יוסי מימן קיבל שכר של כ-5.2 מיליון דולר באמפל בשנתיים

בשנה בה הפסידה חברת ההשקעות 95 מיליון דולר וזכתה להערת "עסק חי", בכירי אמפל גרפו 15 מיליון שקל ב-2011 ■ אירית אילוז, סמנכ"לית הסכפים של החברה, קיבלה בשנה שעברה כ-1.1 מיליון דולר

הקטסטרופה העסקית בחברת ההשקעות אמפל לא הרתיעה את ראשי החברה מלהמשיך ולחלוב אותה עם שכר מנופח. זאת בשעה שהם מתדיינים על הסדר חוב בה מול מחזיקי האג"ח, להם חייבת אמפל 870 מיליון שקל.

בסך הכל גרפו בשנה החולפת שלושה בכירים בחברה שכר מצרפי של 4.1 מיליון דולר (כ-15 מיליון שקל). בעל השליטה באמפל, יוסי מימן, המשמש כיו"ר, נשיא ומנכ"ל אמפל, זכה לשכר של 1.8 מיליון דולר (6.8 מיליון שקל), סמנכ"לית הכספים אירית אילוז זכתה ל-1.1 מיליון דולר (4.1 מיליון שקל), ואילו ארז מלצר, סגן נשיא אמפל ומנכ"ל החברה הבת גדות מכליות, קיבל 1.2 מיליון דולר (4.5 מיליון שקל).

מאז רכש את השליטה באמפל, לפני כעשור, זכה מימן לשכר מצטבר של 14.4 מיליון דולר (כ-54 מיליון שקל), ואילו אילוז זכתה לתגמולים בסכום מצטבר של 10.1 מיליון דולר (כ-38 מיליון שקל). בעוד שכרם של השניים נשחק בשנה החולפת, הרי ששכרו של מלצר, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל, דווקא עלה והוא כולל בונוס של 510 אלף דולר (למרות שחברת מעלות S&P הפחיתה אשתקד את דירוג האג"ח של גדות ל-BBB מינוס).

האג"ח בתשואה של 160%

אג"ח אמפל נסחרות בתשואת זבל של עד 160%. החברה מחזיקה ב-12.5% מיבואנית הגז המצרית EMG ושולטת בחברת גדות מיכליות. EMG היא זו שהקימה את צינור הגז מאל-עריש שבסיני לאשקלון, אך מאז ההפיכה אשתקד במצרים אספקת הגז הופסקה פעמים רבות. לאחרונה הופסקה הזרמת הגז (ומאז לא חודשה) ב-5 במארס. מימן, שנמנה עם יזמי הפרויקט, מכר בשנים 2005-2007 את מניות המיזם לאמפל ולגופים מוסדיים בישראל, תמורת סך כולל של 350 מיליון דולר (כ-1.3 מיליארד שקל).

לאמפל אין כיום יתרות נזילות המספיקות לתשלום חובותיה, ובהתאם לכך צורפה הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים לשנת 2011. החברה סיימה את השנה החולפת בהפסד של 95.3 מיליון דולר.

בתחילת החודש הסכימה נציגות סדרת האג"ח הגדולה באמפל, סדרה ב', למתווה הסדר חוב בחברה, שבמסגרתו תקבל אמפל דחייה של שנתיים בתשלומי הקרן (בהם היא אינה עומדת כיום). לפי מתווה זה יקבלו מחזיקי האג"ח תוספת ריבית וכן אופציות ל-23% ממניות החברה.

בעל השליטה, מימן, יתרום להסדר 6 מיליון דולר במזומן או בשווה מזומן, וכן יוותר על שכרו. למחזיקי האג"ח תינתן גם הזכות לדרוש ממימן להוציא את אמפל מפרויקט אתנול בקולומביה, ולהחזיר לקופתה את ההשקעה בו בסך 22.5 מיליון דולר.

עו"ד עופר שפירא, המייצג את סדרות א' וג' בהסדר החוב בחברה, מסר: "אחת מנקודות המחלוקת שבין נציגות סדרות א' ו-ג' לבין אמפל היא עמידתם של מחזיקי אגרות החוב בסדרות א' ו-ג' על כך שיוגבלו באופן משמעותי יותר המשיכות של מימן והחברות שבשליטתו מאמפל ובכל מקרה שבעלי המניות, ובראשם יוסי מימן, יממנו בעצמם את ההוצאות העצומות של חברה זו בתקופת ההסדר. לצערנו טרם הושג הסכם עם החברה ועם מימן אפילו בעניין זה".

הגז לא זורם
 הגז לא זורם