ח"כ מאיר שטרית למוסדיים: "אל תקנו אג"ח של תשובה"

שטרית התראיין לגבי גזית והתייחס לכוונתו של יצחק תשובה לגייס 700 מיליון שקל בדלק אנרגיה: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת"

"אני קורא למנהלי הקרנות ולמשקיעים המוסדיים לא לקנות אג"חים של טייקונים שלא מחזירים את חובם לציבור", כך אומר היום (ד') ח"כ מאיר שטרית (קדימה), בראיון עם גבי גזית ברדיו 103FM. "לנציגים של יצחק תשובה הם צריכים לומר 'לא עוד. קודם תחזירו את הכסף שלקחתם ואח"כ ניתן לכם עוד הלוואה'", אמר שטרית.

שטרית התראיין על רקע נסיונותיו של תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, לגייס הון נוסף בהיקף 700 מיליון שקל לפיתוח מאגר "תמר" - וזאת למרות שלא החזיר את מלוא הכסף למחזיקי האג"ח בחברת דלק נדל"ן שבבעלותו.

כזכור, הצעת החוק של ח"כ שטרית נפלה בכנסת. ההצעה שזכתה לשם "חוק התספורות" באה להסדיר את נושא גיוס כספים בשוק ההון, וביקשה לקבוע כי כל בעל הון שלא עמד בחובותיו כלפי הציבור בזמן הנקוב לא יוכל לבצע גיוסים נוספים בשוק ההון באופן גורף.

"הכלבים נובחים והשיירה עוברת" אומר שטרית. "הממשלה מתעלמת באופן טוטאלי מטייקונים שלוקחים כסף מכיסם של הציבור בלי לשאול אותם, ולא מחזירים. זו הפקרות שהממשלה נותנת לה יד, היא מגינה על הטייקונים במקום להגן על כספי האזרחים הנאנקים תחת העול", לדבריו.

"לדעתי, רשות ני"ע ואגף שוק ההון באוצר לא ממלאים את תפקידם - הם היו צריכים לתבוע בטוחות מהטייקונים שמבקשים לגייס חוב באג"ח, ולוודא שהכסף שיוצא מהאזרח גם יוחזר לו. הם צריכים להקים קול צעקה ולמנוע את הביזיון הזה", אמר שטרית.

לדבריו, "כל מנהל קופה שהולך לקנות אג"חים של הטייקונים האלה, מסכן את כספי הציבור ולא ראוי להמשיך ולנהל את כספי הציבור. הם צריכים לומר להם 'לא בבית ספרנו. קודם תחזירו את הכסף ואח"כ תקבלו הלוואות חדשות'. ואם לא - המנהלים האלה פשוט לא ראוים להמשיך לנהל כספי ציבור".

שטרית אמר כי למרות שהצעת החוק שלו נפלה, הוא לא מתייאש מהנושא. "העלתי הצעה חדשה יחד עם ח"כ כרמל שמאה-הכהן שנקראת 'חוק הקלון הכלכלי' ואחנו באים לדרוש מהטייקונים שכל עוד לא החזרתם את החובות שלכם - כל הדיבידנדים שבכוונתכם לחלק ישועבדו לטובת תשלום חוב - זה אלמנטרי. אין לי שום דבר נגד הטייקונים, הם עוזרים לכלכלה, מייצרים עבודה בארץ ואני מאחל להם שירוויחו הרבה כסף ויישלמו הרבה מס הכנסה, אבל בין זה לבין שוד של הציבור יש מרחק גדול", סיכם שטרית.