חברה על הכוונת: חברת ההנדסה לודן רוצה לתת גז

לודן מרחיבה את פעילותה ההנדסית בשוקי חו"ל, ומנסה במקביל לרכוב על גל האנרגיות המתחדשות (ביוגז וביומסה) ולהפוך אותן למנוע הצמיחה העיקרי

במסגרת מדור זה אנו נתקלים בלא מעט חברות שיש להן לא מעט מן המשותף. הן הוקמו לפני עשרות שנים, הונפקו בבורסה המקומית לפני לפחות שני עשורים, עוסקות במשהו או מייצרות מוצר יחסית די משעמם ואפרורי - לא סקסי כמו התרופה הגדולה הבאה או השבב הקטן הבא - ולכן לא נגלות ברדאר של ציבור המשקיעים, ולא תמיד בצדק. לודן היא אחת מהן.

לודן (Ludan), החלה את דרכה 4 שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים בתור חברה שמעניקה רק שירותים הנדסיים שפעלה אך ורק בארץ, ולא מחוצה לה, ועיקר לקוחותיה נמנו על התעשייה הכימית והפטרוכימית. ככל שעבר הזמן, והמשק הישראלי התפתח, והגלובליזציה עשתה את "שמותיה" בו, החלה לודן לספק, מלבד שירותי הנדסה, שירותי תוכנה ובקרה, ושירותי טכנולוגיות סביבה, ולא רק בארץ אלא במדינות דוגמת רומניה, הולנד ואחרות, ולא רק לתעשיות שציינו לעיל אלא לתעשיות המזון, הפרמצבטיקה, האנרגיה, האלקטרוניקה והתשתיות.

אז מה בדיוק עושה לודן? ובכן, ומבלי לבלבל הרבה, נבחין בין פעילות ההנדסה של החברה (שהיא עדיין פעילות הליבה), לפעילות התוכנה והבקרה ולפעילות טכנולוגיות הסביבה (שכוללת את האנרגיות המתחדשות, מנוע צמיחה מהותי).

כשלודן אומרת "הנדסה" פירוש הדבר הוא שהחברה מספקת שירותי הנדסה וניהול פרויקטים או בצורת נתר"ה (ניהול, תכנון, רכש והקמה - מלא או חלקי) או בצורת Turn Key. כך, כל פעם שאחד מלקוחות החברה (דוגמת תנובה או כי"ל) רוצה להקים מתקן/מפעל/קווי ייצור או לשדרג מתקנים וקווי ייצור קיימים, הוא יכול לפנות ללודן ולבחור באופן העבודה מולה - נתר"ה או Turn Key.

נתר"ה פירושו שהלקוח חותם על כל הסכם, מול כל אחד מהקבלנים המבצעים, בנפרד, ולא רק מול לודן. Turn Key (או "אחריות כוללת", כפי שמוגדר על ידי החברה) פירושו שלודן אחראית על כל שלבי הפרויקט, מא' ועד ת', והיא זו ששוכרת קבלני משנה בשמה ולא בשמו של הלקוח.

מתי נבחר נתר"ה ומתי Turn Key? ובכן, לפי דרישות הלקוח. כשהלקוח עצמו מביא עמו את הטכנולוגיה לפיה ייבנה המפעל (כמו אחד ממפעלי "טבע" בקרואטיה), לודן תעניק לו שירותי נתר"ה, ואילו כשאין ללקוח טכנולוגיה מיוחדת לבניית המפעל, לודן תבצע את בנייתו לפי Turn Key, ותקבל סכום כולל המשמש, בין היתר, לתשלום לכל קבלני המשנה, והיתרה, ככל שקיימת, מהווה רווח קבלני.

Turn Key, מטבע הדברים, מגדיל את הסיכון תחתו עובדת החברה לעומת אספקת שירותי נתר"ה בלבד, וזו אחת הסיבות מדוע רוב הכנסות החברה מפעילות ההנדסה הוא ממתן שירותי נתר"ה (60% לעומת 12% במקרה של שירותי Turn Key).

לפי דו"חות 2011 של החברה, צבר ההזמנות מפעילות ההנדסה לבד, עבור 2012 כולה וחלק משנת 2013 ואילך, עומד כרגע על 124.5 מיליון שקל - קצת מעל שליש מסך הכנסות החברה מפעילות זו אשתקד.

תוכנה ובקרה: בגלל שירותי התמיכה

פעילות התוכנה והבקרה של לודן, כאמור, זו הפעילות השנייה בגודלה בחברה, ובדומה לפעילות ההנדסית (ראו מסגרת), צמיחתה תלויה, בין היתר, בשוקי חו"ל אך לא באותה מידה כמו זו ההנדסית.

במסגרת פעילות זו מתקינה ומתחזקת החברה תוכנות מדף של ספקים בינלאומיים לחברות תעשייה (כמו תוכנה המיידעת את מנהל הייצור בדבר הכמויות המיוצרות ותנאי הייצור), ומערכות בקרה על תפעול מפעלים בעיקר עבור התעשייה התהליכית. פעילות זו כוללת, בין היתר, מערכות כרטוס בתחבורה הציבורית (דוגמת המכונות האוטומטיות לממכר כרטיסים ברכבת ישראל ושערי הכניסה מהתחנה לרכבת עצמה).

ארנון אהרון, מנכ"ל משותף בלודן (השני הוא יהודה שריד), מודה שפעילות זו פחות צומחת מפעילות ההנדסה וטכנולוגיות הסביבה, ומסביר כי עיקר הצמיחה בה נובע מכך שזו פעילות שחלק ניכר מהכנסותיה הוא משירותי תמיכה והחזקה. "זו פעילות בה מערכת היחסים עם הלקוח היא ארוכת טווח, ובממוצע כל 10 שנים צריך לשדרג את המערכות, וכך זו פעילות שהופכת לעוגן של הכנסות", הוא אומר. "בכל מקרה, חשוב לי לצמוח בכל מגזר".

