המקובלים על הכוונת רשות המסים: ה"באבא ברוך" חשוד בהעלמות מס של מיליוני דולרים

רשות המסים חושדת, כי ברוך אבוחצירא הסתיר נכסים, בהם: חשבון בנק בצרפת, מכוניות ופוליסות ביטוח

רבי ברוך אבוחצירא, המכונה ה"באבא ברוך", נחקר ברשות המסים בחשד להעלמות מס בסך מיליוני דולרים בגין הכנסות מנכסים שבבעלותו בישראל ובחו"ל. בין היתר, בחשבון בנק בצרפת ובנדל"ן בישראל. כן נודע, כי מדובר בחשד להסתרת נכסים גם לאחר שנדרש הרב לדווח על כל נכסיו.

המידע נחשף הבוקר (ג') לראשונה בתחקיר של יואב יצחק, באתר News1.

רבי אבוחצירא (71), אחד המקובלים הגדולים והמוכרים בישראל, הוא בנו של המקובל רבי ישראל אבוחצירא, ז"ל, המכונה "הבאבא סאלי", ומי שירש את הנהגת מרבית חסידי אביו בנתיבות לאחר מות אביו.

במסגרת החקירה נדרש ה"באבא ברוך" למסור את גרסתו באשר לנכסים אשר לטענת רשות המסים לא דווחו במסגרת הצהרת הון שהגיש לפי דרישת הרשות.

בין הנכסים שנטען כי לא דווח עליהם: חשבון בנק בצרפת, שהופקדו בו מיליוני דולרים כתרומות; דירת מגורים שנרכשה בשנת 2005; כלי רכב בשווי של כ-200 אלף שקל שרכישתו מומנה על-ידי הרב ופוליסות ביטוח וחסכונות בחברות כלל ביטוח, הפניקס ומנורה.

בראשית השבוע נחשף, כי אחיינו של ה"באבא ברוך", הרב יקותיאל אבוחצירא מאשדוד, נדרש לשלם 9.5 מיליון שקל לרשות המסים, בגין חוב מס שלטענת הרשות לא שילם במשך כ-6 שנים.

לפני חודשים מספר הוציאה הרשות לרב יקותיאל אבוחצירא שומות מס על-פי מיטב השפיטה, שבמסגרתן נדרש הרב לשלם מסים בגין השנים 2009-2003. מאז מתנהל משא-ומתן אינטנסיבי בין נציגי הרשות לבא-כוחו של הרב, עו"ד אודי ברזלי, לביטול החוב או לפחות להפחתתו.

אחד מאחיו של הרב יקותיאל אבוחצירא, אלעזר אבחוצירא, נרצח ביולי 2011 בדקירות בישיבה שניהל בבאר-שבע. אח נוסף, מקובל ידוע אף הוא, רבי דוד אבוחצירא, מתגורר בנהריה. השלושה הם נכדיו של המקובל המנוח ה"באבא סאלי", ואחייניו של ה"באבא ברוך".

זו אינה הפעם הראשונה שבני משפחת אבוחצירא, משפחת רבנים ידועה בציבור החרדי ובציבור המזרחי, נחקרים ברשות המסים. ב-2005 הושג הסדר עם חצרו של הרב אלעזר אבוחצירא המנוח, שכונה "הקדוש מבאר-שבע", שנחשד אז בהעלמת מס. אבו-חצירא נדרש לשלם 100 מיליון שקל מכספי התרומות שקיבל מחסידיו, ובסופו של דבר הסכים, למרות סגירת התיק, לשלם 20 מיליון שקל למוסדות התנדבותיים.

בעקבות הסדר זה, הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לגבות מיסים מרבנים, המספקים שירותי דת, ברכות, קמיעות ועריכת טקסים שונים.

עוד קודם לכך, באוקטובר 2003 הודיעו חוקרי מס הכנסה כי הם מתכוונים לפעול לגביית מסים מהכנסותיהם של מקובלים ורבנים המעניקים ברכות וקמעות.

כעת נראה שרשות המסים עולה מדרגה, ומעבר למיסוי שירותי הייעוץ ומתן הקמעות בודקת גם את נכסיהם, כספי התרומות שקיבלו, וכספים נוספים המועברים אל הרבנים המקובלים.