נתניהו בטקס יום הזיכרון: "יוני, אתה חסר לי, אני מתגעגע"

(עדכון) - טקסי יום הזיכרון ברחבי הארץ נפתחו בצפירת זיכרון בת 2 דקות ■ נתניהו נזכר באחיו יוני: "אתה חסר לי ברגעים הגדולים והקטנים, הזמן לא מרפא את הכאב"

היום, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה התשע"ב, יתקיימו אירועים ועצרות זיכרון ברחבי הארץ. הטקסים נפתחו עם הישמע הצפירה בשעה 11:00 בבוקר ויימשכו לאורך היום, עד לטקס הדלקת המשואות המסורתי, שייערך בשעה 20:00 ויציין את תחילת חגיגות יום העצמאות.

ראש הממשלה נתניהו נאם בפתח הטקס בהר הרצל, דקות אחרי הצפירה. "אנחנו מרכינים ראש ודגל לכבודם, לזכרם של יקירינו, חללי מערכות ישראל שנפלו במחתרות, בזרועות הביטחון, המודיעין והמשטרה ובצבא ההגנה לישראל", פתח נתניהו את דבריו. "לא הרחק מכאן בכתה רחל אמנו על בניה, והיום כמעט 4,000 שנים לאחר מכן, אנו מבכים את בנינו ובנותינו שנפלו על זכותנו להיות עם חופשי במולדתנו".

"אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, אני יודע מה עובר עליכם ביום הזה ובכל יום. אני אחד מכם. איך ניתן להכיל את הייסורים של הורים שאיבדו את בנם או בתם? את הטרגדיה של ילדים קטנים שלעולם לא יכירו את ילדיהם? את גדיעת האיברים שחשים אחים ואחיות שכולים? את הגעגוע האינסופי של אלמנה צעירה לאהבת נעורים שלא תשוב לעולם?", המשיך ראש הממשלה.

"אחיי ואחיותיי, אני עומד כאן היום בהר הרצל בירושלים כראש ממשלת ישראל וכאח שכול. שלשום עליתי להר הזה עם משפחתי ועמדתי ליד קברו של אחי יוני. יוני, אני מתגעגע אליך, אני מתגעגע אליך היום, אני מתגעגע אליך בכל יום. אתה חסר לי ברגעים הגדולים וברגעים הקטנים, ברגעים השמחים וברגעים העצובים", אמר נתניהו.

"אומרים שהזמן מרפא הכל - אבל זה לא נכון"

"אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, כך כולנו מרגישים. יום זיכרון רודף יום זיכרון, ופתאום אנחנו מגלים שמניין השנים שיקירינו אינם איתנו גדול ממניין השנים שהם היו לצדנו, ואנחנו מחפשים כל סימן או בדל לזיכרון. אנחנו מחפשים את הסיפור הקטן ביותר שיפיח חיים במתים שחיים בתוכנו. אומרים שהזמן מרפא הכל, אבל זה איננו נכון. השנים חולפות והכאב נשאר. אבל עם השנים נמהל אותו רגע של כאב חד", דברי ראש הממשלה.

"משפחות יקרות, זהו הכאב שאנחנו חשים יום-יום, אבל ביום הזיכרון הכאב הפרטי שלנו הופך ליגון לאומי, בעומדנו כאן ליד קברי יקירינו, בבתי העלמין ברחבי הארץ, העם כולו עומד סביבנו, בדממה, מרכין ראש ומאמץ לליבו את הנופלים ומשפחותיהם. היום כולנו משפחה אחת גדולה, כי עמנו למוד הסבל יודע כי בזכות הנופלים אנו חיים. יהי זכרם של הנופלים, זכרם של יקירינו, נצור בזכרון האומה לעד", סיים ראש הממשלה.

עוד לפני כן, בשעה 9:30, התקיים הטקס לזכר חללי משטרת ישראל בהר הרצל, במעמד מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו ומפקד משטרת ירושלים ניצב ניסו שחם. הטקסים יימשכו ברחבי הארץ לאורך היום, לזכרם של חללי צה"ל, מערכות ישראל, המשטרה, שירותי הכבאות, שירות בתי הסוהר ונפגעי פעולות האיבה. את נעילת אירועי יום הזיכרון ופתיחת אירועי יום העצמאות, יציין כבכל שנה טקס הדלקת המשואות המסורתי.

המפכ"ל: "המשטרה עומדת לצד משפחות הנופלים"

מוקדם יותר התקיים טקס האזכרה לחללי משטרת ישראל, הקבורים בהר הרצל. במהלך הטקס נישאו תפילות לנשמת החללים, והונחו זרים על הקברים. מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, נשא דברים במהלך הטקס. "משטרת ישראל כולה מקדשת מדי יום, ובמיוחד ביום הערכי והחשוב הזה, את זיכרון הנופלים", אמר המפכ"ל.

"כולם בני משפחת משטרת ישראל, ללא הבדלי דת או עדה, בני עיר וכפר, משכונות מצוקה ופרברי יוקרה, נשים וגברים. כולם שוטרים שביצעו את תפקידם. כולם מילאו את משימתם מתוך ערכים, מתוך מצפון, להגן על בטחונם האישי של תושבי המדינה. לבצר את כוחה עוצמתה של מדינת ישראל", המשיך דנינו.

"משפחות יקרות - משטרת ישראל ניצבת היום, כמו בכל יום, לימינכם. לתמיכה ולחיזוק. יחד ננצור את רגעי הפז שחלקנו עם יקירנו. יחד ניזכר, יחד נתגעגע. מורשתם של יקירינו היא אות ומופת לכוחה וערכיה של משטרת ישראל. של מדינת ישראל כולה", סיים המפכ"ל את דבריו.

מפקד חיל האוויר: "המטס שלנו חסר היום"

אלוף עידו נחושתן נשא היום נאום בטקס הזיכרון לחללי חיל האוויר. "המטס שלנו חסר היום", אמר. "ארבעה במבנה המגובש כיהלום: שלושה - מפלחים את השמיים בעוצמה, הרביעי - שקוף ובלתי נראה, יושב שם בדיוק מופתי, מלווה אותם בדממה. וכשאנו נושאים את עינינו למעלה, אל המקום החסר, אני, כמו כל אחד בקרבנו, רואה בו דמות של חבר שנפל; זוכר מפגש אחרון, קול אחרון בקשר".

"גלים עלו, שטפו וחזרו - המה נותרו על חוף אין שוב", הוסיף. "צעירים יצאו וחסונים, נאים ותמירים, צמח השדה, עד שהשיגם ורסיסי מוות קטלום. המקום החסר הוא לוח הזיכרון שלנו - תאריכים, תמונות, שמות ולכל אחד סיפור חייו ומעשיו. סיפור חיים כל כך מלא וכל כך חסר. שורת הנופלים ארוכה מאוד, אך שורת השכול ארוכה שבעתיים: אמהות ואבות, רעיות, בנות ובנים, אחיות ואחים, משפחות שאין להן נחמה וחברים שזוכרים וכואבים".

22,993 חללים במערכות ישראל

בתחילת השבוע הודיע משרד הביטחון כי מספרם של הנופלים במערכות ישראל משנת 1860 ועד ליום 22.4.2012 הוא 22,993. השנה נוספו למניין 126 חללים, בהם סגן הילה בצלאלי ז"ל שנהרגה באסון בהר הרצל, ורב"ט יהושע חפץ ז"ל שהתמוטט ומת במהלך גיבוש ליחידת יהל"ם של חיל ההנדסה.