לידר שוקי הון: הגרעון תופח, לא יהיה מנוס מהעלאת מסים

כנראה שספרד תצטרך לקבל סיוע מקרן הסיוע האירופית ■ באופק, הבעיה האמיתית נמצאת במגרש הצרפתי לקראת הבחירות בסוף החודש

"החשש מטיפול לקוי בגירעון התופח בישראל מתחיל לתפוס תאוצה, גם לאור אזהרות של בנק ישראל וגם של קרן המטבע. כבר עתה הממשלה מנהלת מדיניות פיסקאלית מרחיבה כאשר ברבעון א' ההוצאות של המשרדים עלו ב- 8.9% לעומת אותה תקופה אשתקד, זאת מול חולשה בהכנסות ממסים. באופק המחאה החברתית מאיימת להתפרץ שוב, תופעה אשר תקשה על התאמות תקציביות. ברור שלא יהיה מנוס מהעלאת מסים". כך כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

היום יתפרסם מדד חודש מארס שלדעת קונצנזוס הכלכלנים צפוי לעלות בכ-0.3%-0.4%. כלכלני לידר צופי עלייה של כ-0.2% בלבד. "תחזית האינפלציה שלנו נמצאת בגבול העליון של היעד, זאת בשל עלייה במחירי החשמל (גם באפריל 2012 וגם בינואר 2013 ), עלייה במחירי הסחורות בעולם (בעיקר במחצית השנייה של השנה), עלייה מתונה במחירי הדיור בשיעור של 4.3% וציפייה להעלאות מסים במטרה לרסן את הגירעון בשנת 2013".

חשש לגידול בגירעון לא יטיב עם שוק האג"ח. "במידה והתשואה בשחר 0122 תרד לכיוון 4.5% מומלץ להקטין מח"מים, זאת לאור ההשפעה השלילית מכיוון תקציב המדינה (צפוי גידול בהיקף ההנפקות במחצית השנייה של השנה), ציפייה לשיפור בצמיחה הגלובלית במחצית השנייה של השנה ואפשרות להעלאת ריבית בישראל בסוף השנה".

בנוגע למדיניות המוניטארית מעריכים בלידר שוקי הון כי קיים סיכוי קטן בלבד להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים.

על המצב באירופה אומרים בלידר כי כנראה שספרד תצטרך לקבל סיוע מקרן הסיוע האירופית. באופק, הבעיה האמיתית נמצאת במגרש הצרפתי לקראת הבחירות בסוף החודש. אי הוודאות החוזרת לגבי הטיפול במשבר החוב באירופה עשויה להימשך עוד חודש לפחות.