המועמד לנשיאות צרפת מפתיע: "להוריד הריבית באירופה"

המועמד הסוציאליסט לנשיאות צרפת פרנסואה הולנד טען גם כי הבנק המרכזי האירופי צריך להעניק הלוואות ישירות לממשלות גוש האירו ולא לבנקים המרכזיים

"הבנק האירופי המרכזי צריך להפחית את שיעור הריבית המרכזית שלו זאת כדי לעודד את הצמיחה ולסיים את משבר החוב", כך טוען המועמד הסוציאליסט לנשיאות צרפת, פרנסואה הולנד בראיון ל"בלומברג".

הולנד אמר גם כי הוא מודע לעובדה שגרמניה אינה תומכת ברעיון של הפחתות ריבית נוספות והודיף כי יהיה זה חכם, מהיר ויעיל יותר עבור ה-ECB להיות הגורם המלווה המרכזי למדינות גוש האירו ולא רק לבנקים המרכזיים.

הריבית המרכזית של הבנק המרכזי האירופי עומדת כיום על 1% והיא שימש כאחד הנושאים המדוברים במערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות צרפת, הן מצידו של הולנד והן מצידו סרקוזי. שתי המתמודדים קראו למוסדות אירופים אקטיביסטים יותר שיעודדו את הצמיחה במקביל לוויסות האינפלציה.

"אחת הדרכים לעודד את הצמיחה במדינות גוש האירו היא להוריד את הריבית המרכזית", אמר הולנד. "כך שכדאי שהבנק המרכזי האירופי יתחיל לבחון כיוונים חדשים".

הולנד טען כי קיימת דרך נוספת לעידוד הצמיחה ולהתמודדות עם מחנק האשראי והיא להעניק הלוואות ישירות לממשלות ולא רק לבנקים המרכזיים שלהן. שכן, זה עניין פרדוקסלי במיוחד שהבנק המרכזי האירופי מעניק הלוואות לבנקים המרכזיים של המדינות בריבית של 1% והם מצידם מעניקים הלוואות לממשלה שלהם בריבית של 6%.

כאמור, אמש נערך הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות בצרפת, כאשר מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות, פרנסואה הולנד, ניצח בפער זעום עם 28.6% מהקולות, זאת לעומת 27.1% לנשיא סרקוזי. משמעות התוצאות היא שהולנד וסרקוזי עולים שניהם לסיבוב הבא שיתקיים ב-6 במאי, שיקבע סופית את המנצח במירוץ.