בנק ישראל: "למשרד האוצר יחסרו 47 מיליארד שקל בשנה הבאה; אין מנוס מהעלאת מסים"

בנק ישראל מודאג מגל הוצאות הצפוי ב-2013: כ-5 מיליארד שקל לביטחון, 4.8 מיליארד שקל בגין המלצות ועדת טרכטנברג, תוספות שכר לעובדי מדינה ועוד ■ בחדרי חדרים, בבנק ישראל החלו להמליץ לאוצר להעלות מסים

הגירעון הממשלתי צפוי להגיע ב-2013 ל-5% תוצר, שהם כ-47 מיליארד שקל, לעומת יעד גירעון של 1.5% בלבד (כ-14 מיליארד שקל). כך מעריכים כלכלני בנק ישראל. הנתונים המעודכנים והמדאיגים הם פרי תוצר של ניתוח מעודכן שהכין עדי ברנדר, מבכירי הכלכלנים בבנק ישראל, שעוסק זה שנים בניתוח המגזר הציבורי. הניתוח מבוסס גם על נתונים חסויים של האוצר. עוד עולה, כי בקצב צמיחה שנתי של כ-2.5%, הגירעון ב-2014 יהיה אף גבוה יותר, ויטפס ל-5.5% תוצר.

בבנק ישראל מסבירים, כי חלק מהגירעון הצפוי ב-2013 נובע מ-4.8 מיליארד שקל תוספת תקציב בגין המלצות ועדת טרכטנברג, ועוד 5 מיליארד שקל תוספת לתקציב הביטחון - תוספת שצפויה להתקבל בקרוב - וגם מהתחייבויות בתחום השכר, שעליהן הסכימה הממשלה (רופאים, מתמחים, מורים, שכר מינימום, עובדי קבלן). מדובר בתוספת של 9.8 מיליארד שקל מעבר למגבלת ההוצאה הקיימת.

יתרה מזו, ב-2014 צפויות התוספות בגין מסקנות טרכטנברג לטפס ל-6.1 מיליארד שקל, ו-5.5 מיליארד שקל בגין ביטחון ושכר (תוספת של 11.6 מיליארד שקל מעבר למגבלת ההוצאה). בבנק ישראל מדגישים, כי תוספות אלו צפויות להתמתן עקב עדכון אינפלציה, שצפוי להעלות את המגבלה בכ-2.8-3 מיליארד שקל נוספים.

בחדרי חדרים

כתוצאה מכך, בבנק ישראל כבר לא מסתירים את הערכתם כי לא יהיה מנוס - לצד קיצוצים עמוקים בהוצאה - מהעלאת מסים; בחדרי חדרים, החלו להמליץ על כך. נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, סירב לפני שבוע להצהיר בפומבי באילו מסים היה מעדיף לראות את ההעלאה. "אני לא מרגיש בנוח לנהל את הדיון הזה כאן וכרגע", השיב לשאלת "גלובס".

במשרד האוצר מסכימים כי כבר השנה, הגירעון יחרוג משמעותית מהיעד ויעמוד על כ-3.5% תמ''ג, שהם כ-32.2 מיליארד שקל, במקום יעד של 18.4 מיליארד שקל. עם זאת, לא מסכימים באוצר עם ההערכה של בנק ישראל, שלפיה כבר עתה ישנה פריצה תקציבית, ומנסים למנוע, או לפחות לדחות, הכרעות בעניין העלאות מסים.

ביומיים האחרונים התייחסו שלושה מקרו-כלכלנים בכירים בשוק ההון לסוגיית הגירעון התופח, ושלושתם סברו כי לא יהיה מנוס מהעלאת מסים, לרבות המע''מ, בשנה הנוכחית. מדובר בד''ר מיכאל שראל, מקרו-כלכלן ראשי בהראל, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר; יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, לשעבר רכז מקרו באגף התקציבים; ורון אייכל, כלכלן ראשי במיטב.

הגירעון בישראל
 הגירעון בישראל