג') יפרסם הפד את הפרוטוקולים שלו מישיבת הריבית האחרונה והמשקיעים מצפים לקבל רמז כלשהו באשר לעמדת הפד על תוכנית תמרוץ שלישית. "מבחינתי, הרף לפעולה מצד הפד גבוה מאוד. ברננקי אמנם רומז לתוכנית תמרוץ נוספת אך חברים אחרים בפד עומדים בדרכו אז אני לא רואה סיכוי גדול לפעולה בקרוב", אמר לרשת CNBC סטיבן סטנלי, הכלכלן הראשי של Pierpont Securities.

מנגד, הכלכלן אנדרו טילטון מבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריך שהפד ייצא לתוכנית רכישות נוספת, אם כי לדבריו השוק מתמחר סבירות של פחות מ-50% שהדבר יקרה. "הפרוטוקולים שיפורסמו היום יהיו מעניינים מאוד בגלל הסבירות ל-QE3. ייתכן שבפרוטוקולים נקבל רמזים על האופן שבו יתבצעו הדברים".

החלטת הריבית הבאה של הפד תתקיים רק בעוד 3 שבועות, כלומר רק אז יוכל ברננקי להכריז על תוכנית רכישות שלישית, אם בכלל. לנתוני התעסוקה שיפורסמו בארה"ב ביום ו' תהיה כמובן השפעה על החלטת הפד; כלכלנים מעריכים כי הנתונים יצביעו על יצירת 200 אלף משרות בחודש מארס, קצב דומה לזה של החודשים האחרונים.

בינתיים, אנליסטים מתחבטים בשאלה האם הראלי בשווקים יימשך. לאחר 2 רבעונים מוצלחים, בוול סטריט זוכרים את האימרה הידועה "בחודש מאי מוכרים את השוק" ("sell in May and go away"), וכידוע מאי נמצא ממש מעבר לפינה. ריאן דטריק, מנתח טכני בכיר ב-Schaeffer's, אמר לרשת CNBC כי אפריל הוא חודש טוב לשוק מבחינה היסטורית, כך שהוא מעריך שהעליות יימשכו החודש.

"ב-5 השנים האחרונות חודש אפריל היה טוב", הוא אומר ומזכיר שבחודש אפריל ה-S&P 500 הניב תשואה של 4.5% בממוצע ב-5 השנים האחרונות, ו-2.2% בממוצע ב-10 השנים האחרונות - טוב יותר מהממוצע בשאר חודשי השנה.

לפי דטריק, "יש אמנם חששות לגבי הכלכלה, אך נתוני הייצור טובים, יש התאוששות בשוק הדיור ונתוני התעסוקה גם כן טובים... כל זה יתורגם לעלייה במניות". היעד שלו למדד S&P 500 הינו 1,525 נקודות עד סוף השנה, כלומר עלייה של 7.5% מרמתו היום.