מהפך? היום מתקיים הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת

פרשנים במדינה מעריכים כי מוקד הבחירות יהיה מצבה הכלכלי הקשה של צרפת ■ הנשיא המכהן סרקוזי ומועמד הסוציאליסטים פרנסואה הולנד צפויים לזכות ברוב הקולות ולהתמודד ראש בראש בסיבוב הבחירות השני שיתקיים בתחילת חודש מאי

הבוקר ייצאו אזרחי צרפת להצביע בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות. הסקרים צופים כי הנשיא המכהן סרקוזי והמועמד הסוציאליסטי הולנד יזכו ביתרון גדול על פני שמונת המועמדים האחרים, ויתמודדו זה מול זה בסיבוב הבחירות השני שייערך בתחילת מאי.

פרשנים בצרפת טוענים כי הגורם המכריע בבחירות יהיה המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה המדינה. העלייה במספר המובטלים, הירידה בדירוג האשראי של צרפת וכן סגנונו הראוותני של סרקוזי עשויים להפוך אותו לנשיא הראשון שלא נבחר מחדש לתפקיד מזה יותר מ-30 שנה.

יריבו מטעם המפלגה הסוציאליסטית - פרנסואה הולנד, בן 57 - מבטיח להעלות את המיסוי על העשירים במקום לערוך קיצוצים נרחבים בהוצאות, כפי שמציע סרקוזי. בין היתר מעוניין הולנד להטיל מס בשיעור של 75% על המשתכרים מיליון אירו ויותר. אם ינצח יהפוך לנשיא הראשון מטעם השמאל מאז כהונתו של פרנסואה מיטראן, שעלה לשלטון בשנת 1981 והפסיד בשנת 1995 לז'אק שיראק.

סרקוזי, גם הוא בן 57, מנסה לשווק את עצמו כמועמד בטוח יותר עבור העם הצרפתי בתקופה של חוסר יציבות כלכלית קיצונית, אך רבים מהפועלים ומהצעירים שהצביעו לו ב-2007 נוטשים אותו כעת, שעה ששיעור האבטלה במדינה הוא הגבוה ביותר מזה 12 שנים. כמו כן, אזרחים רבים מביעים סלידה מיחסיו הקרובים של סרקוזי עם אנשי עסקים עשירים בצרפת.

הסקרים במדינה חוזים יתרון קל להולנד בסיבוב הראשון, עם 28% תמיכה מול 27% לסרקוזי. למקום השלישי צפויה להגיע מועמדת הימין הקיצוני מארי לה פן, שמעוניינת לרסן את ההגירה לצרפת ולהוציא את המדינה מגוש האירו, עם 16%. בסיבוב הבחירות השני צופים הסקרים יתרון של כ-10% להולנד.

הקלפיות ייפתחו בשעה שמונה בבוקר (שעון צרפת) וייסגרו בשעה שש בערב, מלבד בערים הגדולות - שם תימשך ההצבעה עד השעה שמונה בערב. שני המנצחים בסיבוב הראשון יתחרו זה מול זה בסיבוב השני שייערך ב-6 במאי.