XtremIO במו"מ למכירה לפי 400-450 מיליון ד'

כמה ענקיות אחסון ניהלו בחודשים האחרונים מו"מ אגרסיבי על רכישת החברה הישראלית, ולפי הערכות EMC עומדת לקראת רכישתה ■ מדובר בעסקה מוצלחת ל-XtremIO, שאין לה עדיין מוצר והושקעו בה כ-25 מיליון דולר בלבד

בחודשים האחרונים ביקרו בישראל כמה מנציגיה הבכירים של תעשיית האחסון העולמית: ראשון המבקרים היה ג'ו טוצ'י, מנכ"ל EMC, החברה הגדולה בתחום, שהגיע לישראל עוד בדצמבר. אבל אחריו הגיעו עוד שני בכירים לפחות בחברה: סטיבן הרוד, מי שנחשב מספר 2 בחברה הבת VMware, וסמנכ"ל הכספים, דיוויד גולדן. גם מקרב המתחרה נט-אפ הגיעו לכאן נציגים מכובדים, וביניהם האחראי על הפיתוח העסקי ועל עסקאות המיזוגים והרכישות בחברה, וכן מנכ"ל הפעילות באזור המזה"ת ואירופה.

הביקורים הללו לא היו לחינם. שתי ענקיות האחסון, ולצדן גם חברות אחרות הפעילות בשוק החומרה, כך נודע ל"גלובס", ניהלו בחודשים האחרונים מו"מ אגרסיבי לרכישת הסטארט-אפ הישראלי XtremIO, חברה המפתחת מערכות אחסון המבוססות על טכנולוגיית זיכרון מסוג Flash. לפי הערכות, EMC נמצאת בישורת האחרונה לקראת רכישת החברה בסכום של 400-450 מיליון דולר. מ-XtremIO ומ-EMC לא נמסרה תגובה לידיעה.

XtremIO הוקמה בידי קבוצה של ותיקי ההיי-טק הישראלי, ובהם אריה מרגי, ממייסדי אם-סיסטמס, שוקי ברוק, ירון שגב ואהוד רוקח, בכיר לשעבר באורכית ומנכ"ל קוריג'נט, שמכהן כמנכ"ל החברה. אם העיסקה המתרקמת אכן תצא לפועל, מדובר בהצלחה חריגה מבחינת הון סיכון: ב-XtremIO, שהוקמה ב-2009, הושקעו כ-25 מיליון דולר בשני סבבי גיוס. בידי המייסדים והעובדים יישאר לא מעט כסף.

ככל הידוע, כל סבבי הגיוס שהתבצעו בחברה כללו קרנות, אם כי ייתכן שאחת מחברות האחסון הגדולות השתתפה בגיוס כמשקיעה אסטרטגית. שתי המשקיעות הבולטות בחברה - JVP וגיזה - מחזיקות, על פי הערכות, 20%-30% מהחברה כל אחת, כלומר, הן יקבלו החזר על ההשקעה בהיקף של 100-150 מיליון דולר. מלבדן, השקיעו בחברה גם הקרנות בטרי ולייטספיד. סבב הגיוס האחרון התבצע בסוף 2011, כך שייתכן שבקופת החברה ישנם עדיין כמה מיליוני דולרים.

החברה עדיין לא נכנסה לשלב המכירות, ולפי האתר שלה היא מבצעת כרגע ניסויים עם לקוחות ושותפים פוטנציאליים. המערכת עצמה אינה זמינה עדיין ותושלם רק בהמשך השנה. המו"מ לרכישתה הוא חריג מבחינת הסכומים, אך הוא מתאים להתרחשויות בתחום הזיכרונות, ולמעשה הוא מזכיר עיסקה אחרת בתחום האחסון שנעשתה לפני כמה שנים בישראל: ב-2008 נרכשה XIV הישראלית בידי IBM תמורת כ-300 מיליון דולר. גם אז היה מדובר בחברה שהייתה עדיין ללא מוצר מוכן, וללא מכירות.

אם העיסקה אכן תבוצע, תהיה זו הרכישה השישית של EMC בישראל, אלא שהפעם מדובר בסדר גודל אחר לגמרי של סכומים. לחברה יש פעילות מקומית נרחבת עם מרכז פיתוח שמעסיק 700-800 עובדים (כולל המרכז המקומי של החברה הבת VMware). ענקית האחסון נסחרת כיום לפי 57 מיליארד דולר ועתידה לסיים את השנה במכירות של כ-22 מיליארד דולר.

תחום עם פרמיות גבוהות במיוחד

המוטיבציה שעומדת מאחורי העיסקה קשורה בשינוי נרחב שעובר על טכנולוגיית הזיכרון בשנים האחרונות. אחת המגמות הבולטות בתחום, שהחלה כבר באמצע שנות ה-90, היא המעבר לזיכרונות שמבוססים על מוליכים למחצה (SSD) מדיסקים וטייפים, שעדיין נחשבים לטכנולוגיית הזיכרון הנפוצה ביותר. השינוי ניכר בעיקר בטלפונים הניידים, התקני MP3/4, ובהתקני אלקטרוניקה צרכנית, המבוססים כיום על זיכרון מסוג NAND Flash - זיכרון שלא מתנדף עם הניתוק מזרם החשמל ומיועד לאחסון נתונים בהיקפים גדולים.

XtremIO אינה מפתחת זיכרונות אלא את המערכת שתומכת בזיכרון ומאפשרת לנצל את טכנולוגיית ה-SSD באופן מיטבי - בעיקר את מהירות הגישה לנתונים - במגזר הארגוני, הדורש עמידה בעומסים גבוהים במיוחד.

הערכת השווי המפולפלת אינה חריגה בעולם זיכרונות ה-SSD כרגע. לפני כחודש הודיעה חברת Violin Memory, המספקת מערכות אחסון מבוססות SSD אף היא, על גיוס נוסף של 50 מיליון דולר. זהו הגיוס הרביעי שביצעה החברה בהיקף זה, אולם סך הגיוסים (כ-200 מיליון דולר) הוא לא המספר המשמעותי. שווי החברה לאחר הכסף עמד על פי הערכות על כ-800 מיליון דולר. אם החברה תעמוד בתוכניות לצאת להנפקה במשך השנה, שווייה יהיה מוערך ביותר ממיליארד דולר.

כיום נסחרת ספקית טכנולוגיות אחסון מבוססות SSD אחרת - Fusion IO - לפי 2.45 מיליארד דולר בנאסד"ק, מחיר המשקף מכפיל של קרוב לפי 160 על הרווחיות הצפויה של החברה השנה. עם רקע כזה, לא פלא שב-XtremIO מקבלים פרמיה משמעותית על הטכנולוגיה בלבד, והחברה מקבלת קרדיט על כך שיש לה טכנולוגיה מובילה בשוק.