לידר: צפויות העלאות מסים השנה על דלק, סיגריות ואלכוהול

לידר שוקי הון: "בסך-הכול לא סביר להוריד את המס על הדלק, יותר הגיוני לסבסד את התחבורה הציבורית. אובדן ההכנסות נאמד בכ-500 מיליון שקל במונחים שנתיים"

כלכלני לידר שוקי הון מעריכים היום (א') בסקירתם השבועית כי צפויות העלאות מסים באמצע השנה, עקב הקפאון בהכנסות המדינה, לעומת הגידול המואץ בהוצאות הממשלה.

"מתחילת השנה מסתמן גידול בהוצאות של משרדי הממשלה בשיעור משוקלל של כ-8.9% (לעומת אשתקד), כאשר ההוצאות של המשרדים החברתיים עלו ב-9.7%, ביטחון 8.1% ומשרדים כלכליים (סעיף קטן יחסית) ב-42%", מציינים בלידר.

לעומת הגידול הזה בהוצאות, מציינים לידר בסקירה כי הכנסות המדינה נמצאות בקיפאון: "המסים העקיפים ירדו ב-1.4% ברבעון א' וירדו ב-8% בחודש מרץ (לעומת אותה תקופה אשתקד). העלייה בחודש ינואר במס הכנסה בשל העלאת שיעורי המס מחודש ינואר הייתה זמנית וחד פעמית. כבר עתה, משרד האוצר מדווח על פיגור בתחזית הגבייה השנתית המעודכנת של כ-1.7 מיליארד שקל. תחזית זו אומדת את ההכנסות ממסים ב-221 מיליארד שקל השנה (והגירעון בכ-3.3% תוצר). במילים אחרות, בקצב הנוכחי השנה צפוי תת ביצוע בהכנסות ממסים של כ-8-10 מיליארד שקל לפחות וגירעון קרוב ל-4% תוצר".

בחודשים מאי-יוני, מציינים בלידר, הממשלה תצטרך להחליט על צעדים כדי להגביל את הגירעון: קיצוצי תקציב והעלאת מסים.

"הממשלה הנוכחית תתקשה לקצץ בהוצאות 'השמנות': חינוך, קצבאות וביטחון. בוודאי שנה לפני הבחירות. הפיתרון הקל יותר יהיה להעלות מסים. מסי הכנסה כבר הועלו בשנת 2012 (מס הכנסה, מס חברות, מס דיבידנדים, מס רווח הון) ויהיה קשה להמשיך להכביד יותר בתחום זה. נותרה אופציה של העלאת מסים עקיפים: דלק, סיגריות, אלכוהול, ולערכתנו גם מע"מ. העלאת מע"מ צפויה להיתקל בהתנגדות ולכן הדגש צפוי להיות על מוצרים ספציפיים ואולי מע"מ דיפרנציאלי. האוצר לא יחכה ל-1.1.13 כדי להעלות מסים עקיפים, אלא ישאף 'להרוויח' תוספת גבייה גם בשנת 2012".

לידר מודאגים מהחלטת הממשלה להוריד שוב את המיסוי על דלקים. "נדמה שההחלטה התקבלה תחת לחץ ציבורי מסוים ובמטרה למנוע מחאה חברתית מחודשת. בסך-הכול לא סביר להוריד את המס על הדלק, יותר הגיוני לסבסד את התחבורה הציבורית. אובדן ההכנסות נאמד בכ-0.5 מיליארד שקל במונחים שנתיים, בתקופה שהדרישות התקציביות מתרבות וקיימת חולשה בהכנסות ממסים".

ההשלכות של העניין, לטענם, היא שידור של מסר שלילי על ידי הממשלה במבט על הגרעון. "לאור הלחץ החברתי המתגבר, קשה לצפות לקיצוצי תקציב של ממש במסגרת התקציב של שנה הבאה. בנוסף, איומי טילים והסלמה מול איראן יקשו על קיצוץ בביטחון".

"המסקנה: צפויה עלייה בנטל המס, גם מסים ישירים (מס חברות ומס הכנסה, אולי מס ייסף), אך לא יהיה מנוס מהעלאת מיסי צריכה כולל מע"מ (אולי סוף סוף האוצר יסכים למע"מ דיפרנציאלי, מופחת על מוצרי מזון). בסופו של דבר נראה שההנחה שלנו שצפויה השפעת אינפלציה של כ-0.3% (לפחות) נראית סבירה בשלב זה".