המשקיע ברח והשאיר חובות; הזיכיון של חממת יוזמות גרנות בחדרה הופסק

כספי החממה הגיעו במקור מאוריאל עמר, שעזב את הארץ עם חובות כבדים, בין היתר למפוני גוש קטיף

מינהלת החממות החליטה ליטול את הזיכיון להפעלת חממה מקבוצת יוזמות גרנות, שהפעילה את החממה הטכנולוגית בחדרה. כך נודע ל"גלובס". אורי כץ עוז, מנכ"ל החממה, סירב להגיב, וכך גם מינהלת החממות.

יוזמות גרנות הופרטה על-ידי חברת BHCO של אוריאל שארל עמר, איש עסקים צרפתי, שפעל בארץ סביב 2007. עמר גייס כספים ממשקיעים רבים, ביניהם מפוני גוש קטיף, תוך שהוא מבטיח להם תשואה חודשית קבועה של 5%, אך לאחר תקופה לא הצליח להחזיר את מלוא הכסף, וחזר לצרפת כשהוא עדיין חייב לחלק גדול מהמשקיעים את כספם.

עמר השקיע בסחורות, בפרויקטי קלינטק וגם בחממת יוזמות גרנות, סכום של כמה מיליוני דולרים. הכסף נשאר בחממה ברובו לאחר עזיבתו של עמר. מאז מוביל את פעילות החממה המנכ"ל אורי כץ עוז, לשעבר אחראי על תחום השקעות מדעי החיים בקרן הבורסאית טכנופלס, והוא עושה זאת ללא משקיעים משמעותיים אחרים.

ההתנהלות של עמר לא הובילה בזמנו לאובדן הזיכיון, משום שמינהלת החממות התרשמה שעמר כבר אינו מעורב, ושהחממה ממומנת ברמה סבירה. מדוע החליטה המינהלת ליטול את הזיכיון כעת? כנראה שהחממה לא עמדה באחד מתנאי הסף של המינהלת, למשל, היקף המימון המשלים שעל הזכיין להעמיד לחברות, השקעה של הזכיין בניהול החברות, או תקרת המקסימום לגבייה מן החברות.

7 חממות למכרז

בכך גדל מספר החממות שיעמדו למכרז תחרותי לשבע. ארבע מהן הועמדו למכרז על-ידי מינהלת החממות, כשהבעלים שלהן מתכוונים להילחם על הזכות להמשיך להפעילן, ואילו שלוש חממות הגיעו למכרז בנסיבות אחרות.

חברת גפן השקעות, בשליטת ביומדיקס, ויתרה מרצונה על ההפעלה של חממת מיט"ב בקריית שמונה, משום שיש לה כבר חממה באשקלון; קבוצת משקיעי חממת הטכניון התפרקה, ורק אחת המשקיעות, פרוסיד, תתמודד על המכרז החדש עם שותפים חדשים. כעת, גם חממת יוזמות גרנות פנויה.

מחממת גרנות לא התקבלה תגובה לידיעה עד כה.