החוק שמנבא אם תרופה לסרטן תצליח בניסוי שלב שלישי

בבורסה בת"א נסחרות כמה חברות בעלות מוצרים בתחום הסרטן - ביוקנסל, XTL וכן פייט ■ הן עדיין לא הגיעו לשלב המתקדם של הניסויים, אך כשזה יקרה, הן אמורות להישמע לחוק

הכישלון שנחלה בשבוע שעבר חברת קריקס בניסוי בתרופת הפריפוסין לתחום הסרטן דרדר את שווי החברה ב-60% ביום ההודעה. היום היא נסחרת לפי שווי שוק של 117 מיליון דולר, בעיקר על בסיס הנכס היחיד שנותר לה, מוצר ה-zenerex לטיפול בחולי כליות.

אדם פורשטיין מאתר The Street פרסם השבוע כתבה ובה כתב כי היה ברור שקריקס תיכשל. הסיבה לטעמו היא שהחברה נסחרה בחודשים האחרונים לפי שווי שוק נמוך מדי, סביב 300 מיליון דולר.

פורשטיין טען, עוד לפני שהגיעו החדשות מקריקס, כי לא ייתכן שחברה עם תרופה מוצלחת לסרטן בשלב III תיסחר בשווי כזה. הוא אף הראה נתונים לפיהם כל אחת ואחת מן החברות בתחום הסרטן שנסחרו בנאסד"ק בפחות מ-300 מיליון דולר ארבעה חודשים לפני פרסום תוצאות שלב III - נכשלה בניסוי. לעומת זאת, חברות בתחום הסרטן שנסחרו במעל מיליארד דולר לקראת פרסום תוצאות שלב III, הצליחו בניסוי ב-80% מהמקרים.

כשהמשקיעים לא מעוניינים

האם זה אומר שהשוק מבין ביומד? כן ולא. לדברי פורשטיין, תרופות טובות נגד סרטן הן מצרך מבוקש מאוד, ולכן קשה לחברה כזו "לחמוק" מחתימת הסכם עם חברת תרופות גדולה או עם אחד המשקיעים הגדולים של התחום (למשל פיליפ פרוסט).

אם לחברה כזו אין הסכם או משקיע משמעותי שנושא אותה על גבו, כנראה שאלה בחנו את המוצר ודחו אותו על בסיס היכרות מעמיקה עם המדע ותוצאות הניסויים. היעדר גושפנקא חיצונית למוצר מתבטא בשווי השוק של החברה, ולכן שווי השוק יכול לנבא את הצלחת הניסוי.

זה הבסיס לנבואה של פורשטיין לגבי כישלון לקריקס. הפעם הוא צדק, אך השאלה היותר מעניינת היא אם הוא יוכל לנבא זאת לגבי כל מקרה דומה בעתיד. בכל מקרה, התזה שהוא שוטח נשמעת הגיונית.

בבורסה בתל אביב נסחרות כמה חברות בעלות מוצרים בתחום הסרטן - ביוקנסל, XTL וכן פייט. ישנן חברות נוספות לא מתחום הסרטן שפונות לשווקים מעניינים. אלה עדיין לא הגיעו לשלב המתקדם של הניסויים, אך כשזה יקרה, הן אמורות להישמע לחוק - אם חברות התרופות והמשקיעים הגדולים יותירו אותן עצמאיות גם בשלב III, כנראה יש לכך משמעות לא חיובית.

מה שבטוח מהחוק של פורשטיין הוא שכדי לקבל שקיפות לגבי חברות הביומד, דרוש שוק משוכלל. לכן על החברות הישראליות להיחשף בשלבים מוקדמים גם לבורסות בינלאומיות.