הנדסה או תוכנה ובקרה, העתיד של לודן, ומה שהופך אותה למעניינת יותר מבעבר, הוא פעילות האנרגיה ואיכות הסביבה ההולכת וגדלה.

ומה זה "אנרגיה ואיכות הסביבה" לפי ההגדרות של לודן? ובכן, לודן מעניקה פתרונות טכנולוגיים לטיפול בשפכים תעשייתיים (בעיה שהמודעות אליה, ולא רק בתעשייה עצמה, הולכת וגדלה), טיפול בפסולת מוצקה תעשייתית, עריכת סקרי זיהום וביצוע שיקום של קרקעות ומי תהום וטיפול בגזי פליטה (בעיקר מתחנות כוח). "צריך לפתח טכנולוגיה ייחודית לכל מזהם", מסביר אהרון.

ואכן, לחברה יש כרגע שתי טכנולוגיות - לקסטרן (Lextran) ואקואפיור. לקסטרן עושה שימוש בחומר מיוחד (קטליסט) לספיחת גזי פליטה בעיקר מתחנות כוח. פעילות זו עדיין אינה מהותית לפעילות החברה, אך צפויה להפוך ליותר מהותית בעתיד.

"זו טכנולוגיה שנותנת מענה לשלושה מזהמים בעת ובעונה אחת, וכך עלות הקמת המתקן והפעלתו חוסכת ללקוח לא מעט כסף, לפחות חצי מעלות הטכנולוגיה האלטרנטיבית", מסביר אהרון. "ועדיין, החדירה של פעילות זו איטית", הוא מדגיש. "זהו שוק מאוד קונסרבטיבי". ואכן, רק באחרונה השלימה לודן הקמה של מתקן הדגמה תעשייתי ראשון בתחנת כוח ברומניה, וביצעה מכירה מסחרית ראשונה של הטכנולוגיה בסין. "בסין, רמת הזיהום מפליטות של תחנות כוח מאוד גבוהה ולשוק הסיני עדיין אין מענה לזה", מסביר אהרון. "בכל שבוע מקימים בסין לפחות 4 תחנות כוח בעלות 5 מגה ואט כל אחת. זה הרבה".

לעומת לקסטרן, טכנולוגיית האקואפיור, לטיהור מים ושפכים, לא נחלה הצלחה, ולפני כשנתיים הוקפאה פעילות זו.

כמו כן, לפני שנתיים החלה החברה להשקיע חלק ממשאביה בפרויקטי יצור אנרגיה (חשמל ו/או אנרגיה תרמית) תוך שימוש בחו"ג של אנרגיה ירוקה, וזה אומר פסולת עירונית ממוחזרת, גידולים חקלאיים וזבל אורגני. פעילות זו (ראו מסגרת) אמורה להניע את החברה קדימה, ולהוות עבורה מנוע צמיחה מהותי.

tali-z@globes.co.il

לאחר חופשה ארוכה, ובתום עונת הדו"חות, המדור "חברה על הכוונת", חוזר לסדרו ויופיע מעתה והלאה פעם בשבועיים

פלוס עיקרי

ערך וצמיחה באותו סל; תשואת דיבידנד נדיבה

לודן היא חברת ערך אך בשנה האחרונה אפשר להגיד כי הפכה במקביל לחברת צמיחה הודות לפעילות האנרגיות המתחדשות שפיתחה. פעילויות ההנדסה, התוכנה והבקרה, שנופלות תחת ההגדרה של "ערך" צומחות באופן עקבי ויציב (אם כי לא גבוה), ומהוות עוגן הכנסות לא מבוטל. החברה נסחרת כרגע לפי מכפיל רווח די סולידי (6) - נמוך בהרבה מזה של מתחרתה העיקרית המקומית, ברן (10). תשואת הדיבידנד של המניה די מפנקת - 11.1% - והעובדה שכמעט מחצית מהונה הוא הון צף, מקטינה את התנודתיות במניה ומאפשרת רכישה של מניותיה כמעט בכל עת.

מינוס עיקרי

התפתחות איטית של שוק האנרגיות המתחדשות

מנוע הצמיחה העיקרי של לודן טמון בשוק האנרגיות המתחדשות, אך מכיוון שזה תלוי רגולציה - רגולציה שעדיין לא ממש רקמה עור וגידים - הפיכתו למקור הכנסות משמעותי עדיין מוטלת בספק. יותר מזה. החדירה של האנרגיות המתחדשות, כמקור אנרגיה אלטרנטיבי - אפילו בתוך מסגרת רגולטורית תומכת - נחשבת לדי איטית, ולכן מדובר במנוע צמיחה שיוכיח את עצמו רק בטווח הארוך יותר ולא הקצר. כמו כן, לודן עדיין מושפעת ממשבר החוב האירופי (שעתידו עדיין לא ברור), וזה נותן את אותותיו ברווחיות התפעולית של החברה.

לודן
שנת הקמה: 1977
תחום פעילות: מתן שירותי הנדסה וניהול פרויקטים
מיקום: פתח תקווה
שווי חברה: 13 מ' ד'
תשואה מתחילת השנה: 13.9%-
מנכ"לים משותפים: ארנון אהרון ויהודה שריד
יו"ר: משה לוסקי
בעלי המניות: ארנון אהרון (8.7%); יהודה שריד (8.8%); קופות וקרנות של מגדל (12.3%); ציבור ואחרים (70%)
מספר עובדים: 747