אובמה מברך אתכם ביום העצמאות: "הידידות מתחזקת"

אובמה מברך את ישראל לרגל יום העצמאות ומדגיש: "נוסיף לעבוד יחדיו ועם אחרים על פתרון של שתי מדינות" ■ ברקע: שחיקה בתמיכת יהודי ארה"ב בנשיא

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בירך היום (ה') את ישראל לרגל יום עצמאותה ה-64 והזכיר לה שממשלו מוסיף לדבוק בשאיפתו לקדם פתרון של שתי מדינות לשני עמים לסכסוך בין ישראל לפלסטינים. בברכתו מכריז אובמה כי "עבותות הידידות המיוחדת בין ארה"ב לשראל הולכים ומתחזקים", ומציין שארה"ב היתה המדינה הראשונה בעולם שהכירה במדינת ישראל, "מדינה חדשה במולדתו ההיסטורית של העם היהודי".

"היחסים המיוחדים במינם בין שתי המדינות מבוססים על מחויבות שאי אפשר לנתצה לביטחון ישראל ומעוגנים באינטרסים ובערכים המשותפים לנו, ערכים שאנו דבקים בהם בחוזקה", נאמר בהודעת הבית הלבן. "מאמצים אלה מוסיפים להדריך ולהנחות את מאמצינו להתמודד עם אתגרים משותפים... ולהשיג שלום צודק ומקיף שיהיה מושתת על פתרון של שתי מדינות. פיתרון כזה יסלול את הדרך לעתיד של שלום, ביטחון וכבוד לעם בישראל ולעמים באזור".

ברכת הבית הלבן, אירוע שגרתי, פורסמה על רקע שחיקה מסוימת בתמיכת יהודי ארה"ב באובמה, חצי שנה לפני הבחירות לנשיאות, שחיקה שנובעת בעיקר מספקות לגבי מדיניות הממשל הנוכחי כלפי ישראל. הסקר העדכני ביותר, מתחילת אפריל, שערך המכון הציבורי לחקר הדת (Public Religion Research Center), מראה ש-62% ממדגם של 1004 יהודים אמריקניים אמרו שיצביעו בעד אובמה בבחירות בנובמבר.

לכאורה זה שיעור תמיכה נאה, ציין שלשום (ג') "דיילי ביסט", אתר האינטרנט של "ניוזוויק". הוא יאפשר לאובמה לנצח בניו-יורק ובקליפורניה, אם כי אולי לא בפלורידה, מדינת מפתח. אבל בבחירות הקודמות לנשיאות, קיבל אובמה 78% אחוז מקולות היהודים. כלומר מדובר בשחיקה של 16%.

כמה אנליסטים טוענים שהשוואה זו אינה תקפה. לדעתם, צריך להשוות את שיעור התמיכה היהודית באובמה חצי שנה לפני הבחירות אז ועתה, ומתברר שבשתי התקופות הוא נהנה מתמיכת 62% מהיהודים. אבל צריך לזכור שבאפריל 2008 היה אובמה נתון בעיצומו של משבר ג'רמיה רייט, הכומר בכנסיה שלו, שהיה מעיין לא אכזב של הצהרות אנטישמיות ואנטי-ישראליות. אובמה נחלץ אמנם ממשבר זה ביחסיו עם הבוחרים היהודיים בבחירות בנובמבר 2008. האם הוא יצליח להיחלץ עתה?

הסקר שנערך ב-2012 מראה שנתח קטן, אך משמעותי, בקהיליה היהודית בארה"ב אינו רואה בעין יפה אמונה בסיסית שהנחתה את אובמה עם היכנסו לבית הלבן: שיעלה בידו לאתחל מחדש את היחסים בין ישראל לארה"ב על רקע יזמת שלום בין ישראל לפלסטינים, ואפילו להגדיר מחדש את המונח 'פרו-ישראלי'. מימושו של הפרוייקט הזה נתקל בקשיים רבים מדי, מציין אתר "ניוזוויק", והבית הלבן זנח אותו, לפי שעה. הפרוייקט המיידיי הוא להחזיר לחיק הדמוקרטי את היהודים שנטשו אותו.

האם יצליח אובמה לפייס אותם 16% מהיהודים שערקו? "ניוזוויק" גורס שמחצית מהנוטשים יחזרו הביתה, פשוט משום שהמועמד הרפובליקני הצפוי, מיט רומני, פשוט נתפס כקיצוני מדי בעיני רוב היהודים.