הסטארט-אפ Netotiate מאפשר לצרכנים להתמקח בלי בושה

הסטארט-אפ Netotiate מאפשר ללקוח להציע את המחיר שלו למוצר המבוקש, ולחנויות לבחור אם להיענות להצעה

עולם המסחר המקוון הפך להיות ברירת מחדל עבור הרבה מאוד גולשים. חלקם משתמש באתרי השוואות מחירים כדי להתמקח עם המוכרים בחנויות על המחיר, וחלקם פשוט עושה את סקר השוק באינטרנט וגם מבצע שם את הרכישה. מודלים שונים מאפשרים לרכוש מוצרים ברשת - אם באמצעות רכישה רגילה, מכרז או רכישה קבוצתית (דרך אתרים ייעודים או אתרי קופונים).

הבעיה היא שרכישה רגילה לרוב יקרה יותר, בעוד שבמכרז הרוכש נאלץ להתחרות מול רוכשים אחרים על ההצעה הטובה ביותר. גם במקרה של רכישה קבוצתית יש מידה של בעייתיות, לאור העובדה כי השלמת העסקה תלויה באחרים.

הסטארט-אפ Netotiate מנסה להציע דרך אחרת לרכוש מוצרים באמצעות פלטפורמה ליצירת מו"מ בין צרכנים למוכרים בדמות חנויות ורשתות בארה"ב (בעיקר אלה שמוכרים דרך האינטרנט).

"זו הפעם הראשונה שבה צרכן יכול לרכוש מוצר במחיר משתלם בלי להתחרות עם אחרים כמו במקרה של מכרז או להיעזר בחברים כמו במקרה של קנייה קבוצתית", מסביר אמיר פרחי, מנכ"ל החברה ומייסד-שותף לצידה של קרן צימרמן. פרחי פועל כבר 16 שנה בתחום היזמות ובעיקר בתחום מערכות המידע, כשצימרמן מגיעה ישירות מתחום השוואות המחירים לאחר שעבדה בחברות כמו Shopping.com הישראלית שנמכרה לאיביי וחברת הוטבר.

הצעה אנונימית

הרעיון של Netotiate הוא לתת את הכוח לצרכן, כדי שהוא זה שיקבע את המחיר הסופי. פרחי מסביר כי אחרי שהצרכן ערך השוואת מחירים והגיע למוצר המסוים שהוא מעוניין בו, הוא יכול להשתמש באתר של Netotiate כדי לבחור חנות מסוימת ולהציע את המחיר שהוא מוכן לשלם, לפיו טווח מחירים של המוצר מבין החנויות המציעות אותו למכירה. ההצעה, אומר פרחי, אנונימית אבל מחייבת את הרוכש לרכוש את המוצר במידה שהחנות תסכים למחיר שהוא רצה. מבחינת החנות, לאחר קבלת הצעת המחיר יש לה עד 48 שעות להשיב להצעה כשעומדות בפניה שלוש אופציות: להסכים, לסרב או להציע הצעות חלופיות. "אם מקרר עולה 7,000 שקל וההצעה שלך לחנות היא 6,000 שקל אז היא יכולה, למשל, למכור לך אותו ב-6,500 שקל אבל להציע בתמורה הובלה חינם או 500 שקל לרכישת מוצרים למטבח", מסביר פרחי.

כרגע הפלטפורמה של Netotiate זמינה רק דרך האתר של החברה, אך הכוונה היא להטמיע את הכפתור הייעודי של השירות באתרי החנויות עצמן ובאתרים להשוואת מחירים. בימים אלה מנהלת החברה מו"מ עם אתר השוואות המחירים האמריקני Shopzilla לשילוב הכפתור של Netotiate באתר. בינתיים כבר עובדת החברה הישראלית עם מספר חנויות בארה"ב, בהן Adorama, Beach camera ו-The nerds.

פלטפורמת המסחר מיועדת בעיקר לקהל האמריקני, שכמו זה הישראלי אוהב דילים אך בשונה ממנו לא אוהב להתמקח על מחיר. "זה פשוט לא נעים להם. על מחירי מכוניות הם מתמקחים קצת אבל בשאר הם לא מבקשים הנחה. כאן מגיעה Netotiate ומאפשרת להם יכולת התמקחות אבל בלי אי הנעימות שיכולה לעלות ממיקוח ישיר. הצרכן הוא אנונימי עד שהעסקה נסגרת", אומר פרחי.

אמנם האנונימיות נשמרת, אך כל צרכן מקבל ציון כלקוח שנחשף לחנויות עצמן. ציון זה עלול להיפגע, למשל, אם אותו צרכן נותן הצעות מחיר אך בסוף לא עומד בהן ולא רוכש את המוצרים. "כך החנות תדע שיש לה עסק עם לקוח שהוא לא רציני", מסביר פרחי.