האם הבנק המרכזי האירופי יחזור לרכוש אג"ח ממשלתיות?

סקר בקרב אנליסטים באירופה מצביע על כך שה-ECB יחדול מתוכנית ההלוואות שלו, לאחר שנראה כי הדבר לא עזר לבנקים וכי למדינות הבעייתיות עדיין קשה לגייס הון בשוקי החוב

הבנק המרכזי האירופי יתחיל שוב לרכוש אג"ח ממשלתיות ולא יציע לבנקים ביבשת סבב נוסף של הלוואות לשלוש שנים כפי שעשה לאחרונה, ככל שיחריף משבר החוב באירופה. כך עולה מסקר שבוצע השבוע ושהתפרסם בסוכונות "בלומברג".

17 מתוך 22 האנליסטים שנסקרו צופים כי הבנק המרכזי האירופי יאלץ לשוב לתוכנית SMP שלו. רק אנליסט אחד העריך כי יתבצע סבב נוסף של הלוואות (LTRO). 9 אנליסטים העריכו כי הבנק ישקול סבב נוסף של הלוואות לטווח קצר יותר של שנה או שנתיים.

"המתחים בשווקים יאלצו בסופו של דבר את ה-ECB להתחיל את תוכנית רכישות האג"ח, אולם לא בטווח המיידי", אמר קן ווטרט, אנליסט ראשי של גוש האירו ב-BNP פריבאס. הוא ציין כי יהיה קשה להשיג לכך רוב במועצת הבנק. תוכנית הרכישות הייתה מוקד למתיחות בקרב מועצת הבנק, כאשר בעיקר החברים הגרמנים במועצה טענו כי הדבר מטשטש את הגבול בין מדיניות מוניטרית ופיסקלית.

בתקופה האחרונה יצא הבנק המרכזי בשתי תוכניות הלוואה לשלוש שנים בריבית נמוכה לבנקים ביבשת (LTRO), במסגרתן נלקחו הלוואות של כטריליון אירו. אולם כעת, לאחר ששוקי החוב נרגעו מעט, התשואות על אג"ח ספרד ואיטליה עולות ומדאיגות את השווקים באשר ליכולת של המדינות לגייס הון. עקב כך, אנליסטים רבים לא משוכנעים שזו הדרך הנכונה לטפל במשבר.

"יש עדויות מצטברות לכך שה-LTRO הרסני לבנקים ואינו עובד", אמר ג'יימס ניקסון, אנליסט בכיר בסוסייטה ז'נרל וחבר לשעבר בבנק המרכזי. "אני חושב שלא תהיה תוכנית נוספת כזו".

אם כן, ישנה מגמה כעת לחזור לתוכנית הקודמת, של רכישות אג"ח ממשלתיות. מאז החלה התוכנית הזו, במאי 2010, הבנק המרכזי הוציא 214 מיליארד אירו על אג"ח של יוון, אירלנד, פורטוגל, איטליה וספרד.