מניות הביומד משתוללות עקב כתבות - והמשקיעים דרמטיים

לפי מחקר של BioAssociates, הודעות לעיתונות ולבורסה משפיעות דרמטית על הסחירות במניות של חברות ביומד ■ ד"ר אופיר לוי: "שוק הביומד פועל כמו עדר באופן דרמטי - בהודעה חיובית כולם קונים ובשלילית כולם מוכרים"

מניות של חברות ביומד מושפעות מהודעות בורסה ומכתבות בעיתונות הרבה יותר מאשר מניות של חברות טכנולוגיה שאינן מתחום הביומד וממניות יתר לא טכנולוגיות. כך עולה ממחקר שביצעה חברת הייעוץ BioAssociates. על פי כותבי המחקר - ד"ר אופיר לוי, שותף בכיר ומייסד החברה, וטיראן רוטמן - התנהגות כזו מעידה על כך שהשוק לא יעיל. ההיגיון הוא שהמשקיעים כנראה לא מבינים את ההודעות, וודאי שלא ידעו לחזות את המידע שגלום בהן, שכן אחרת לא היו מגיבים אליו בכזו תזזיתיות. מאפיינים אלה מעידים על כך שהמידע בשוק חבוי ונמצא בידי כמה יודעי ח"ן והחברה עצמה.

אין הכוונה לכך שחברות הביומד מסתירות מהציבור דבר מה בהודעותיהן, אלא לכך שהמשקיעים בתחום לא מבינים לעומק כיצד לתרגם את ההודעות לשינויים בערך לחברה. התוצאה היא התנהגות סוערת, יש יאמרו היסטרית, של קנייה ומכירה סביב כל הודעה.

- מדוע תגובה חזקה למניה היא סימן שהשוק לא יעיל? הרי לעיתים ההודעות הללו מכילות מידע אמיתי, שמחדש גם לחברה עצמה.

לוי: "נכון, ולפעמים זה כך גם בחברות שלא מתחום הביומד. בדקנו את התגובות לכל ההודעות של מספר רב של חברות לאורך שנה שלמה. הדפוס הזה של תגובה סוערת מאפיין לא רק את ההודעות החשובות באמת, אלא כמעט את כולן".

בגלל המחזור הנמוך

מחקר מראה כי ההודעות לעיתונות משפיעות על הסחירות והתנודתיות יותר מהודעות הבורסה. עוד נמצא כי הסחירות במניית ביומד מהווה עשירית בלבד לעומת הסחירות במניית יתר או בלו-טק. זו יכולה להיות סיבה נוספת לתנודתיות - השפעה גדולה יחסית של כל קנייה ומכירה על המחיר בשל המחזור הנמוך.

נראה כי חברות הביומד הבינו כי הודעות חשובות ליצירת סחירות במניה, והן מפרסמות כעשר הודעות בחודש, לעומת כשש בלבד של חברות יתר אחרות וחברות בלו-טק. "הפצת ההודעות המוגברת יוצרת רעשים נוספים במערכת, שממילא אינה מובנת לציבור המשקיעים", כותב לוי במחקר. לעומת זאת בתחום העיתונות הכלכלית, חברות הביומד שנבחנו במחקר זכו כל אחת רק לשש כתבות בחודש, לעומת 17 כתבות לחברות היתר והבלו-טק.

"שוק הביומד פועל בצורה דרמטית עדרית", אומר לוי, "כשיש הודעה חיובית כולם קונים, ובשלילית מוכרים. השאלה היא אם המשקיעים הגדולים לפחות מעסיקים אנשים שיכולים לשפוך אור על המידע. התשובה היא בדרך כלל לא. זה חבל כי דווקא ביומד הוא תחום שהמידע בו מסודר, עם שלבים מובנים שמאפשרים לגדר סיכון".

הפתרון לחוסר היעילות בשוק, אומרים בביו אסוסיאטס, הוא ליצור מחקר מקצועי ולחנך את השוק כיצד לקרוא את ההודעות. בכך החברה "מדברת מהפוזיציה", שכן היא נבחרה על ידי הבורסה לבצע אנליזות של חברות הביומד כדי לעודד את ההשקעות בשוק ולהגיע למצב של שוק משוכלל יותר.

בימים אלה פועלת ביו אסוסיאטס לגיבוש הכללים לביצוע עבודות האנליזה המסובסדות עם הבורסה ורשות ני"ע. בינתיים ידוע שכל חברה שתשתתף בפרויקט תתחייב לתשלום למשך שנתיים. באשר לניגוד האינטרסים הגלום בכך שהחברות ממנות את הדוחות, אומר לוי כי "הבורסה היא מתווכת. אנחנו גוף עצמאי - אין לנו חיתום, ברוקראז' או כוונות לפתוח כאלו בעתיד".

הצעות נוספות של החברה לשכלול השוק הן קביעת תנאי סף כגון השכלה פורמלית בתחומי מדעי החיים ומימון לאנליסטים בתחום; קביעת רף אחיד להודעה מהותית (עניין שרשות ני"ע כבר החלה לעסוק בו); פרסום עלון למשקיע; רף כניסה פיננסי לבורסה; ופיקוח על החיתום למניעת מחירים מנופחים.

מניות הביומד
 מניות הביומד